وضعیت معاملات بورس امروز ۵ شهریور | در بازار سرمایه چه خبر بود؟
وضعیت معاملات بورس امروز ۵ شهریور | در بازار سرمایه چه خبر بود؟

طبق آمار معاملات در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۳، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به ۲,۰۶۳,۴۶۸ واحد رسید. در این روز، شاخص کل بورس نسبت به روز قبل بیش از ۱۰ هزار واحد افزایش یافته که نشان‌دهنده روند مثبت و رونق در بازار سهام تهران است.

در تاریخ ۵ شهریور، بازار بورس معاملات امروز را هم با روندی صعودی آغاز به کار کرد. در این روز، شاهد افزایش نسبی در شاخص کل و قیمت سهام بودیم که باعث شد بسیاری از نمادهای سهام در صفحه نمایش بورس به رنگ سبز دیده شوند. کارشناسان همواره بر این عقیده‌اند که افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سهام ایران می‌تواند به رشد ارزش شرکت‌ها و رونق بازار منجر شود و این تغییرات ممکن است انگیزه بیشتری برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری ایجاد کند.

رنگ سبز در بازار بورس نشان‌ دهنده افزایش قیمت فعلی سهم نسبت به قیمت قبلی آن است. این تغییر رنگ نمادها به سبز، بیانگر افزایش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است و می‌تواند نشانگر اعتماد بازار به آن سهام و بهبود وضعیت مالی و عملکرد شرکت مربوطه باشد. بنابراین، بازار سهام طی این مدت با رشد شاخص کل و افزایش قیمت برخی از سهام، روند مطلوبی را تجربه کرده است که می‌تواند بازتاب بهبود اوضاع اقتصادی و صنعتی شرکت‌های بورسی باشد.روند مثبت در بورس می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه مطلوب باشد، زیرا افزایش ارزش سهام می‌تواند منجر به افزایش بازده و سود سرمایه‌گذاری آنها شود.

با این حال، همواره باید به نوسانات بازار و عوامل مؤثر بر آن توجه داشت و تصمیمات سرمایه‌گذاری بر اساس تحلیل دقیق شرایط و ریسک‌های موجود اتخاذ شود. معاملات در این روز با شروعی صعودی آغاز شد و در ادامه این صعود، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، رشد نسبی در شاخص کل رخ داد و شاخص به بالای ۵ هزار واحدی رسید. نمادهای بورسی مانند فملی، فولاد، تاپیکو، فارس، پارسان، شستا و نوری تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۵ شهریور ۱۴۰۳

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  رشد افزایشی شد تا با رشد ۱۷۱۷ واحدی به ۶۴۳ هزار و ۵۸۷ واحدی رضایت دهد.

 

 

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با صعود بالای ۱۰ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۶۷,۳۰۷.۷۸۵.۳۷۴ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۳۸,۴۶۷.۱۶۵ میلیارد ریال و حجم معاملات ۶.۱۰۵ میلیارد سهم است.

 

 

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فزر، حسینا، آریا، فصبا، شاوان، فجهان و خاور هستند.

خبرهای بورسی در ۵ شهریور ۱۴۰۳

گزارش‌های آماری منتشر شده حاکی از آن است که بانک‌های بورسی برای دومین بار در ۹ سال گذشته در سال ۱۴۰۲ سودده شده اند. بانک‌های پذیرفته شده در بازار سهام پیش‌تر در سال ۱۴۰۰ هم سودده شده بودند.حال، با توجه به روند سود دهی بانک‌های حاضر در بازار سرمایه باید دید، آیا روند سود دهی این بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت.

 ظرف ۳ سال گذشته ۲۱ عامل بحران‌زا بازار سهام را تهدید کرده است

بررسی‎‌های آماری نشان می‌دهد در طول ۴ سال گذشته بازار سرمایه در مجموع با دست‌کم ۳۰ بحران بیرونی مواجه شده، که بیش از دو سوم آن‌ها از از مهر ۱۴۰۰ به این‌سو رخ داده است. 

علی‌رغم اتفاقات مهم فاندامنتالی هم‌چون آغاز جنگ اوکراین و اثر آن بر رشد تورم جهانی کامودیتی‌ها، تشدید ناترازی انرژی در حوزه‌های تامین برق و گاز صنایع، رشد نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش فاصله بین نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸ به ۲۳ درصد در زمستان ۱۴۰۱، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی و…، شاخص بورس از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، رشدی ۵۹ درصدی داشته است.

بانک مرکزی موظف است خط اعتباری ویژه‌ای برای حمایت از بازار سرمایه ارائه دهد

جبار کوچکی نژاد گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ همت از کل حجم نقدینگی، به شکل پول، عمدتا دست بخش خصوصی است، این منابع می‌بایست با برنامه‌ریزی دولت به بازار سرمایه وارد شود. با توجه به محدودیت منابع بانکی به ویژه بانک‌های دولتی، بهتر است از ورود نقدینگی در اختیار بخش خصوصی و واگذاری امور به این بخش، برای حمایت از سهامداران خُرد و تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بورسی گام‌های بیشتری برداریم.

 

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]