منابع هدفمندسازی یارانه ها واریز نشد | علت چیست؟
منابع هدفمندسازی یارانه ها واریز نشد | علت چیست؟

بانک مرکزی، مبلغ ۳۱.۵ همت بابت مطالبات گندم کاران بدون رعایت ضوابط قانونی مندرج در بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (مکانیزم ریپو) و جز پنجم ماده ۲۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از حساب پرداخت دستگاه‌های اجرایی برداشت و به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها کارسازی نموده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲, مبلغ ۴.۴ همت نیز به صورت تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نموده است.

بررسی‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد که وزارت امور اقتصادی و دارایی مبلغ ۹۵.۳ همت به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ ها پرداخت کرده است. این مبلغ شامل ۳۴.۵ همت در سال ۱۴۰۲، ۴۲ همت بابت پرداخت به گندم‌ کاران در سال ۱۴۰۳ و ۱۸.۸ همت در سال جاری از محل وجوه امانی و به‌عنوان تنخواه برای خرید تضمینی گندم و کالا برگ می‌باشد.

همچنین بانک مرکزی نیز، مبلغ ۳۱.۵ همت بابت مطالبات گندم کاران بدون رعایت ضوابط قانونی مندرج در بند و تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (مکانیزم ریپو) و جز پنجم ماده ۲۶ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از حساب پرداخت دستگاه‌های اجرایی برداشت و به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها کارسازی نموده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲, مبلغ ۴.۴ همت نیز به صورت تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نموده است.

شایان ذکر است عمده دلایل عدم واریز کامل منابع هدفمندسازی به شرح زیر است:

۱- عدم وصول و واریز مطالبات شرکت ملی گاز از مشترکین عمده (صنایع بزرگ) بابت فروش گاز به مبلغ ۴۸ همت

۲- عدم اجرای بند (د) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به میزان ۳۹.۹ همت

۳- عدم واریز کامل مبالغ وجوه ارزی حاصل از فروش صادراتی فراورده‌های نفتی توسط شرکت ملی نفت ایران و عدم نظارت بانک مرکزی در واریز وجوه ارزی مربوط با توجه به نامه شماره ۲۱۷۶۹ مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۷ معاون ارزی بانک مرکزی

این انحرافات باعث عدم شفافیت و بی‌انضباطی مالی در تأمین مالی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و استقراض از منابع خزانه‌داری کل و بانک مرکزی شده که منتج به افزایش پایه پولی و سطح عمومی قیمت‌ها می‌گردد.

ضرورت دارد متولیان امر شامل وزارت نفت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی در راستای ضوابط و تکالیف قانونی، مراقبت لازم به عمل آورند.

روز گذشته طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، در سال ۱۴۰۳، ۳۰ همت از مطالبات گندمکاران کشور پرداخت خواهد شد. این مبلغ با تخصیص اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه به حساب ذینفع نهایی (کشاورزان) واریز می‌شود. تا کنون، مجموعاً ۹۴ همت به حساب کشاورزان و گندمکاران واریز شده است.

طبق بند ث تبصره ٨ قانون بودجه، در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب ١٣٦٨/٦/٢١ و به منظور حمایت از تولیدات داخلی ، حفظ امنیت غذایی کشور و تامین نقدینگی لازم برای خرید گندم ، بهای گندم خریداری شده طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی و اعتبار تخصیص داده شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای خرید گندم مازاد نیاز صنف و صنعت تولید کشاورزی داخل کشور به قیمت نهایی شورای قیمت گذاری به حساب ذینفع نهایی ( کشاورزان) پرداخت شد.

 این پرداخت بر اساس اعتبار تخصیص داده شده بدون لحاظ تسهیلات تکلیفی بانکی صورت گرفته و اولویت زمان تحویل گندم به شرکت بازرگانی دولتی مبنای پرداخت به کشاورزان بوده است ، مابقی مطالبات نیز به همین ترتیب پرداخت خواهد شد.

وضعیت تامین گندم در کشور

سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، اعلام کرد که حجم گندم تحویل گرفته شده از کشاورزان در این روزهای تابستانی، به میزان ۷ میلیون و ۳۸۳ هزار تن بوده است. او افزود که با توجه به گندمی که توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده است، نیاز سالانه برای تولید نان مصرفی کشور به خوبی تامین شده است.

دیروز نیز، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید بیش از ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان، اعلام کرده بود؛ برای دومین سال پی‌درپی ۱۰۰ درصد نیاز گندم نان کشور با دسترنج تولیدکنندگان ایرانی تامین شده است.

این رقم تاکنون ۱۸ درصد بیشتر از حجم گندم خریداری شده در مدت مشابه پارسال است.

سعید راد ارزش گندم تحویل داده شده به شرکت بازرگانی دولتی را ۱۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و این رقم ۱۵ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: حدود نیمی از گندم خریداری شده، در استان‌های خوزستان، گلستان و فارس برداشت شده است.

استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی، ایلام، لرستان، کرمان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

امسال خرید گندم در استان‌های گلستان، اصفهان و همدان حدود دو برابر سال قبل شده است.

به گفته سعید راد تاکنون ۵۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد تومان، معادل بیش از ۴۰ درصد از پول گندم کشاورزان از سوی دولت به حساب کشاورزان واریز شده است.

کشت گندم و برنج در چه حال است؟

مجری طرح کشت گندم و برنج کشور اعلام کرد که بیشترین میزان کشت برنج در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به مساحت ۵۵۰ هزار هکتار انجام شده است و کشت این محصول در نقاط مختلف همچنان ادامه دارد.

سهراب سهرابی افزود: اقدامات فنی در سال‌های گذشته موجب شده نزدیک به ۷۰ درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه باشد و تنها ۳۰ درصد به روش سنتی کشت شود.

وی با بیان این که در سال جاری ارقام مختلف محلی و پرمحصول در استان‌های مختلف کشت شده است، افزود: نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام محلی است.

سهرابی درباره کشت ارقام مختلف برنج توضیح داد: حدود ۲۰ رقم جزو ارقام پرمحصول هستند.

وی گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال به‌طور قطع بیش از سال گذشته از شالیزارهای کشور برنج تولید شود.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]