طرح فروش ایران خودرو کار دست بانک های کشور داد
طرح فروش ایران خودرو کار دست بانک های کشور داد

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه در سازمان بازرسی کل کشور، با ارسال نامه‌ای به شبکه بانکی، به موضوع اعطای وام پیش ثبت‌نام خودرو پرداخته است.

با شروع طرح ایران‌خودرو برای ثبت‌نام فروش خودرو، تعدادی از بانک‌ها به منظور جذب سپرده‌ها، اقدام به تبلیغ وام‌های ۸۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو تحت عنوان افتتاح حساب وکالتی می‌کنند.

در پی این اقدام جعفر حسینی بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای به شبکه بانکی نسبت به عواقب این اقدام بانک‌ها هشدار داد و بر اولویت پرداخت تسهیلات تکلیفی تاکید کرد.

در بخشی از این نامه که به مدیران عامل همه بانک‌ها ارسال شده، آمده است: از شرایط شرکت در طرح اخیر ایران خودرو، وکالتی نمودن حساب و مسدود نمودن مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان نزد بانک‌های منتخب به منظور تشخیص متقاضیان واقعی است که در این راستا برخی از بانک‌ها به منظور تشویق متقاضیان و جذب منابع، اقدام به اعطای تسهیلات به منظور تأمین بخشی از مبلغ مذکور نموده‌اند.

بازرس کل امور بانک‌ها و بیمه سازمان بازرسی در ادامه بررسی‌های این نهاد نظارتی پیرامون موضوع فوق را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرده است: ضرورت دارد بانک‌ ها از انجام اقدامات خارج از چارچوب حساب وکالتی امتناع نموده و پرداخت تسهیلات با رعایت کامل ضوابط و مقررات بانکی انجام پذیرد.

وی با یادآوری و تاکید بر بخشنامه بانک مرکزی تصریح کرده است: طی بخشنامه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ بانک مرکزی، با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی، جمعیت قانون جهش تولید مسکن و … است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یاد شده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست.

بازرس کل بانک و بیمه سازمان بازرسی با اشاره به بررسی عملکرد بانک یا مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی از سوی این نهاد نظارتی، خاطرنشان کرده است: چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب توأم با اعطای تسهیلات به روش صدرالاشاره باشد اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک یا مؤسسه اعتباری و اعضای هیئت مدیره ذی ربط معمول خواهد شد.

حسینی خطاب به شبکه بانکی تاکید کرده است: ضمن رعایت موارد فوق اقدامات اصلاحی لازم در این رابطه انجام و به این سازمان منعکس گردد.

شرکت ایران خودرو اعلام کرده است که محصولات خود را به فروش می‌رساند. متقاضیان می‌توانند در طرح‌های فروش خودرو، از جمله طرح‌های ویژه جوانان و نوسازی خودروهای فرسوده، ثبت‌نام کنند و از میان خودروهایی مانند تارا، ریرا، رانا پلاس و دیگر مدل‌ها، خودروی دلخواه خود را انتخاب نمایند.

بانک ها از طرح‌ های فروش خودرو چقدر سود می‌کنند؟

گزارشات می‌گوید که نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر در طرح جدید ایران خودرو ثبت نام نموده‌اند، این موضوع در حالی است که کارشناسان خودرو پیش بینی می‌کنند، روند ثبت نام‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند.

ایران خودرو اعلام کرده که در این طرح بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار خودروی خود را در بازار عرضه ‌می‌کند. در یکی از بندهای این اطلاعیه آمده است که متقاضیان می‌بایست ۲۳۰ میلیون تومان از پول خود برای ثبت نام محصولات مذکور، بلوکه کرده و سپس به خرید خودرو بپردازند.

 

شائبه ایجاد شده از این قرار است که ایران خودرو با دسترسی به حساب متقاضیان طرح فروش خودرو می‌تواند نقدینگی خود را تأمین کرده و از وکالتی شدن حساب‌های خریداران در بانک ها سود ببرد.

در این شرایط ایران خودرو توانایی دسترسی به حساب‌های مسدود شده توسط بانک‌ها را نداشته و این پول بلوکه شده، تنها جهت ایجاد یک محدودیت برای ثبت نام در این طرح استفاده می‌شود.

حال کارشناسان بازار خودرو به دنبال جواب این سوال هستند که چه کسی از ۲۳۰ میلیون پول دپو شده، سود خواهد برد؟

اگر همه چیز طبق پیش‌بینی‌ها، پیش برود نزدیک به ۳ میلیون نفر در این طرح شرکت خواهند کرد که این افراد، ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پول را در شبکه بانکی کشور بلوکه می‌کنند.

مدت زمان بلوکه شدن پول در بانک‌های کشور ۱۵ روز خواهد بود که بانک‌‌ها می‌توانند در این مدت از نقدینگی‌های جمع آوری شده، جهت افزایش اعتبار خود استفاده کنند.

بانک‌ها در این راستا، درصورت کمبود وجه مشتریان برای ثبت نام، وعده داده‌اند که ۱۲۰ میلیون تومان از ۲۳۰ میلیون تومان پول مورد نیاز برای ثبت نام در طرح های فروش خودرو را به صورت وام در این دوره ۱۵ روزه به خریداران خواهند داد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]