سیگنال مهم سیاسی بر بازار طلا و سکه | نوسان  قیمت ادامه دارد؟
سیگنال مهم سیاسی بر بازار طلا و سکه | نوسان  قیمت ادامه دارد؟

طلا و سکه امروز با کاهش قیمت مواجه شدند. کارشناسان مالی بر این باورند که واکنش ایران به ترور هنیه، آینده بازارها را تعیین خواهد کرد.

قیمت طلا و سکه امروز نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و بازار با افت قیمت مواجه شد. بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، تا زمان انتشار این گزارش، قیمت طلای ۱۸ عیار در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ به سه میلیون و ۴۵۹ هزار و ۱۰۰ تومان کاهش یافته است. همچنین، طلای ۲۴ عیار نیز روند مشابهی را تجربه کرده و تا زمان انتشار این گزارش با قیمت چهار میلیون و ۶۱۱ هزار تومان عرضه شده است.

بازار سکه هم امروز با پیروی از بازار طلا شاهد کاهش قیمت بود. بر این اساس سکه طرح جدید که چندی پیش وارد منطقه ۴۳ میلیون تومان شده بود، امروز ریزشی شد و به ۴۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. بر اساس اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه طرح قدیم هم به کانال پایین‌تر بازگشت و نرخ ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را در کارنامه قیمتی خود ثبت کرد. 

طلای جهانی هم که هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت، هفته جدید را با قیمت ۲۴۳۵ به ازای هر اونس آغاز کرد. 

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با اکوایران مطرح کرد: «پس از انتشار داده‌های نامطلوب در رابطه با بازار کار آمریکا، شرایط رکودی و ایجاد رکود بر آمریکا اکنون وزن بالاتری به خود گرفته است. در این شرایط کاهش نرخ بهره به یکی از راه‌حل‌های مهم سیاست‌گذار تبدیل می‌شود تا بتواند مقداری شرایط را کنترل کند، اما ممکن است تورم موجود چنین اجازه‌ای به سیاست‌گذار ندهد.»

دیبا ادامه داد: «با فرض کاهشی شدن نرخ بهره آمریکا این احتمال وجود دارد که اونس جهانی طلا از سقف پیشین خود بالاتر رود. در غیر این صورت، احتمال می‌رود اونس جهانی یک روند اصلاحی به خود بگیرد و شاهد قرار گرفتن آن در سطح ۲۳۰۰ دلار باشیم.»

این کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بازار داخلی طلا و سکه گفت: «پس از فروکش کردن تنش‌های خاورمیانه بازار در یک حالت بی‌تصمیمی به سر می‌برد و با توجه به آنکه هنوز زمان واکنش ایران به ترور هنیه مشخص نیست، می‌توان انتظار بازگشت قیمت طلا و سکه به کانال‌های پایین‌تر را داشته باشیم.»

 

در روز یکشنبه چهل و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله برگزار شد و در این جلسه از مجموع ۱۴۷ کیلوگرم شمش طلای عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، تمامی شمش‌ها با میانگین قیمت چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد. 

با این حال که سایه تنش از سر بازار کم شده اما تحلیلگران معتقدند اگر این ریسک سیاسی دوباره به بازار برگردد احتمال بازگشا هیجان به بازار وجود دارد. 

به عقیده معامله‌گران فنی سیگنال فروش به بازار طلا و سکه صادر شده اما تنها رخدادی که می‌تواند دکمه توقف کاهش قیمت را بزند اشباع فروش در بازار است. اما اگر قیمت طلا و سکه تکنیکال را در روز دوشنبه لحاظ نکند قیمت طلای آبشده می‌تواند محدوده حمایتی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان تا ۱۴ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان را از دست دهد. بر اساس بررسی خبرنگار ، مرز حمایتی مهم بعدی برای بازار طلا روی ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قرار دارد که قیمت می‌تواند در آن ناحیه واکنش داشته باشد. مرز حمایتی بازار سکه نیز در حوالی ۴۱ میلیون و ۴۰۰ تا ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد که اگر از دست برود احتمال کاهش تا مرز این کانال وجود دارد. 

امروز هم با باز شدن بازارهای جهانی، قیمت انس نیز به معادلات معامله‌گران در بازار برمی‌گردد. قیمت انس طلا هفته گذشته را در ۲۴۳۱ دلار به پایان رسانده بود.

 

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]