قیمت دلار در پیچ و خم ریسک های سیاسی | بازار ارز چطور پیش بینی می شود؟
قیمت دلار در پیچ و خم ریسک های سیاسی | بازار ارز چطور پیش بینی می شود؟

در آخرین روز مرداد، قیمت دلار با نوسانات کاهشی آغاز شد و به تدریج در کانال هشتم از کریدور پنجم پیشرفت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک ماه گذشته، دلار ۲.۳۶ درصد بازدهی داشته است. این افزایش به میزان هزار و ۳۵۰ تومان در حالی رخ داده که ماه گذشته بازدهی منفی ۳.۳۷ درصد را تجربه کرده بود. به نظر می‌رسد که ریسک‌های سیاسی و تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه، عامل افزایش قیمت دلار در این مدت بوده است.

در پنجمین روز هفته، قیمت دلار با کاهش ۳۰۰ تومانی آغاز شد، اما در ادامه معاملات با افزایش ۳۵۰ تومانی به نیمه بالایی کانال هشتم از کریدور پنجم بازگشت. نوسانات قیمت دلار در روزهای اخیر در محدوده ۲۰۰ تا ۶۰۰ تومان و در کانال هشتم از کریدور پنجم مشاهده شده است. معامله‌گران وضعیت کنونی اسکناس آمریکایی را در حالت رنج ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که اگر آرامش سیاسی اخیر ادامه یابد، دلار تا نیمه‌های شهریور در همین روند رنج باقی خواهد ماند.

چه سیگنالی مانع رشد شارپی قیمت دلار شد؟

بررسی بازدهی دلار در یک ماهه مرداد حاکی از رشد بازدهی ۲.۳۶ درصدی و افزایش قیمت هزار و ۳۵۰ تومانی است. در مرداد ۱۴۰۳ مهمترین سیگنالی که روانه بازارها شد موضوع ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران و اخبار و رخدادهای منطقه خاورمیانه بود. این رویدادها بازارهای مالی به ویژه دلار را افزایشی کرد، اما سیاست‌گذار نیز با تدابیری اجازه صعود قیمت دلار به کریدور بالاتر را نداد.

موضوع پیش‌فروش خودرو و بلوکه کردن پول مردم در حساب‌های وکالتی، خبردرمانی و مانور ویژه بر اخبار مربوط به پیشی گرفتن کامالا هریس در انتخابات پیش‌روی آمریکا از دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه با هدف افزایش امید به آینده برجام، موضوع انتخاب تیم اقتصادی دولت چهاردهم و مساله عدم پاسخ ایران به اقدام تروریستی اسرائیل در تهران از مهمترین مسائل یک ماه مرداد بود که تا حدودی توانست مانع رشد شارپی اسکناس دلار شود.

پیش‌ بینی قیمت دلار

تحلیلگران بازار ارز ماندگاری دلار در محدوده‌ قیمتی فعلی را با وجود آتش‌بس در غزه بالا می‌دانند. آنها معتقدند اگر دلار نتواند به کریدور ششم صعود کند برای هفته‌های آتی در دو پله پایانی کریدور پنجم نوسان خواهد داشت. پیشنهاد آنها برای سرمایه‌گذاران تقسیم کردن پول‌هایشان با استراتژی درست در سبدهای مختلف سرمایه‌گذاری و خریدهای پلکانی است.

قیمت درهم فریز شد

قیمت درهم روز چهارشنبه نوسان افزایشی ۱۰ تا ۲۰ تومانی داشت اما در ادامه معاملات با همان قیمت ۱۶ هزار و ۹۰ تومانی روز گذشته بسته شد. قیمت تتر در پنجمین روز هفته با رشد ۱۰۰ تومانی در سطح ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومانی قرار گرفت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۶ هزار و ۸۹۰ تومانی معامله شد و رشد ۱۸۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۶۴۰ تومانی ایستاد و افزایش ۲۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز چهارشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۵۸ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۲۱۴ تومانی عرضه شد و حدود ۵۰ تومان کاهش داشت.

 

منبع:

تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]