کارشناسان هم پشت وزیر پیشنهادی کار درآمدند | میدری نقشه راه را می‌داند
کارشناسان هم پشت وزیر پیشنهادی کار درآمدند | میدری نقشه راه را می‌داند

فاطمه عزیزخانی، کارشناس بازار کار گفت: برنامه‌ها صرفاً روی کاغذ است اما برنامه‌های میدری متناسب با انتظارات جامعه کارگری است. اگرچه قضاوت ایشان در حال حاضر مقداری زود است. ما هنوز عملکردی از آقای میدری ندیدیم و باید ارزیابی‌ها در زمان فعالیت ایشان انجام شود.

احمد میدری، وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی در دولت مسعود پزشکیان، برخلاف بسیاری از وزرای پیشنهادی دیگر، با اعتراض اصلاح‌طلبان مواجه نشده است. برنامه‌ها و نطق او در مجلس نشان‌دهنده تفاوت‌های بارز او با وزرای قبلی، از جمله مرتضوی و عبدالملکی، بود.

فاطمه عزیزخانی، کارشناس بازار کار معتقد است میدری چالش‌های حوزه خود را می‌شناسند و راهبرد‌های مهمی تدوین کرده است؛ او در این‌باره می‌گوید: «برنامه‌هایی که ایشان مطرح کرده و موضوعاتی که روی آن تأکید دارند، نشان می‌دهد که دغدغه‌های این حوزه را می‌شناسند.»

میدری نقشه راه را می‌داند

او به چالش‌هایی از جمله اشتغال زنان، جوانان و تحصیلکردگان و مشکل ضعف تشکل‌های مدنی اشاره کرده و می‌گوید: اینکه میدری این از این چالش‌ها آگاهی دارد، یک حسن بزرگ است. عموم راهبردهایی که میدری معرفی کرده، راهبرد‌های ارزشمندی است. ایجاد نظام جامع اطلاعات برای بازار کار یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به آن اشاره کرده است. تنظیم رابطه کار و کارگر، تنظیم فضای اشتغال کشور و… مواردی است که مدنظر او قرار دارد و نشان می‌دهد که نقشه راه را می‌داند.»

عزیزخانی معتقد است که برنامه‌های میدری در حوزه کارگری متناسب با واقعیت است، او می‌گوید: «برنامه‌ها صرفاً روی کاغذ است اما برنامه‌های میدری متناسب با انتظارات جامعه کارگری است. اگرچه قضاوت ایشان در حال حاضر مقداری زود است. ما هنوز عملکردی از آقای میدری ندیدیم و باید ارزیابی‌ها در زمان فعالیت ایشان انجام شود.»

این کارشناس بازار کار معتقد است تأکید میدری روی کار شایسته، آمار اطلاعات بازار کار، تقویت تشکل‌ها، چالش افزایش دستمزد با تورم نشان دهنده شناخت میدری از وضعیت فعلی است و در گام اول اگر بخواهیم او را ارزشیابی کنیم، با معیار‌های موجود وزیر مطلوبی است.

او گفته: موضوعاتی که میدری مطرح می‌کند، چالش‌های اصلی بازار کار است.

این کارشناس کار معتقد است که برنامه هفتم توسعه در میان برنامه‌های میدری شنیده می‌شود و او باید در انجام برنامه‌های خود به صورت فصلی به مردم گزارش بدهد.

او می‌گوید: «شروع صحبت میدری در مجلس با تأکید بر برنامه هفتم توسعه بود. در برنامه هفتم مباحث خوبی برای کارگران آمده و تأکید او بر اجرای برنامه هفتم، وفاق ملی را هم تأمین می‌کند. دغدغه‌مندی میدری، نوعی دغدغه‌مندی جدید است. او برای هر حوزه چالش را شناخته‌ است. اگرچه برنامه‌های میدری زیرساخت‌های مالی و نهادی نیاز دارد، اما انتظار می‌رود که در اجرا هم خوب عمل کند.»

عزیزخانی تاکید کرده اینکه میدری چگونه می‌خواهند معیشت کارگر را بهبود بخشند و یا در تقویت تشکل‌ها چگونه عمل کنند، جای بحث وجود دارد. اگر وزیر شوند باید بر مبنای یک زمان‌بندی مشخص کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پروژه‌های خود را پیش ببرند و به مردم گزارش بدهد.

مجلس حاشیه‌ها و احمد میدری

عزیزخانی معتقد است که مجلس در مقابل میدری باید از حاشیه‌ها عبور کند و مطالبه‌گر وزیر باشد. او می‌گوید: «مجلس به جای تمرکز بر روی حواشی، باید یک سری شاخص برای می‌ دری تعیین کند. آن‌ها باید برنامه میدری را ارزیابی کنند و نقش کارشناسی داشته باشند. مجلس باید مطالبه‌گر برنامه وزیر باشد و از حاشیه‌های دیگر درباره ایشان خودداری کنند.»

این کارشناس بازار کار رای اعتماد مجلس را یکی از چالش‌های پیش رو میدری خوانده و می گوید او باید ضمن اثبات برنامه‌های خود به مجلس و ملت، با چالش‌های جامعه کارگری نیز مواجه شود. آنچه از نطق میدری در مجلس مشخص شد، او بحران‌ها را می‌شناسد و برنامه دقیقی نیز برای رسیدگی به این چالش‌ها دارد.

منبع:

رویداد۲۴

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]