آخرین جزئیات درباره تشکیل کانون سهامداران خرد | چقدر نقدینگی از بازار خارج شد؟
آخرین جزئیات درباره تشکیل کانون سهامداران خرد | چقدر نقدینگی از بازار خارج شد؟

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره دلایل عدم موفقیت در تشکیل کانون سهامداران خرد توضیحاتی ارائه داد.

عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در یک نشست اظهار داشت: در طول سال‌های مختلف از دهه ۸۰، تلاش‌های زیادی برای تشکیل کانون نهاد سهامداران خرد انجام شد و برنامه‌ریزی‌های متعددی نیز صورت گرفت. با این حال، این تلاش‌ها به بن‌بست رسید.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای این بن بست چند دلیل وجود داشت یکی از موارد این بود، کاری که کانون سهامداران حقیقی می‌خواهند انجام دهند بخشی از وظایف سازمان است و به نوعی خلط مبحث ایجاد می‌شود و نباید اینگونه باشد.

او گفت: مورد دیگری که مطرح شد این بود که انقدر گستردگی جغرافیایی وجود دارد چگونه می‌خواهید سهامداران مختلف را کنار هم جمع کنید و بعد بحث بودجه مطرح شد و در نهایت به دلایل مختلف هر چه جلو رفتیم نشد کار را جلو ببریم و در نهایت به بن‌بست رسید.

خروج ۴۹۲ میلیارد تومانی نقدینگی از بازار سرمایه

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل امروز با کاهش ۱۹۳۲ واحدی و ثبت ۰.۱ درصد کاهش به ۲۰۰۲۵۸۰ واحد رسید و این در صورتی بود که شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۸۳۳ واحدی و ثبت ۰.۱۳ درصد منفی به ۶۳۵۲۵۷ واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در رابطه با سهام و حق تقدم و صندوق سهامی مربوط به معاملات خرد امروز حجم معاملات ۴ میلیارد برگ سهم با ارزش معاملاتی ۱۶۹۹ میلیارد تومان بود. سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۰ میلیون ۲۰۰ هزار تومان و سرانه فروش ۳۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که شاهد خروج ۴۹۲ میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از سهام و حق تقدم بودیم.

او افزود: امروز ۲۴ درصد بازار یعنی ۱۶۸ نماد مثبت و ۷۶ درصد بازار یعنی ۴۵۱ نماد کار خود را با منفی به پایان رساندند. بیشترین ورود پول مربوط به صنعت خدمات مالی به میزان ۳ میلیارد تومان و بیشترین خروج پول مربوط به صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۶۵ میلیارد تومان خروج پول بود.

آسایش در نهایت بیان کرد: امروز نیز به مانند روز‌های گذشته با توجه به اتفاقات منطقه بازار خریدار قوی نداشت. اما از سوی دیگر فروشنده‌ها هم در فروش و یا عدم فروش تردید داشته و با توجه به محدودیت دامنه بازار با نوسانات کم دنبال شد.

۱۲۱ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت تزریق شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: دوشنبه رکودی و خسته کننده با دامنه نوسان یک درصدی و سرخ پوش بودن ۸۳ درصدی نماد‌ها را پشت سرگذاشتیم. از عجایب بازار بورس ایران این است که نسبت ارزش بازار به حقوق صاحبان سهام به محدوده ۲.۳ واحد رسیده است. دامنه ۲ درصدی و کارمزد ۱.۲۵ درصدی، توجیه خرید و فروش سهام را پایین آورده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: در حالی که تعداد نماد‌های مثبت ۱۳۹ و تعداد نماد‌های منفی ۶۶۹ بود شاهد صف خرید (۴۶) نماد و صف فروش (۴۰۶) نماد بودیم و ارزش معاملات بازار بورس در پایان امروز به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

او می‌گوید: امروز حقوقی‌‎ها ۶۱۱ میلیارد تومان از حقیقی‌ها خرید کردند و ورود نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت ۱۲۱ میلیارد تومان ثبت شد. در نهایت هم شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش هزار واحدی به ۲ میلیون و ۴ هزار واحد رسید و شپنا با ۲۸۳ واحد بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشته است.

منبع:

باشگاه خبرنگاران جوان

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]