خبرنگاران در کشورهای مختلف چقدر حقوق می گیرند؟
خبرنگاران در کشورهای مختلف چقدر حقوق می گیرند؟

تحقیقات انجام شده توسط بخش مطالعاتی رویترز در بریتانیا نشان می‌دهد که با وجود گسترش شبکه‌های اجتماعی و چالش‌هایی که این پدیده برای شغل و درآمد خبرنگاران به همراه دارد، رسانه‌های معتبر همچنان به عنوان منابع قابل اعتماد برای اکثریت مردم شناخته می‌شوند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت شغلی خبرنگاران و تهدیدهایی که رشد فضای مجازی برای حرفه روزنامه‌نگاری به همراه دارد، پرداخته است.

در این پژوهش بررسی شده است که آیا جامعه رسانه‌های خبری با تغذیه پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی با محتوای کوتاه مخاطبان روزنامه‌ها را به خود اختصاص خواهند داد؟ آیا این روند شغل روزنامه‌نگاری و دستمزد خبرنگاران را تهدید می‌کند؟

طی سال‌های متمادی داشتن استانداردها برای خبر و تشکیل اتاق تحلیل و اخبار در روزنامه‌ها یک ترفند برای جذب مخاطب بود، اما شیوع ویروسی شبکه‌های اجتماعی مسیر تولید محتوا را تغییر و به دنبال آن خطرات جدی برای این شغل و صحت اخبار به وجود آورده است.

در گذشته شغل خبرنگار به دلیل موقعیت استراتژیک و همچنین روزنامه‌نگاری به دلیل جایگاه تحلیل محوری از نظر دستمزد وضعیت مناسبی داشت، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش شبکه‌های اجتماعی با وجود اینکه برای عده‌ای آماتور زمینه شغلی فراهم کرده‌، اما مشاغل خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را با کاهش دستمزد مواجه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنعت خبر به دلیل ترکیبی از افزایش هزینه‌ها، ترافیک رسانه‌های اجتماعی و افزایش تصاعدی «اینفلوئنسرها» در شبکه‌های اجتماعی که بخش عظیمی از  درآمدهای تبلیغاتی را به خود جذب می‌کنند، در حال افول است.

همچنین، پراکندگی رسانه‌های اجتماعی، بسیاری از خبرگزاری‌ها را مجبور کرده تا منابع خود را به سمت تولید محتوای هدفمندتر در پلتفرم‌های مختلف سوق دهند.

طی دو سال اخیر و با رشد شدید رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های بزرگ حدود ۳۰۰ نفر از نیروی کار خود را اخراج کرده‌اند و حتی دستمزد خبرنگاران در این رسانه‌ها به حالت رقابتی تبدیل شده است.

برای مثال خانواده شیناواترا یک تلویزیون اینترنتی فعال در حوزه سیاسی را ۵سال بعد از فعالیت در ماه جولای به دلیل زیانی حدود ۲۳میلیون دلار برای همیشه خاموش کردند. تعطیلی این رسانه‌ها بحران کار و دستمزد برای خبرنگاران به وجود می‌آورد.

حتی رسانه‌های دیجیتال کوچک‌تر، که هزینه‌های پایین‌تری دارند، به سختی می‌توانند با تولید محتوای امروزی به عنوان یک مدل تجاری دوام بیاورند.

پدیده شهروند خبرنگار در سال‌های اخیر متوازن با رشد شبکه‌های اجتماعی رشد ۱۰۰درصدی داشته و این موضوع روی دستمزد خبرنگاران با سابقه تاثیرگذاشته است، بسیاری از صاحبان رسانه‌های بزرگ معتقدند که با داشتن تحریریه‌های شلوغ و تعدد خبرنگاران تنها هزینه‌ها رشد می‌کند و برای مدیریت منابع می‌توان محتوای بیشتری در پلتفرم‌ها به کمک شهروند خبرنگاران تولید کرد.

گزارش سالانه  بخش مطالعاتی موسسه رویترز، مستقر در بریتانیا یک نظرسنجی در رابطه با وضعیت روزنامه‌نگاری را از میان ۵۰رسانه برتر جهان انجام داده، نشان می‌دهد که اکثر رسانه‌های بزرگ با خطر کاهش درآمد مواجه هستند، اما همچنان صنعت خبر به دلیل سطح بالای اعتماد عمومی به همین رسانه‌ها پابرجا مانده است.همچنان عموم مردم اعتقاد دارند که هرچه رسانه کمتر مورد اعتماد باشد، احتمال نشر اخبار کاذب در آن بالاتر است.

مهمترین هدف از این نظر سنجی و تحقیق این است که رسانه‌های بزرگ به همراه پلتفرم‌ها و سرمایه‌گذاران از یافته‌ها برای کمک به مبارزه با اطلاعات نادرست استفاده‌کنند.

منبع:

اکونگار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]