بهترین کشور ها برای بازنشستگان مشخص شد
بهترین کشور ها برای بازنشستگان مشخص شد

رصد وضعیت حقوق بازنشستگان در کشورهای جهان نشان می‌دهد که هلند در مقایسه با سایر کشورها در صدر دارندگان بهترین سیستم بازنشستگی است.

بررسی‌های اخیر بانک جهانی درباره وضعیت بازنشستگان نشان می‌دهد که هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر عملکرد سیستم‌های بازنشستگی دارد. در گزارشی، این بانک ابزارهای هوش مصنوعی را به عنوان یکی از روش‌های بهبود کارایی سیستم‌های بازنشستگی معرفی کرده است.

تجزیه و تحلیل‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی یکی از بهترین مکان‌ها برای بازنشستگی در جهان هستند و هوش مصنوعی تأثیر فزاینده‌ای بر نحوه عملکرد سیستم‌های بازنشستگی در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ داشته است.

رصد وضعیت حقوق بازنشستگان در کشورهای جهان نشان می‌دهد که هلند در مقایسه با سایر کشورها در صدر دارندگان بهترین سیستم بازنشستگی است.

این رتبه بندی بیش از ۵۰ شاخص را بررسی کرده و ۴۷ سیستم درآمد بازنشستگی را که ۶۴ درصد از جمعیت جهان را پوشش می دهد، مورد مقایسه قرار داده است.

این اندازه گیری‌ها سطح مزایای بازنشستگی بخش خصوصی و دولتی، پایداری سیستم‌ها، سطح خدمات و … را  همزمان با کیفیت حکمرانی در کشورها بررسی کرده است.

براساس این بررسی‌ها ایسلند و دانمارک در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند که ابزارهای هوش مصنوعی کمک بسیاری به سیستم‌های بازنشستگی می‌کند.

براساس این گزارش بریتانیا نیاز به ارتقاء سیستم‌های بازنشستگی دارد و آرژانتین بدترین کشور برای بازنشستگان است.

ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت بازنشستگان

همانطور که می دانید مهاجرت به کشور های مختلف از طریق مسیرهایی مانند تحصیل، سرمایه گذاری، کار، ازدواج، اقامت هنرمندان و افراد خاص، پناهندگی، تولد و… میسر است و معمولا افرادی که سن پایین تری دارند از طریق تحصیل یا کار مهاجرت می نمایند اما افرادی که در سن بالایی قرار دارند بایستی از طریق روش هایی که مبتنی بر سرمایه است اقدام نمایند. در حقیقت افراد با شرایط سنی بالا یا بایستی از طریق خرید ملک، سرمایه گذاری در فرانچایز ها، ایجاد کسب و کار نو و… اقدام به مهاجرت کنند یا بایستی از طریق سرمایه داری یا اقامت بازنشستگان اقدام به مهاجرت نمایند. در ادامه به بررسی ارزانترین کشور برای بازنشستگان و راه های مهاجرت به آنها برای افرادی که در سن بازنشستگی هستند می پردازیم. کشور های که در ادامه ذکر می شوند جزء  ۱۰کشور برتر برای زندگی در دوران بازنشستگی می باشند.

۸ کشور مقرون به صرفه دنیا برای کار و بازنشستگی

پرتغال یکی از خوش آب و هوا ترین کشورهای حوزه شنگن و اتحادیه اروپا می باشد و سواحل زیبای این کشور بسیاری از بازنشستگان مهاجر را به خود جلب می کند. از لحاظ امنیت نیز سومین کشور امن دنیا تلقی می گردد. هزینه ها در این کشور بسیار پایین است، از املاک و مستغلات گرفته تا مالیات و… در پرتغال نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. از این رو پرتغال به عنوان ارزانترین کشور برای بازنشستگان تلقی می گردد. از سال ۲۰۰۹ نیز با توجه به تغییرات مالیاتی که پرتغال داشته است، این کشور را برای مهاجرین جذاب تر کرده است.

متقاضیانی که قصد دارند دوران بازنشستگی خود را در کشور پرتغال بگذرانند می توانند از طریق گلدن ویزای پرتغال و برنامه خودحمایتی یا ویزای بازنشستگی پرتغال مهاجرت نمایند و اقامت این کشور را داشته باشند. در قسمت ذیل به برخی از راه های اخذ اقامت این کشور اشاره ای خواهیم داشت:

خرید ملک با قیمت حداقل ۵۰۰ هزار یورو

خرید املاک و مستغلات به ارزش ۳۵۰ هزار یورو به منظور بازسازی ( عمر بناهای بالای ۳۰ سال)

انتقال سرمایه به ارزش ۱ میلیون یورو

ایجاد حداقل ۱۰ شغل تمام وقت

سرمایه گذاری ۳۵۰ هزار یورویی در فعالیت های تحقیقاتی

سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار یورویی در میراث فرهنگی پرتغال (اهدا کردن مبلغ ۲۵۰ هزار یورو)

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با هدف سرمایه گذاری در شرکت های کوچک و متوسط پرتغال به ارزش ۵۰۰ هزار یورو

سرمایه گذاری در ملک یا هتل های در حال ساخت در شهرهای کم جمعیت به ارزش ۲۸۰ هزار یورو

جالب است بدانید کشور پرتغال برنامه اقامتی تحت عنوان اقامت بازنشستگی نیز دارد که اگر متقاضیان اثبات نمایند درآمد کافی برای پوشش هزینه های خود در کشور پرتغال را دارند، می توانند اقامت این کشور را دریافت نمایند. متقاضیان برنامه خودحمایتی یا اقامت بازنشستگی پرتغال بایستی اثبات نمایند در کشور محل اقامت خود به ازای نفر اصلی تقریبا ۹۰۰۰ یورو، به ازای همسر ۴۵۰۰ یورو و به ازای هر فرزند به مبلغ ۲۷۰۰ یورو در سال درآمدی را دارند که به حضور آنها وابسته نیست، البته اگر متقاضیان مبلغ بالاتری در حسابشان اثبات نمایند شانس بالاتری برای اخذ این ویزا دارند.

اسپانیا به عنوان بزرگترین کشور جنوب اروپا با آب و هوای آفتابی، زیر ساخت های جهان اول، استراحت گاه های مدیترانه ای و سواحل بسیار زیبا و کشوری با فرهنگ های گوناگون پذیرای مهاجرین بسیار زیادی از سراسر دنیا می باشد. یکی از دلایل اصلی انتخاب اسپانیا برای مهاجرت، هزینه های مقرون به صرفه زندگی در این کشور می باشد و این کشور جزء ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت به شمار می آید. متقاضیانی که در سن بازنشستگی قرار دارند هم می توانند از طریق گلدن ویزای اسپانیا و هم از طریق اقامت بازنشستگی به این کشور مهاجرت نمایند.

افرادی که علاقه مند به گذراندن دوران بازنشستگی خود در اسپانیا (ارزان ترین کشور برای بازنشستگان) هستند می توانند با سرمایه گذاری به ارزش ۵۰۰ هزار یورو در املاک و مستغلات این کشور ویزای طلایی اسپانیا را دریافت نمایند و بدون شرط حضور، در کشور اسپانیا اقامت داشته باشند.

علاوه بر این برنامه اقامت بازنشستگی اسپانیا نیز یکی از روش های مهاجرت به این کشور می باشد. متقاضیان این برنامه بایستی اثبات نمایند که حداقل ۳۰ هزار یورو به ازای نفر اصلی و تقریبا ۷ هزار یورو به ازای هر همراه در سال درآمد دارند و این مبلغ را در حساب بانکی خود اثبات نمایند.

یونان نیز نام ارزانترین کشور برای بازنشستگان را به یدک می کشد. یونان به عنوان غنی ترین کشور از نظر فرهنگی با ترکیبی جذاب از جزایر غرق در نور خورشید، کوه های سر به فلک کشیده، شهرهایی پر جنب و جوش و زنده، مردمانی خونگرم و… هر ساله میزبان مهاجرین و توریست های زیادی از دنیا می باشد. هزینه های اقامت در کشور یونان فوق العاده مقرون به صرفه می باشد.

کشور یونان نیز ارزانترین برنامه ویزای طلایی اروپا را ارائه می نماید به طوری که متقاضیانی که تصمیم دارند دوران بازنشستگی خود را در این کشور زندگی کنند می توانند با سرمایه گذاری به ارزش ۲۵۰ هزار دلار اقامت یونان را اخذ نمایند. این اقامت بدون شرط حضور می باشد و متقاضیان می توانند همسر و فرزندان تا سن ۲۴ ساله را (در صورت اثبات وابستگی) به عنوان همراه به کشور یونان ببرند.

علاوه بر ویزای طلایی یونان، متقاضیان می توانند با اثبات مکنت مالی مناسب اقامت خودحمایتی یا اقامت بازنشستگی یونان را کسب نمایند. علاقه مندان این برنامه بایستی اثبات نمایند که حداقل به ازای نفر اصلی مبلغ ۲۵ هزار یورو، به ازای همسر مبلغ حدود ۱۵ هزار یورو و به ازای هر فرزند مبلغ ۵ هزار یورو در حساب خود گردش مالی دارند. همچنین بایستی اثبات نمایند که ماهیانه حداقل ۲۵۰۰ یورو درامد کسب می نمایند. این اقامت در ابتدا برای مدت ۲ سال و سپس با تمدید ۳ ساله صادر می گردد و پس از ۵ سال نیز امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد.

ایتالیا کشوری با معماری خیره کننده، آب و هوایی مدیترانه ای، مناظر بسیار زیبا، مکان های دیدنی بسیار زیاد و کشوری با فرهنگ غنی همواره یکی از گزینه های مهاجرت متقاضیان می باشد. به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه های مسکن و هزینه های خوراک و پوشاک و… این کشور در لیست ارزانترین کشور برای بازنشستگان قرار می گیرد.

افرادی که قصد دارند به کشور ایتالیا مهاجرت نمایند و ادامه دوران زندگی و بازنشستگی خود را در این کشور سپری کنند می توانند از طریق سرمایه گذاری یا از طریق ویزای اقامت بازنشستگی ایتالیا اقدام نمایند. در ویزای اقامت بازنشستگی ایتالیا نیز همانند سایر برنامه های خود حمایتی و بازنشستگی اروپا، متقاضیان بایستی نشان دهند که از درآمد کافی در کشور خود برخوردار هستند. این میزان درآمد برای شخص اصلی ۳۱ هزار یورو برای همسر ۲۰ درصد این مبلغ و برای هر فرزند ۵ درصد این مبلغ در سال می باشد. علاقه مندان این برنامه بایستی منبع کسب درآمد خود را نیز نشان دهند. علاوه بر این برنامه های زیر نیز راه های اخذ اقامت ایتالیا می باشند:

سرمایه گذاری به ارزش ۵۰۰ هزار یورو در شرکت های استارت آپی

سرمایه گذاری به ارزش ۱ میلیون یورو در پروژه هایی که منفعت اقتصادی برای ایتالیا ایجاد می نمایند.

خرید اوراق قرضه دولتی به ارزش ۲ میلیون یورو

اهدا مبلغ ۱ میلیون یورو به دولت ایتالیا

مکزیک نیز به عنوان ارزانترین کشور برای بازنشستگان قلمداد می گردد. کشور مکزیک کشوری بزرگ و از نظر جغرافیایی متنوع می باشد. انواع اقلیم ها و مناظر دیدنی در کشور زیبای مکزیک و همچنین بهره مندی از آب و هوای گرم متقاضیان زیادی را برای زندگی به این کشور می کشاند. علاوه بر این هزینه های پایین برای زندگی و مجاورت این کشور با ایالات متحده آمریکا دلایل اصلی انتخاب این کشور برای مهاجرین می باشد. راه های اخذ اقامت کشور مکزیک نیز در قیاس با سایر کشورها راحت تر می باشد. برخی از روش های اقامتی کشور مکزیک را در قسمت ذیل بیان داشتیم:

خرید ملک به ارزش ۱۳۰ هزار دلار در مکزیک و کسب اقامت دائم از ابتدا بدون شرط حضور

ثبت شرکت و سرمایه گذاری ۱۳۰ هزار دلاری در شرکت و کسب اقامت دائم بدون شرط حضور

اثبات تمکن مالی به ارزش ۱۳۰ هزار دلار در یکسال اخیر ویا اثبات درآمد ۳۳۰۰ دلاری در ۶ ماه اخیر و کسب اقامت دائم

اثبات تمکن مالی به ارزش ۳۲ هزار دلار در حساب بانکی در یکسال اخیر یا اثبات درآمد تقریبا ۲ هزار دلاری در ۶ ماه اخیر و دریافت اقامت ۱ ساله مکزیک( این اقامت قابلیت تمدید برای ۳ سال را دارد و پس از ۴ سال فرد اقامت دائم اخذ می نماید.)

متقاضیانی که علاقه مند به زندگی در کشورهای آمریکای جنوبی هستند می توانند کشور برزیل را به عنوان ارزانترین کشور برای بازنشستگان انتخاب نمایند. متقاضیانی که در سن بازنشستگی قرار دارند می توانند با سرمایه گذاری به ارزش ۲۰۰ هزار دلار در خرید ملک اقامت این کشور را به دست آورند و پس از ۴ سال نیز پاسپورت برزیل را اخذ نمایند. همچنین این امکان وجود دارد که متقاضیان بتوانند با ثبت شرکت در برزیل به مبلغ تقریبا ۱۰۰ هزار دلار اقامت این کشور را کسب نمایند. یکی از روش های دیگر اخذ اقامت برزیل سرمایه گذاری به ارزش تقریبا ۴۰ هزار دلار در شرکت های استارت آپی می باشد.

کشورهای حوزه دریای کارائیب مانند دومنیکا، سنت لوسیا، سنت کیتس و… به عنوان خانه دوم برای متقاضیان در نظر گرفته می شود. ثروتمندان زیادی برای گذراندن دوران بازنشستگی خود برای اخذ پاسپورت این کشورها اقدام می نمایند. مالیات های بسیار پایین برای افراد ثروتمند نیز یکی از دلایل مهاجرت آنها به شمار می آید. هزینه های زندگی در این کشور ها پایین است و هر کدام از کشورهای این حوزه به عنوان ارزانترین کشور برای بازنشستگان شناخته می شود. متقاضیانی که تمایل دارند پاسپورت کشوری نظیر دومینکا را دریافت نمایند می توانند با خرید ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار پاسپورت این کشور را اخذ نمایند.

یکی از روش های مرسوم برای اخذ پاسپورت کشور دومینکا اهدا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به ازای نفر اصلی، مبلغ ۵۰ هزار دلار به ازای همسر و ۲۵ هزار دلار به ازای هر فرزند به دولت این کشور می باشد.

ترکیه نیز جز لیست ارزانترین کشور برای بازنشستگان قلمداد می گردد. متقاضیان زیادی تمایل دارند کشوری را برای پروسه مهاجرتی خود انتخاب نمایند که هم به ایران نزدیک باشد و هم استاندارد های زندگی اروپایی را داشته باشد. کشور ترکیه بهترین گزینه برای این افراد می باشد. چرا که این کشور از نظر شرایط آب و هوایی، هزینه های زندگی، رفاه اجتماعی، امنیت، سیستم آموزشی و… شرایط مطلوبی دارد. ترکیه جز کشورهایی محسوب می گردد که متقاضی می تواند با سرمایه گذاری در املاک و مستغلات این کشور، پاسپورت ترکیه را دریافت نماید.

مبلغی که متقاضیان برای اخذ پاسپورت ترکیه بایستی سرمایه گذاری نمایند ۲۵۰ هزار دلار در املاک می باشد. البته این امکان وجود دارد که متقاضیان با دریافت وام به ارزش ۱۰۰ هزار دلار و سرمایه گذاری بین ۱۵۰ الی ۱۷۰ هزار دلار پاسپورت ترکیه را نیز دریافت نمایند.

علاوه بر کشورهایی که ذکر گردید کشورهایی مانند اتریش و سوئیس نیز در لیست ۱۰ کشور برتر برای زندگی در دوران بازنشستگی قرار میگیرند.

راحت ترین کشور برای مهاجرت

در قسمت های پیشین ارزانترین کشور برای بازنشستگان را بر شمردیم و شرایط اخذ اقامت هر کدام از آنها را بررسی نمودیم. راحت ترین کشور برای مهاجرت در حال حاضر کشورهایی می باشند که از طریق خرید ملک اقامت یا پاسپورت اعطا می نمایند. به طور مثال گلدن ویزای پرتغال یکی از روش های کم ریسک و راحت برای اخذ اقامت می باشد. همچنین ویزای خود حمایتی ایتالیا و یونان به عنوان راحت ترین و ارزانترین کشور برای بازنشستگان شناخته می گردند که فرد با اثبات مکنت مالی مناسب می تواند اقامت خود را دریافت نماید. برنامه ثبت شرکت در برزیل نیز یکی از روش های راحت مهاجرت به این کشور می باشد که از همان ابتدا فرد اقامت بلندمدت خود را دریافت می نماید و پس از ۴ سال نیز می تواند برای پاسپورت این کشور اقدام نمایند. اخذ اقامت مکزیک نیز پیچیدگی زیادی ندارد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]