حمایت کانون‌ های بازنشستگی کشور از احمد میدری
حمایت کانون‌ های بازنشستگی کشور از احمد میدری

مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر) با تاکید بر اینکه «به نظر می‌رسد بین کانون‌های بازنشستگی کشور و آقای میدری روابط حسنه‌ای وجود داشته باشد» به سابقه عضویت میدری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: عملکرد ایشان در این مدت معاون خود مثبت بوده و برای ما مشخص است. مواضع ایشان نیز از مصاحبه‌های متعددشان مشخص است. همچنین سابقه نمایندگی مردم آبادان در مجلس ششم و نقطه نظرات وی در آن زمانه نیز بر همه روشن و آشکار است.

پس از اینکه رئیس‌جمهور مهلتی چند هفته‌ای برای معرفی کابینه دریافت کرد، مسعود پزشکیان «احمد میدری» (اقتصاددان و معاون وزیر کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم) را به عنوان گزینه مورد حمایت خود برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کرد. یکی از دستاوردهای او، تدوین و تنظیم پروژه «پایگاه جامع رفاه ایرانیان» در زمینه جمع‌آوری اطلاعات خانوارهای کشور است. در این میان، برخی از شخصیت‌های فعال در حوزه کار و تأمین اجتماعی، انتخاب او را نسبتاً مثبت ارزیابی می‌کنند.

مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر) در این رابطه توضیح می‌دهد: عملکرد آقای میدری در دوران مسئولیت خویش برای ما فعالان و اعضای تشکل‌های کارگری و بازنشستگی مشخص است. او اقتصاددانی نهادگراست که البته به بازار آزاد هم باور داشته و در عین حال به بازار کار هم نگاهی مثبت دارد. 

وی با تاکید بر اینکه «به نظر می‌رسد بین کانون‌های بازنشستگی کشور و آقای میدری روابط حسنه‌ای وجود داشته باشد» به سابقه عضویت میدری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: عملکرد ایشان در این مدت معاون خود مثبت بوده و برای ما مشخص است. مواضع ایشان نیز از مصاحبه‌های متعددشان مشخص است. همچنین سابقه نمایندگی مردم آبادان در مجلس ششم و نقطه نظرات وی در آن زمانه نیز بر همه روشن و آشکار است. 

دارانی تصریح کرد: میدری اقتصاددانی نهادگراست و به همین دلیل قائل به ایده دولت رفاه است و به همین دلیل ورود دولت به موضوع رفاه را ضروری می‌داند. در زمان تصدی پست معاونت رفاه در وزارت کار نیز ایشان سامانه «پایگاه جامع رفاه ایرانیان» را راه‌اندازی کرد که باعث شناسایی افراد دارای استحقاق پوشش شد. کسانی که باید در بهزیستی و کمیته امداد تحت پوشش باشند یا دهک‌های دیگر که نیازمند یارانه هستند، در زمان ایشان مشخص شدند. 

این فعال حقوق بازنشستگان تاکید کرد: نگاه میدری به صندوق‌های بازنشستگی نیز نوعی نگاه اصلاحی است. ایشان بر محاسبات اکچوئری و انطباق منابع و مصارف صندوق‌ها به شدت تاکید داشته و در موضوع محاسبات بیمه‌ای فنی عمل می‌کند. 

دارانی با اشاره به اختلاف نظر فعالان کارگری و بازنشستگی کشور در موضوع افزایش سن بازنشستگی با دیدگاه‌های میدری گفت: البته آقای میدری در زمینه صندوق‌های بازنشستگی کشور و افزایش سن و سابقه هم نظر با دولت سیزدهم بود. در آن زمان نیز نقدهایی مطرح شد که مورد استقبال ایشان نیز بود، اما در سایر وجوه، نگاه ایشان به حوزه روابط کار و حوزه مدیریت صندوق‌های بازنشستگی «اقتصادی» است. یعنی ایشان تصور نمی‌کند که صندوق بازنشستگی یک صندوق حمایتی و امدادی است؛ بلکه آن را یک صندوق «بیمه‌ای» می‌داند. 

وی افزود: صندوق‌های ما مثل صندوق بیمه بیکاری و از کارافتادگی و. . عمدتاً صندوق‌های حمایتی هستند. این موارد کار دولت هستند. اما سازمان تامین اجتماعی باید نگاه بیمه‌ای داشته و براساس میزان حق بیمه‌ای که می‌گیرد، باید خدمات ارائه کند. ایشان نیز به‌جای نظام DB (مزایای تعریف شده) به نظام DC (هزینه و حق بیمه تعریف شده) را پیشنهاد داده و تجویز می‌کنند. این نگاه از نظر ما نیز نگاهی مناسب است. 

عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر خاطرنشان کرد: نگاه میدری به حوزه شرکت‌های تابعه وزارت کار و شستا نیز به دلیل همان باور به سیستم رقابت و بازار آزاد و همچنین در عین حال نگاه نهادگرا و رفاه محور، باعث می‌شود بهره‌وری در صندوق‌ها افزایش یابد. یعنی شرکت‌های موجود که فاقد بهره‌وری هستند، فروخته شده و شستا سهامداری و سبدگردانی کند. ضمن اینکه ایشان می‌تواند شرکت‌های زیان‌ده را نیز با شرکت‌های بزرگ بهره‌ور ادغام کرده و درصورت لزوم تغییر کاربری و منحل کند. خلاصه کلام اینکه ایشان به شدت باور دارد که شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی باید بهره‌ور شوند. 

دارانی در پایان بیان کرد: ترکیب نگاه نهادگرا و دولت رفاهی و نگاه بازار آزادی به حوزه اقتصاد در میدری باعث شده که بجای داشتن نگاه‌های چپ افراطی که صندوق بازنشستگی را محلی برای حمایت اجتماعی و صدقه دادن درک می‌کرد، ایشان از نگاهی معقول بهره‌مند باشد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]