نکات کلیدی نگهداری از ژنراتورهای برق در محیط‌های صنعتی
نکات کلیدی نگهداری از ژنراتورهای برق در محیط‌های صنعتی
وجود جریان برق در برخی صنایع بزرگ کشور ضروری بوده و به همین دلیل از ژنراتور استفاده می شود. این دستگاه های بزرگ به دلیل پیچیدگی ها و حساسیت هایی که دارند باید به خوبی نگهداری شوند. زمانی که با این دستگاه و بخش های مختلف آن به خوبی آشنا شوید، می توانید نکات نگهداری و استفاده از آن را یاد بگیرید.

ژنراتور برق به عنوان یک دستگاه تامین کننده برق اضطراری شناخته می شود که در مکان های مختلف صنعتی استفاده خواهد شد. عوامل محیطی با توجه به نوع صنعت می توانند روی عملکرد این موتور تاثیر مستقیم داشته باشند که باید این عوامل را شناسایی و تاثیر آن ها را کاهش دهید. ساعت کار با این دستگاه در برخی موارد بسیار زیاد بوده و باید به صورت دوره ای مورد بررسی قرار بگیرد. اجزای مختلفش نیاز به تعمیرات و سرویس دوره ای دارند تا بتواند همانند قبل با قدرت کار کند. در صورت رعایت نکات نگهداری از این موتور، طول عمر این دستگاه افزایش پیدا می کند.

یکی از معتبرترین شرکت های فعال در زمینه فروش و تعمیر ژنراتورها رادوکو است که خدمات بسیار خوبی در این زمینه ارائه می دهد. مجموعه رادوکو به عنوان وارد کننده و تامین کننده قطعات مختلف برای صنایع کشور شناخته شده است. محصولات متنوعی مانند روتس بلوئر، دیزل ژنراتور، ساید چنل، شیر توپی، شیر پروانه ای، موتور برق و غیره در این مجموعه به فروش می رسد. در صورت خرابی ژنراتور می توانید از مجموعه رادوکو کمک بگیرید.

توضیحی خلاصه درباره این دستگاه قدرتمند

این دستگاه به عنوان دستگاه تولید نیروی الکتریسیته شناخته می شود که برای زمان های قطعی برق از آن استفاده می شود. در صنایع متفاوتی قابل استفاده بوده و علاوه بر کاربرد صنعتی به صورت خانگی هم استفاده می شود. در انواع مختلفی وجود دارند که شامل دیزلی و گازسوز است. طرز کار این مولد به این صورت است که انرژی مکانیکی به وجود آمده از منبع را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این دستگاه به خودی خود برق تولید نمی کند، تنها حالت انرژی را تغییر می دهد.

برق تولیدی می تواند به صورت تک فاز و سه فاز باشد. برق تک فاز برای مصارف خانگی بیشتر استفاده می شود؛ اما برق سه فاز برای کارگاه ها، صنایع و بیمارستان استفاده خواهد شد. معمولا امروزه این دستگاه‌ها به صورت زغالی و اکستایری تولید می شود که نوع اکستایری محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. ژنراتور زغالی نیاز به تعویض مکرر زغال دارد؛ اما ژنراتور اکسایتری به کمک القای ولتاژ تحریک می شود. این مولد از دو بخش متحرک و ساکن تشکیل شده که با نام های رتور و استاتور شناخته می شوند.

رادوکو انواع دیزل ژنراتور را در اختیار شما قرار می دهد تا با توجه به نیاز خود بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر اطلاعات کافی در زمینه خرید این دستگاه را ندارید نگران نباشید، کارشناسان رادوکو می توانند بهترین مشاوران برای شما باشند. اطلاعات مفید و تکمیلی در سایت رادوکو قابل مشاهده است.

عوامل تاثیرگذار بر کارکرد ژنراتور برق در محیط های صنعتی

عوامل زیادی در محیط های صنعتی وجود دارد که می توانند روی کارکرد این دستگاه تاثیر منفی یا مثبت داشته باشند، این عوامل شامل:

  • دمای محیط در هوای سرد: هوای سرد می تواند روی عملکرد تاثیر بگذارد و استارت دستگاه را با چالش هایی همراه کند. دمای محیط اطراف باید در حد مجاز کنترل شود تا بتواند بهترین کارکرد را از خود نشان دهد. استانداردهای جهانی دمای مورد نیاز را مشخص کرده اند و با توجه به نوع و استانداردهای دستگاه باید دمای محیط را بررسی کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکل در هوای سرد از عایق حرارتی استفاده می شود.
  • تهویه اتاق: یکی دیگر از عواملی که روی کارکرد ژنراتور در محیط صنعتی تاثیر دارد تهویه اتاقی است که در آن قرار داده می شود. هوای این اتاق باید به صورت دوره ای تعویض شده و تهویه خوبی از طریق کانال ورودی و خروجی هوا داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار بر کارکرد ژنراتور برق در محیط های صنعتی

  • رطوبت: مقدار رطوبت موجود در هوا با توجه به نوع صنعت و منطقه قرار گرفته در آن می تواند روی کارکرد این دستگاه اثر منفی داشته باشد. با افزایش رطوبت سطح اکسیژن کاهش پیدا کرده که در نهایت ممکن است به آتش سوزی منجر شود.
  • ارتفاع محیط کار: محیط قرارگیری این مولد اهمیت خیلی زیادی دارد و در ارتفاعات زیاد میزان فشار هوا چگالی را کاهش می دهد. کاهش چگالی روی شروع به کار دستگاه تاثیر مستقیم دارد و گرمای زیادی به وجود می آید. با فشرده شدن همای گرم و رسیدن فشار و دما به اوج، گازوئیل مشتعل خواهد شد.

مواردی که سلامت ژنراتور برق را به خطر می اندازند

موارد زیادی می توانند روی سلامت دستگاه شما تاثیر داشته باشند که با شناخت آنها دچار مشکلات کمتری می شوید. نکات ایمنی‌ای برای کار با دستگاه مشخص شده تا از هر گونه خطر جلوگیری شود. شما با رعایت نکات ایمنی، خطرات را به صفر می رسانید. این موارد شامل:

  • کثیف و مسدود شدن فیلترها: در صورتی که فیلترها بسیار کثیف و مسدود شوند روی عملکرد تاثیر گذاشته و سلامت آن را به خطر می اندازند. هر گونه اختلال در سیستم تزریق سوخت مانع عملکرد درست این دستگاه می شود.
  • عدم تنظیم صحیح ولتاژ خروجی: در صورت تنظیم نکردن ولتاژ خروجی، سیستم تنظیم ولتاژ دچار خرابی شده و قسمت های الکتریکی دستگاه دچار مشکل می شوند.
  • سوخت نامناسب یا آلودگی سوخت: استفاده از سوخت های بی کیفیت می تواند به صورت مستقیم روی خرابی ژنراتور تاثیر داشته باشد.

مواردی که سلامت ژنراتور برق را به خطر می اندازند

نکات و موارد مهم نگهداری و افزایش عمر ژنراتور برق در محیط های صنعتی

برای نگهداری از این دستگاه باید به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده از سوخت با کیفیت: برای بالا بردن طول عمر دستگاه‌تان بهتر است که از سوخت درجه یک استفاده کنید. سوخت بی کیفیت باعث گرفتگی کاربراتور و قطعات دیگر می شود و عمر دستگاه را کم می کند.
  • تست منظم دستگاه: نگهداری درست و تست منظم می تواند از بروز مشکلات زیادی در ژنراتور جلوگیری کند. برخی از مولدها تنها در زمان قطعی برق استفاده می شوند و عملکرد درست آن ها ضروری است. برای اطمینان از سالم بودن دستگاه‌تان حتما تست های منظم را انجام بدهید.
  • تعویض دوره ای روغن: استفاده از روغن با کیفیت اهمیت خیلی زیادی دارد و همچنین باید به صورت دوره ای تعویض شود. در بررسی دوره ای روغن خطر خرابی دستگاه پایین می آید.
  • نگهداری مکانیکی: تمامی اجزای مکانیکی باید به خوبی نگهداری شده و کثیف نشوند.
  • استفاده از هوای مناسب: نحوه کار موتور این دستگاه از طریق فشرده کردن هوا و تزریق به منبع سوخت است. کیفیت هوای ورودی اهمیت خیلی زیادی روی عملکرد و طول عمر دستگاه دارد. فیلترهای هوا باید کاملا تمیز شده و به صورت منظم چک شوند.
  • انجام سرویس دوره ای دستگاه: دلیل اصلی خراب شدن ژنراتور عدم توجه به مشکلات جزئی به وجود آمده در آن است. برای اینکه بتوانید از مشکلات جلوگیری کنید، باید به صورت دوره ای ژنراتور را بررسی و قطعات را تعویض نمایید.

سخن پایانی

با مهم ترین نکات نگهداری از ژنراتور برق آشنا شده اید و از این به بعد می توانید اقدامات موثرتری برای نگهداری از این دستگاه به انجام برسانید. کارهای بررسی دوره ای و انتخاب قطعات نیاز به تخصص کافی در این زمینه دارد. شما می توانید از شرکت های معتبر در زمینه تعمیر و فروش این مولد کمک بگیرید.

رادوکو به عنوان یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه فروش و تعمیرات انواع دستگاه صنعتی شناخته می شود. در رادوکو با کمک دانش فنی و تجربه کارشناسان بهترین محصولات خارجی و ایرانی به فروش می رسند. بسیاری از صنایع کارهای مرتبط با تامین و مشاوره تخصصی خود را به رادوکو سپرده اند. شما نیز برای نگهداری از دستگاه خود با مشاوران مجموعه رادوکو تماس بگیرید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]