توصیه سودمند برای سرمایه گذاران | بازارهای خارج از بورس چیست؟
توصیه سودمند برای سرمایه گذاران | بازارهای خارج از بورس چیست؟

سرمایه گذاری اغلب با ریسک هایی روبرو است؛ اما گزینه های بسیار جذاب و متفاوتی وجود دارد که می تواند برای شما سودمند باشد. در این گزارش به بررسی و معرفی بازارهای خارج از بورس می پردازیم.

همه ما تعریف ساده و مشخصی از بورس داریم. بورس به بازاری گفته می‌ شود که در آن خرید و فروش صورت می‌ گیرد. این بازار می‌تواند به صورت یک مکان فیزیکی یا در فضای مجازی مانند اینترنت باشد. آنچه که خریداران و فروشندگان در این بازار مبادله می‌ کنند، دارایی‌ هایی است که می‌ تواند شامل دارایی‌ های واقعی یا مالی باشد. دارایی‌های واقعی شامل اشیاء فیزیکی است، در حالی که دارایی‌ های مالی شامل اسنادی مانند سهام و اوراق مشارکت است. اما در مبحث سرمایه گذاری بازارهای خارج از بورس هم داریم که در ادامه خبرنگار گسترش نیوز به بررسی معرفی این بازارها می پردازد.

معرفی بازارهای خارج از بورس

در دنیا سه نوع بازار خارج از بورس بازار معاملات سنتی، بازار معاملات الکترونیکی و بازار معاملات بهینه وجود دارد. بازار خارج از بورس یک بازار غیرمتمرکز و بدون مکان فیزیکی است که در آن سهام، کالا، ارز و موارد دیگر خرید و فروش می‌ شود. در این بازار، معاملات به‌طور مستقیم میان خریدار و فروشنده انجام می‌ گیرد و قیمت‌ ها معمولا به‌صورت عمومی اعلام نمی‌ شوند. تعیین قیمت‌ ها بر اساس مذاکرات صورت می‌گیرد و معاملات از طریق شبکه‌ های کامپیوتری، تلفن و ایمیل انجام می‌ شود. همچنین، استانداردهای مربوط به کالاهای مورد معامله به‌صورت قراردادی میان خریدار و فروشنده مشخص می‌ شود.

به طور معمول شرکت‌ های بزرگ بورس‌ ها را برای پذیرش و خرید و فروش سهام خود انتخاب می‌ کنند، اما بسیاری از شرکت‌ ها نیازی به پذیرش اجباری در بورس ندارند یا نمی‌ خواهند هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت کنند. این شرکت‌ها می‌ توانند سهام خود را در بازارهای خارج از بورس (OTC) معامله کنند.

روش انجام معامله در بازارهای خارج از بورس

نوسانات قیمتی در بازارهای خارج از بورس به شدت بالا است، به ویژه اینکه حجم پایین معاملات به تنهایی می‌تواند منجر به تغییرات شدید قیمت‌ ها شود.معاملات خارج از بورس از طریق شبکه‌ ای از معامله‌ گران غیرمتمرکز انجام می‌ شود. کارگزاران و معامله‌ گران به‌ طور مستقیم از طریق شبکه‌ های کامپیوتری یا تلفن با یکدیگر به مذاکره می‌ پردازند. این سیستم امکان معامله سهام شرکت‌ های کوچک‌ تر و در اندازه‌ های غیر استاندارد را فراهم می‌ آورد. بازار خارج از بورس دارای سطح کمتری از شفافیت عمومی است و قیمت‌ ها تا پایان معاملات به‌صورت عمومی اعلام نمی‌ شوند. برای کاهش هزینه‌ های معاملات در بازار OTC، کارگزاران معمولا از منابع داخلی خود برای انجام خرید و فروش‌ها استفاده می‌کنند که به این روش اصطلاحاً “ناچ” کردن می‌ گویند. این فرآیند به عنوان تجمیع معاملات داخلی یا internalizing شناخته می‌ شود.

روش ساده برای فعالیت در بازارهای خارج از بورس

یک روش آسان‌ برای فعالیت در بازار خارج از بورس، خرید سهام شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری فعال در بورس است. این شرکت‌ ها به عنوان نهادهای مالی، با دسترسی‌ها و منابعی که دارند، قادرند در شرکت‌ های خارج از بورس سرمایه‌ گذاری کنند. پرتفوی این شرکت‌ها در سامانه کدال و گزارش‌های ارائه‌ شده آن‌ ها قابل مشاهده است. شما می‌ توانید با بررسی این گزارش‌ ها، یکی از این شرکت‌ ها را انتخاب کرده و با خرید سهام آن‌ ها، به‌طور غیرمستقیم در بازار خارج از بورس یا OTC سرمایه‌ گذاری کنید.

معامله در بازارهای خارج از بورس چه فایده هایی دارد؟

تمامی سهام‌ های معروفی که می‌شناسید مثل فیسبوک و توییتر، فعالیت خود را از بازارهای خارج از بورس آغاز کرده‌ اند. بر اساس نظرات معامله‌ گران هزینه ها در این بازارها در مقایسه با معاملات عمده به مراتب کمتر است. در مواقعی که قیمت سهام کاهش می‌ یابد، این موضوع می‌ تواند به شما این امکان را بدهد که با سرمایه‌ ای بیشتر از یک سرمایه‌ گذار در بورس اوراق بهادار، سهم‌ های بیشتری خریداری کنید. همچنین، محیط کاری شما دیگر یک فضای ناشناخته و بزرگ نیست، بلکه در یک فضای دوستانه و صمیمی با یک فروشنده شخصی یا دلال همکاری خواهید کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]