قیمت طلا به ۴ میلیون تومان نزدیک می شود؟
قیمت طلا به ۴ میلیون تومان نزدیک می شود؟

برخی از معامله‌گران به «پایان اربعین» به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در روز گذشته اشاره کردند، در حالی که گروه دیگری این افزایش را به «افزایش ریسک سیاسی در منطقه» مرتبط می‌دانند. این دسته از فعالان بازار با اشاره به «افزایش قیمت نفت» و «تنش‌های میان اسرائیل و لبنان» و همچنین «درگیری‌های روسیه و اوکراین»، بر این باورند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

برخی از معامله‌گران به «پایان اربعین» به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت طلا در روز گذشته اشاره کردند، در حالی که گروه دیگری این افزایش را به «افزایش ریسک سیاسی در منطقه» مرتبط می‌دانند. این دسته از فعالان بازار با اشاره به «افزایش قیمت نفت» و «تنش‌های میان اسرائیل و لبنان» و همچنین «درگیری‌های روسیه و اوکراین»، بر این باورند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

به گفته تحلیلگران، طلا پس از تأیید انتظارات تورمی از سوی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا از ماه آینده، به سمت رکورد جدیدی حرکت کرد. به عقیده این گروه «تقاضا برای خرید طلا به عنوان یک دارایی امن به دلیل افزایش خطرات ژئوپولیتیکی»، «عدم قطعیت پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» و «خرید این فلز از سوی بانک‌های مرکزی و مصرف‌کنندگان آسیایی»‌ به افزایش قیمت‌ طلا کمک کرده است.

اما مسیر صعودی اونس طلا در معاملات روز دوشنبه، قیمت طلای آبشده را هم بالا برد و این فلز گرانبها معاملات را در ۱۵ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان آغاز کرد و در حوالی ۱۵ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم در پایان روز گذشته، سه میلیون و ۶۲۱ هزار تومان خرید و فروش شد.

قیمت سکه امامی هم روز دوشنبه در ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بازگشایی کرد و در ابتدا تا ۴۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. اما با کاهش قیمت دلار، دوباره به نرخ بازگشایی خود رسید و در ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد. در بازار روز گذشته نوسان قیمت نیم سکه و ربع سکه هم قابل توجه بود که به ترتیب تا ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفتند و در نهایت قیمت نیم سکه به ۲۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه به ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی هم در محدوده ۱۷ درصدی قرار گرفت.

برخی از معامله‌گران «پایان اربعین» را به عنوان اولین عامل افزایش قیمت‌ها طی روز گذشته مطرح کردند و گروهی دیگر هم این افزایش را به «رشد ریسک سیاسی در منطقه» نسبت می‌دهند. این گروه از فعالان بازار با اشاره به «افزایش قیمت نفت» و «تنش‌های میان اسرائیل و لبنان» و همچنین «روسیه و اوکراین»، معتقدند که ریسک‌های ژئوپلیتیکی باعث صعود قیمت‌ها شده است. سومین عامل موثر بر افزایش قیمت‌ها از نظر معامله‌گران به «آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در ثبت‌نام خودرو» اختصاص دارد. تحلیلگران معتقدند پول‌های آزاد شده ای که به سمت بازار طلا و سکه هدایت می‌شود، مربوط به سرمایه‌گذاران جامانده از بازارهاست و با تجربه‌های بازار پیش از این هشدار داده بودند که معامله گران برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو، طلا، ارز و سکه خود را نفروشند.

اما در میان موضوعات فنی چند خبر هم در روز دوشنبه مورد توجه فعالان بازار طلا و سکه قرار گرفت که مهم ترین آن دیدار عباس عراقچی با نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر بود. معامله‌گران معتقدند «اگر این مذاکرات دیپلماتیک نتیجه‌بخش باشد، می‌تواند نوسانات کاهشی را در بازار به همراه داشته باشد، اگرچه هنوز خبری در این خصوص در بازار منتشر نشده است.»

اولویت های اقتصادی عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد دولت چهاردهم هم دومین خبری بود که توجه معامله گران را به خود جلب کرد. او «کاهش تعداد نرخ‌های ارز» را به عنوان یک سیگنال مثبت برای «صادرکنندگان و بازار سرمایه» عنوان کرد و تأکید کرد که بازار سرمایه نیز از اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد خواهد بود.

منبع:

اقتصادنیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]