توصیه کارگران به احمد میدری | وزیر کار باید شجاعت داشته باشد!
توصیه کارگران به احمد میدری | وزیر کار باید شجاعت داشته باشد!

محمدرضا فرزعلیان گفت: احمد میدری هم در سازمان تامین اجتماعی کار اجرایی کرده و هم در وزارت کار، تا سطح معاونت کار کرده است. برای ما جای شکر است که دولت چهاردهم فردی را در درون خانواده وزارت کار و تامین اجتماعی به‌عنوان وزیر معرفی کرده که هم سال‌ها تجربه دارد و هم نگاهی عدالتخواهانه در این عرصه نیز داشته است. در گذشته شرایط چنین بود که وزرایی بی‌ربط و بی‌تخصص توسط دولت‌ها به‌عنوان متصدی وزارت کار معرفی می‌شدند که ربط مشخصی نیز به این حوزه نداشته باشند. اینکه فردی سابقه نظامی داشته باشد یا فعال اقتصادی بی‌ربط به حوزه کار و رفاه باشد، هیچ دردی را از جامعه کارگری و بازنشستگی کشور دوا نخواهد کرد.

پس از تعیین مهلتی چند هفته‌ای برای رئیس جمهور به منظور معرفی کابینه، در نهایت مسعود پزشکیان «احمد میدری» (اقتصاددان و معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم) را به عنوان گزینه مورد حمایت خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد.

محمدرضا فرزعلیان (عضو هیئت مدیره کانون شورای اسلامی کار استان تهران) در این ارتباط توضیح داد: در میان گزینه‌های مطرح، فعالان کارگری ابتدا اولویت خود را انتخاب آقای محجوب می‌دانستند. دغدغه‌ها و تجارب و دانش آقای محجوب به سطحی بود که ایشان را از تمام گزینه‌های دیگر مطرح مجزا و متمایز می‌ساخت. اما به هرحال این خواسته جامعه کارگری عملیاتی نشد و آقای میدری معرفی شدند. اما با این وجود نیز ایشان را در میان گزینه‌های مطرح از سوی دولت، خیرالموجودین می‌بینیم. یعنی ایشان نفر دومی بودند که از جانب ما قابل حمایت قلمداد شدند. 

وی افزود: احمد میدری هم در سازمان تامین اجتماعی کار اجرایی کرده و هم در وزارت کار، تا سطح معاونت کار کرده است. برای ما جای شکر است که دولت چهاردهم فردی را در درون خانواده وزارت کار و تامین اجتماعی به‌عنوان وزیر معرفی کرده که هم سال‌ها تجربه دارد و هم نگاهی عدالتخواهانه در این عرصه نیز داشته است. در گذشته شرایط چنین بود که وزرایی بی‌ربط و بی‌تخصص توسط دولت‌ها به‌عنوان متصدی وزارت کار معرفی می‌شدند که ربط مشخصی نیز به این حوزه نداشته باشند. اینکه فردی سابقه نظامی داشته باشد یا فعال اقتصادی بی‌ربط به حوزه کار و رفاه باشد، هیچ دردی را از جامعه کارگری و بازنشستگی کشور دوا نخواهد کرد. 

این فعال کارگری ادامه داد: وجود افراد غیرتخصصی در پست‌های وزارت کار قبلاً ضرباتی جدی را وارد کرد. دید سیاسی به این وزارتخانه مصوباتی را به وزارت کار و قانون کار و تامین اجتماعی تحمیل می‌کند که همه مخرب هستند. فعالان کارگری و بازنشستگی نیز در این مدت همواره فشار می‌آوردند تا از انحراف بیشتر جلوگیری کنند اما اغلب موفق نمی‌شدند. اما آقای میدری که هشت سال معاون رفاه وزیر کار بوده است، به خاطر آنکه اقتصاددان است و از تولید سررشته دارد، گزینه‌ای بهتر است و بر سایر گزینه‌ای بی‌ربط به این حوزه ارجحیت دارد. 

فرزعلیان با تاکید بر اینکه «میدری باید توقعات جامعه کارگری و بازنشستگی کشور را مدنظر قرار دهد»، اظهار کرد: آقای میدری باید بدانند که ما می‌دانیم ایشان تجربه و علم را دارد و انگیزه نیز درونش هست، اما این‌ها برای پست وزارت کار کافی نیست. وزیر کار باید «شجاعت» نیز داشته باشد. وزیر باید تصمیم شجاعانه در امور روابط کار و تامین اجتماعی بگیرد و اجازه دخالت در امور تخصصی را به هیچ کسی ندهد.

وی با اشاره به اهمیت دو موضوع «حفظ امنیت شغلی با توجه به بیانات رهبری و رئیس جمهور فقید و موضوع تشکیل جلسات شورای عالی کار» اضافه کرد: جلسات شورای عالی کار در یکسال گذشته به صورت نامرتب برگزار می‌شد که باید دوباره بر تشکیل منظم آن بدون دخالت دولت در چینش اعضاء تاکید شود. ضمن اینکه موضوع امنیت شغلی و ارتقاء آن یک سیاست کلان در کشور باید باشد و وزارت کار نیز در جهت تسهیل آن و مستحکم کردن جایگاه کارگران در محیط کاری طبق تاکیداتی که رئیس جمهور شهید و رهبری داشتند و براساس قانون کار عمل کند. 

عضو شوراهای اسلامی کار استان تهران با تاکید بر لزوم سه جانبه‌گرایی و استفاده از ظرفیت مشورتی جمعیت ۵۰ میلیونی جامعه کارگری، گفت: منافع سازمان تامین اجتماعی دغدغه مهم جامعه کارگری است. آقای میدری حتما باید از منافع این سازمان صیانت کنند. ضمن اینکه منابع تامین اجتماعی بخشی از ثروت ماست. این دغدغه ماست که شستا از بین نرود. ما باید استقلال تشکلات و نهادهای کارگری را نیز به رسمیت بشناسیم و از تجربیات آنان در روابط کار و تامین اجتماعی استفاده کنیم. 

این عضو هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار اظهار کرد: آقای میدری به شدت باید تلاش کنند تا افراد سیاسی برای پست‌ها و هیات مدیره‌های شرکت‌های وزارت کار به ایشان تحمیل نشود. اکنون به قدری انتخاب افراد بی‌ربط سیاسی به جامعه کارگری ضربه زده است که با قطع شدن سامانه سخت و زیان آور، بسیاری از ادارات کار دچار مشکل شدند. امروزه هنوز ما مشکل عناوین شغلی را داریم. در حوزه تولید نیز شاهد آن هستیم که شرکت خوش حسابی بخاطر یک ماه نداشتن پول حق بیمه بسته شده و کارگرش بیکار می‌شود، اما کارگاه‌های قدیمی بدنام و بدحسابی در کنار آن از انواع کمک‌ها و بخشودگی‌های بیمه‌ای استفاده می‌کنند. این درحالی است که اولویت بخشودگی باید برعکس باشد.

فرزعلیان در پایان خاطرنشان کرد: پیش از هرچیزی برای ما تولید اهمیت دارد و اگر تولید باشد، کارگر و کارفرما و معیشت وجود دارد. در سال‌های گذشته معیشت کارگران به شدت ضربه خورده و کار به جایی رسیده که بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل مزد نامکفی کارگری در آن‌ها کار نمی‌کند. در چنین شرایطی اگر چرخ تولید بچرخد، مناسبات روابط کار و تامین اجتماعی نیز قابل اصلاح خواهند بود و به نظر می‌رسد احمد میدری به فرآیند تولید و چگونگی بهینه‌سازی آن به‌عنوان یک اقتصاددان حامی بخش مولد و مخالف دلالی اشراف دارد. اگر تولید بخوابد، زبان کارگر کوتاه است.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]