ریزش تولید در صنعت طلا | مردم به جای طلای دست دوم طلای اجرت پایین بخرند!
ریزش تولید در صنعت طلا | مردم به جای طلای دست دوم طلای اجرت پایین بخرند!

نشست خبری نادر بذرافشان امروز ۱۶ مرداد با اصحاب رسانه در اتحادیه طلا و جواهر تهران برگزار شد و در این نشست به مسائل مختلف صنعت طلا پرداخته شد.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در نشست خبری در اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پیشاپیش روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک می گوییم که پیوسته در جهت اطلاع رسانی به موقع به صنف ما کمک می کنند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی ما از سال ۹۰ با هیئت مدیره های قبلی در حال فعالیت است. در این ۱۳ سال تعداد زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل شده و وارد بازار کار شدند. صنعت ما خیلی حاشیه دار است و یک سری قوانین دست و پا گیر باعث شده است در فعالیت در این صنعت دچار مشکل باشیم. همکاران ما درباره فعالیت اقتصادی خود به صورت مداوم نگرانی دارند و از اردیبهشت ماه شروع شده و همچنان ادامه دارد.

بذرافشان خاطرنشان کرد: طلا ظرفیت صادرات دارد و تولید ما خیلی ارتقا پیدا کرده است و می تواند نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور داشته باشد. در ادامه منجر به ارزآوری به کشور خواهد شد. اما یکسری قوانین دست و پا گیر باعث شده مانع رسیدن به این هدف شده است.

وی افزود: ترکیه در گذشته طلای دست دوم ما را می خرید و وارد کشور خود می کرد. اما امروزه ۷۰۰ تن صادرات طلا به کشورهای مختلف جهان دارد و بنابراین تغییر زیادی در اقتصاد این کشور رخ داده است و ما نیز باید با رویکردهای جدید پتاتسیل صادرات طلا را عملی کنیم.

بذرافشان اظهار داشت: بسیاری از فعالان صنعت طلا به دلیل عدم توانایی از فعالیت دست کشیدند و اگر قوانین اشتباه اصلاح نشود، باعث می شود حجم زیادی از فعالان صنعت طلا و جواهر از صنعت خارج شوند. همیشه جزء صنوفی بودیم که شفاف سازی درباره بازار داخلی و خارجی داشتیم و کاملا قابل دسترس بوده است.

وی ادامه داد: در مورد مالیات جو ایجاد کردند و گفتند طلافروشان در ماه فقط ۸۰۰ هزار تومان مالیات می دهند اما این ادعا کذب است. بسیاری از شرکت ها میلیاردی در حال پرداخت مالیات هستند و کاملا قابل رصد است. امیدواریم با دولت جدید، مجلس جدید و وزاری جدید بتوانیم از التهاب صنعت دور شویم.

بذرافشان درباره مرکز مبادله طلا و ارز توضیح داد: حدود یک سال و نیم است دولت اعلام کرده است در قسمت صادرات به جای ارز می توانند شمش وارد کنند. قبل از این شمش وارد می شد اما هیچ نظارتی روی آن وجود نداشت. قبل از این آماری روی خرید و فروش شمش طلا وجود نداشت‌. تولیدکننده های ما با ورود مرکز مبادله وارد این حراج ها می شوند و به حد نیاز خود شمش طلا می خرند. اما برخی تولیدکننده ها قدرت خرید شمش طلا را ندارند.

وی ادامه داد: از قدیم طلا به عنوان یک پس انداز طولانی مدت مصنوعات طلا را خریداری می کردند. بخش تولید ما در سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافت که اگر این خلاء پر شود می تواند یک دگرگونی در اقتصاد کشور ایجاد کند. وقتی اصناف در مورد مسائل مربوط به خودشان دخالت داده نمی شود بعد آن واکنش هایی مثل تعطیلی یک صنف را می بینیم. مدیریت کلان کشور نتوانست جلوی تورم را بگیرد و بخش تولید با کاهش چشمگیری روبرو شد.

بذرافشان توصیح داد: در دهه گذشته طلا گران شد و افزایش اجرت ها باعث شد مردم به سمت خرید طلای دست دوم بروند. یک سری صنوف وقتی کالای دست دوم می فروشند شاید مشکلی ایجاد نکند اما در مورد طلا با مشکلات روبرو می شویم. طلاهایی با ویژگی دست دوم فروخته می شوند که از نظر استاندارد مورد تایید اتحادیه نیستند و از طرفی این طلاها به دلیل نداشتن اطلاعات درست قابل پیگیری هم نیستند. پیج هایی هستند بدون استعلام از اتحادیه خرید و فروش طلا انجام می دهند و طلاهایی بوده است که از نظر عیار نیز مشکل دار بودند. در نتیجه خرید و فروش طلا دست دوم ممنوع شد. 

وی تاکید کرد: در مورد طلا حداقل اجرات و حداکثر اجرت داریم که می تواند خیلی هزینه را اثرگذار باشد. مردم به جای اینکه طلای دست دوم بخرند، بهتر است که طلا با اجرت پایین از بازار خریداری کنند تا دچار آسیب های مالی نشوند. سکه را از واحدهایی که مخصوص سکه فروشی است خریداری کنند و چک کنند وکیوم سکه ها مطابق با واحدصنفی باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]