قیمت دلار اوج گرفت! | پیش بینی درباره آینده نزدیک در بازار ارز
قیمت دلار اوج گرفت! | پیش بینی درباره آینده نزدیک در بازار ارز

در معاملات امروز در مرکز مبادله طلا و ارز ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۹ هزار و ۵۳ تومان و قیمت حواله دلار به ۴۵ هزار و ۳ تومان افزایش یافت.

در معاملات امروز (چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۴۹ هزار و ۵۳ تومان و حواله دلار نیز به قیمت ۴۵ هزار و ۳ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۵۳ هزار و ۷۲۸ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۹ هزار و ۲۹۲  تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۳ هزار و ۳۵۷ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۲ هزار و ۲۵۴ تومان است.

قیمت یکصد دینار عراق هم امروز در مرکز مبادله ۳۶،۷۱۴ ریال است. زائران اربعین برای خرید ۲۰۰ هزار دینار باید حدود ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کنند.

از ۷ مرداد ماه تا ۳ شهریور، زائران اربعین می‌توانند بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین به‌نرخ مرکز مبادله از ۷ بانک عامل دریافت کنند.

فروش ارز اربعین امسال به دو شیوه آن‌لاین و حضوری است؛ براین‌اساس ارز اربعین در ۳۰۲ شعبه بانک ملی ایران، ۲۰۰۷ شعبه و باجه پست‌بانک، ۲۸۰ شعبه بانک ملت، ۲۲۱ شعبه بانک صادرات، ۱۸۹ شعبه بانک سپه، ۱۰۶ شعبه بانک تجارت و ۶۳ شعبه بانک پارسیان به زوار اربعین حسینی(ع) ارائه می‌شود.

نکته مهم “متقاضیان برای خرید ارز اربعین باید ابتدا در سامانه سماح ثبت‌نام کنند و ثبت‌نام آنها حتماً با موفقیت انجام شده باشد. ثبت‌نام در این سامانه از روز ۱۷ تیرماه، همزمان با نخستین روز محرم آغاز شده است.”

مدارک لازم برای خرید ارز زیارتی اربعین، عبارت است از :کارت ملی و شناسنامه (در رابطه با زائران بین ۵ تا ۱۵ سال باید اصل شناسنامه به‌جای کارت ملی ارائه شود)؛ کارت بانکی؛ شماره تلفن (سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد)؛ سرپرستان خانوار که به‌همراه خانواده خود قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند برای خرید ارز اربعین با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده به شعب بانکی مراجعه کنند.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به معرفی کابینه دولت چهاردهم در روزهای اخیر قیمت دلار در کوتاه‌مدت در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد داشت. آنها کف قیمت دلار را نیمه کانال هشتم از کریدور پنجم و سقف قیمت این اسکناس را کانال ابتدایی کریدور ششم می‌دانند.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، قیمت دلار در بلندمدت صعودی است. آنها به موضوع نرخ اوراق ۳۰ درصدی در دولت گذشته اشاره می‌کنند که نتوانست منجر به کاهش قیمت دلار شود. به نظر می‌رسد این اوراق نه‌تنها نتوانست رشد قیمت دلار را مهار کند بله منجر به روند صعودی اسکناس آمریکایی هم شد و پیامد رکود بنگاه‌های تولیدی را نیز به همراه داشت.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار طی دو تا سه هفته آینده در محدوده‌های فعلی نوسان خواهد داشت اما روند بلند‌مدت دلار قطعاً صعودی و رو به بالاست.

به نظر می‌رسد از اثر ریسک‌های سیستماتیک در بازارهای مالی تا حدودی کاسته شده و آنچه باعث تحرک نرخ دلار و بازارهای مالی در شرایط فعلی می‌شود نرخ بهره است. فعالان اقتصادی امیدوارند موضوع نرخ بهره با روی کار آمدن دولت جدید و تکمیل کابینه دولت چهاردهم وضوح بیشتری پیدا کند. به نظر می‌رسد اگر بنا باشد روند دولت سیزدهم در موضوع سیاست‌های پولی و مالی ادامه‌ یابد، شاهد نابودی اکثر بنگاه‌های اقتصادی و تداوم مشکلات اقتصادی خواهیم بود.

تتر ۶۰ هزار تومانی شد

قیمت درهم روز سه‌شنبه با کاهش ۶۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در چهارمین روز هفته با کاهش ۴۵۰ تومانی در کف کریدور ۶۰ هزار تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۶ هزار و ۵۷۰ تومانی معامله شد و کاهش ۲۰۰ تومانی پیدا کرد. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۴۳۰ تومانی ایستاد و افت ۳۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز سه‌شنبه اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۸۵۶ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۸۲۲ تومانی عرضه شد و نسبت به روز ماقبل نزدیک به ۱۲۰ تومان گران شد.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]