وضعیت قیمت طلا امروز شنبه | قیمت سکه نزولی می شود؟
وضعیت قیمت طلا امروز شنبه | قیمت سکه نزولی می شود؟

با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی طلا و تغییرات اخیر در سیاست‌های اقتصادی، بازار طلا و سکه در ایران نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. قیمت سکه امامی با کاهش حباب قیمتی به یک ثبات نسبی رسیده و واردات شمش طلا نیز رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است. این تحولات به همراه ثبت‌نام خودرو و امید به تغییرات مثبت در دولت جدید، تأثیر قابل توجهی بر فضای اقتصادی کشور گذاشته است.

امروز بازار طلا و سکه به آغاز هفته جدید وارد می‌شود، در حالی که هفته گذشته با شلوغی ثبت‌نام برای فراخوان ایران‌خودرو آغاز شد؛ رویدادی که رکود را در تمامی بازارها تشدید کرد. در شرایطی که رکود بر بازارها حاکم بود، ثبت‌نام خودروهای ایران‌خودرو برای مردم جذابیت پیدا کرد، زیرا اختلاف قیمت خودرو در بازار آزاد و قیمت کارخانه‌ای، حاشیه سود قابل توجهی ایجاد کرده بود که سرمایه‌گذاران را ترغیب به امتحان شانس خود برای خرید خودرو کرد. این روند در بازار، زمینه‌ساز افزایش قیمت طلای آبشده شد. در پایان هفته گذشته، قیمت طلا در سطح سوم کانال ۱۵ میلیون تومان آغاز به کار کرد و برای سومین بار متوالی در سه روز اخیر به سمت مرز مقاومت در سطح پنجم کانال ۱۵ میلیون حرکت کرد، اما در نهایت نتوانست این مرز را بشکند و عقب‌نشینی کرد. همچنین، قیمت اونس طلای جهانی در حال حاضر بالای ۲۵۰۰ دلار و حدود ۲۵۱۲ دلار در حال معامله است.

قیمت سکه امامی سرنوشتی مشابه طلا داشت و کماکان در کانال ۴۲ میلیون به سر می برد و ۴۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان معامله می شود. سکه گرمی تنها عضو بازار طلا و سکه بود که در این هفته حباب آن کاهش یافت، رکوردزنی اونس جهانی طلا در این هفته و رشد هفتگی ۱.۷ درصدی آن، عامل صعودی شدن اقلام طلا و سکه بود. در این هفته بیشترین بازدهی هفتگی توسط ربع سکه ثبت شد و رشد هفتگی ۴.۱ درصدی را ثبت کرد، سکه امامی هم با افزایش ۳.۱۵ درصدی در پله بعدی ایستاد. طلای آب شده، نیم سکه و سکه گرمی هم به ترتیب رشد ۲.۹۹، ۲، ۱.۴ درصدی را ثبت کردند.

همچنین واردات شمش طلا رکورد زد. به گفته محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران «واردات شمش طلای استاندارد در ۵ ماهه ابتدایی امسال» با ثبت «رکورد ۳۰ تن و ۶۳۳ کیلوگرم» به «۱.۶ میلیارد دلار» رسید. این در حالیست که میزان واردات شمش طلا در ۵ ماهه سال گذشته به میزان «۴ تن و ۲۳۳ کیلوگرم و به ارزش ۲۷۴ میلیون دلار» بوده است.

همچنین اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره حباب قیمتی سکه مورد توجه قرار گرفت. براساس گفته نادر بذرافشان «حباب سکه» در مجموع در طول هفته پایانی مرداد «۱۵۰ هزار تومان کاهش داشت» و به «هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان» رسید.

بذرافشان در خصوص ارزیابی وضعیت بازار طلا و سکه در هفته پایانی مردادماه اظهار داشت: «در این هفته بازار سکه و طلا هم نوسان در قیمت‌ها بود به طوری که هم افزایش و هم کاهش قیمت‌ها ثبت شد. در بازارهای داخلی در طول هفته در مجموع فقط روند افزایشی قیمت‌ها را داشتیم که در طول هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۱۹ هزار تومان افزایش ۳ میلیون ۵۸۰ هزار تومان شد.»

در هفته گذشته همچنین مسعود پزشکیان رئیس جمهور چهاردهم موفق شد تا رأی اعتماد مجلس را برای تمامی وزرای پیشنهادی خود اخذ کند و در آخرین روز هفته اولین جلسه دولت چهاردهم با حضور وزرای جدید برگزار شد. معامله گران نسبت به دولت چهاردهم و انتخاب عباس عراقچی واکنش مثبت نشان دادند، یکسری‌ها تصور می‌کنند رای به عباس عراقچی به معنای این است که سیاست خارجی ایران احتمالا در دوره جدید به سمت روابط متوازن با دولت‌های مختلف پیش می‌رود. چهره دیگر مورد بحث بازار عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد بود.

به عقیده معامله گران امروز در بازار با توجه به تعطیلی روز یکشنبه، روند آرامی خواهیم داشت. با توجه به روند فعلی بازار طلا و سکه، به نظر می‌رسد که قیمت‌ها همچنان تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی قرار خواهند داشت. افزایش واردات شمش طلا می‌تواند به ثبات نسبی قیمت‌ها کمک کند، اما نوسانات جهانی قیمت طلا نیز می‌تواند بر بازار داخلی تأثیر بگذارد. براساس پیگیری از بازار طلا و سکه، معامله گران معتقدند اگر دولت جدید بتواند سیاست‌های اقتصادی موثری را اجرا کند و روابط خود را با کشورهای دیگر بهبود بخشد، احتمالاً شاهد افزایش اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود. این امر می‌تواند به کاهش حباب قیمتی سکه و ثبات بیشتر در بازار طلا منجر شود.

از سوی دیگر، اگر رکود اقتصادی ادامه یابد و تقاضا برای کالاهای لوکس مانند طلا و سکه کاهش یابد، ممکن است شاهد افت قیمت‌ها باشیم. بنابراین، معامله‌گران باید با دقت تحولات سیاسی و اقتصادی را زیر نظر داشته باشند تا بتوانند تصمیمات آگاهانه‌ای اتخاذ کنند. به عقیده معامله گران فنی سکه همچنان مرز ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیش روی خود دارد و باید دید ادامه معاملات این هفته می تواند زیر این مرز تثبیت دهید یا خیر؟

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]