طلا تغییر جهت داد | پیش بینی درباره وضعیت نوسانات در بازار طلا
طلا تغییر جهت داد | پیش بینی درباره وضعیت نوسانات در بازار طلا

پس از انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده که نشان‌دهنده کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه جولای بود، قیمت طلا کاهش یافت. با این وجود، فلز زرد همچنان در نزدیکی بالاترین سطوح قیمتی خود در حال نوسان است.

پس از انتشار داده‌های اقتصادی ایالات متحده که نشان‌دهنده کاهش تورم در ماه جولای بود، طلا در روز چهارشنبه (۲۴ مرداد) رشد اولیه خود را از دست داد. با این حال، بانک مرکزی آمریکا همچنان در مسیر کاهش نرخ بهره در ماه آینده میلادی قرار دارد.

به نوشته بلومبرگ، این فلز گران‌بها در روز چهارشنبه تا ۰/۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد، با این حال همچنان در نزدیکی بالاترین سطح قیمتی خود که در ماه گذشته میلادی به آن رسیده بود، باقی مانده است.

در حالیکه شاخص هسته قیمت مصرف‌کننده که هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را لحاظ نمی‌کند، براساس یک مبنای سالانه افزایش یافت، این شاخص همچنان با کمترین سرعت از اوایل سال ۲۰۲۱ رشد داشته است.

رونا اوکانل، تحلیل‌گر StoneX می‌گوید: «انتظار کاهش‌ نرخ بهره توسط فدرال رزرو قبلا در بازارها وجود داشت؛ اکنون سؤال این است که میزان کاهش تا چه اندازه است.»

طلا در سال جاری میلادی با رشد ۱۹ درصدی همراه شده و خوش‌بینی فزاینده درباره تسهیل مالی و خریدهای این فلز گران‌بها توسط بانک‌های مرکزی، زمینه‌ساز رشد بیشتر آن بوده است. نرخ‌های بهره پایین عموما برای طلا صعودی هستند. همچنین جذابیت فلز زرد به عنوان دارایی امن به وسیله تنش‌ها در خاورمیانه و جنگ اوکراین تقویت شده است.

براساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت لحظه‌ای طلا تا ساعت ۲۰:۲۵ به وقت ایران در سطح ۲۴۴۴ دلار به ازای هر اونس بوده است. در این میان، شاخص دلار بلومبرگ با کاهش همراه شده است. قیمت‌های نقره، پلاتین و پالادیوم نیز کاهش یافته است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

کارشناسان اقتصادی با وجود اهمیت رخدادهای خاورمیانه و تاثیرپذیری بازارهای مالی از آن، هر گونه پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی را نشدنی می‌دانند. آنها معتقدند روند فعلی قیمت در بازارهای مالی در انتظار تصمیمات سیاسی است و دوام چندانی ندارد.

فعالان بازار طلا می‌گویند انتظار می‌رود قیمت‌ها فعلا در همین محدوده باقی بماند. با توجه به تلاش سیاست‌گذار در جهت تثبیت قیمت دلار، این موضوع مستقیما با آرامش در بازار طلا ارتباط دارد؛ بنابراین به نظر می‌رسد امکان پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت شدنی نباشد. گفتنی است تحلیلگران بازارها تنها شرط کاهش شدید قیمت در بازارهای مالی را توافق برجام می‌دانند.

هر گرم نقره ۵۲ هزار تومانی شد

اونس جهانی طلا با کاهش ارزش بازگشایی شد. طلای جهانی  در لحظه نگارش این گزارش با افت ۱۳ دلاری به قیمت ۲۴۵۳ دلاری رسید. قیمت اونس جهانی نقره با کاهش ۱۵ سنتی روی رقم ۲۷ دلار و ۷۵ سنتی در حال معامله است. هر گرم نقره ۹۹۹ با رقم ۵۲ هزار و ۹۳۰ تومانی عرضه شد و ۷۶۰ تومان کاهش داشت.

سکه گرمی به کانال ۶ میلیونی برگشت

قیمت سکه امامی در پنجمین روز هفته با کاهش ۲۴۰ هزار تومانی روی رقم ۴۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومانی معامله شد. قیمت سکه‌ بهار با افت ۱۸۵ هزار تومانی روی رقم ۳۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است قیمت نیم‌‌‌سکه با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی و ربع سکه با افت ۳۰۰ هزار تومانی به ترتیب با رقم  ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شد و با این مقدار افت به کانال ۶ میلیون تومانی برگشت. این قطعه روز چهارشنبه با رقم ۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.

حباب سکه افزایشی شد

قیمت طلا در پنجمین روز هفته با کاهش قیمت سکه همراه شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افت ۲۸ هزار تومانی با رقم ۱۵ میلیون و ۱۱۹ هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار با کاهش ۹ هزار تومانی روی رقم سه میلیون و ۴۸۸ هزار تومانی ایستاد. قیمت طلای دست دوم نیز با رقم سه میلیون و ۴۴۲ هزار تومانی معامله شد.

حباب سکه روز چهارشنبه به غیر از افت ۱۶۲ هزار تومانی ربع سکه در سایر قطعات رشد داشت. حباب سکه امامی ۳۰۹ هزار تومان،‌ سکه بهار ۴۴۹ هزار تومان، نیم سکه ۱۰۵ هزار تومان و سکه گرمی  ۲۵ هزار تومان رشد داشت.

 

منبع:

اکوایران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]