نیاز حیاتی برای بازگشت رشد به بورس
نیاز حیاتی برای بازگشت رشد به بورس

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در اشاره به برنامه وزیر اقتصاد برای کاهش تعداد نرخ‌های ارز، بر لزوم ایجاد فضایی امن برای بورس و حفظ ارزش آن تأکید کرد. او افزود که بازار سهام نباید تحت تأثیر بحران‌های داخلی و خارجی قرار گیرد و به همین دلیل، ضروری است که به سمت تک نرخی شدن ارز پیش برویم.

بهروز محبی نجم آبادی در مورد کاهش تعداد نرخ‌های ارز و تأثیرات آن بر بازار سرمایه اظهار داشت: اقتصاد ایران از دیرباز با وجود نرخ‌های متعدد ارز روبرو بوده که این موضوع مشکلات و موانع زیادی را برای بازار سرمایه به وجود آورده است. تنوع نرخ‌ها باعث افزایش تقاضای کاذب در بازارهای مختلف تحت تأثیر نرخ ارز شده است.

او با تاکید بر این‌که تعدد نرخ ارز از یک سو، باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی و از سوی دیگر موجب مختل شدن نظم بازار و تولید می‌شود، افزود: اصلاح ساختار بازار ارز و کاهش تعدد آن کار راحتی نیست اما به نظر می‌رسد با اقدامات به موقع در وزارت اقتصاد و پیگیری‌ مجلس شورای اسلامی این موضوع در دولت چهاردهم انجام شدنی است.

لزوم اصلاح سیاست ارزی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌ ارزی اعلام کرد: تیم اقتصادی دولت چهاردهم تصمیم معقولانه ای برای کاهش تعداد نرخ ارز اتخاذ کرده‌اند و اگر دولت بخواهد به سمت کاهش نرخ‌های ارز حرکت کند، باید مشخص شود که کدام نرخ را بر دیگری منطبق می‌کند. بنابراین، تعیین نرخ واقعی ارز و نحوه تنظیم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

محبی نجم آبادی گفت: بورس نباید تحت تاثیر بحران‌های درونی و بیرونی قرار بگیرد زیرا اکثر صنایع و واحدهای تولیدی موجود در کشور بورسی هستند و با هر اتفاق و بحران، تولیدات و حاشیه سود آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد که این موضوع برای اقتصاد مطلوب نیست.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که تعدد نرخ ارز برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است، گفت: تفاوت نرخ‌ها ضمن ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان، باعث شده تا در برخی موارد، کالاهایی که با نرخ پایین‌تر وارد شده‌اند، با قیمت‌های بالاتری به فروش برسند که این خود به افزایش قیمت‌ها در بازار دامن می‌زند.

او تاکید کرد: باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم و این سیاست را به‌درستی اجرا کنیم که تک نرخی کردن ارز و حذف مفاسد آن قطعاً برای اقتصاد ایران مفید خواهد بود و می‌تواند ثبات اقتصادی را به همراه داشته باشد.

محبی نجم آبادی تاکید کرد: امیدواریم دولت چهاردهم با مشورت گرفتن از کارشناسان مختلف، به یک تصمیم‌گیری صحیح و واحد درباره نرخ ارز رسیده و به سمت ارز تک نرخی حرکت کند.

صنعت خودرو و ساخت قطعات، رکورد دار فروش

گزارش‌های این معاونت از وضعیت صنعت خودرو و ساخت قطعات نشان می‌دهد؛ مبلغ فروش این صنعت در ۴ ماه ابتدای امسال با رشد ۱۲۷ درصدی همراه بوده است. به این ترتیب، مبلغ فروش این صنعت از ۲۲ همت در فروردین ماه ۱۴۰۳ به ۵۰ همت در تیرماه رسیده است. این درحالی است که مبلغ فروش صنعت خودرو دراردیبهشت و خرداد ماه امسال، به ترتیب ۴۷ و ۵۰ درصد بوده است.

 

رشد ۱۶ درصدی فروش صنعت فلزات اساسی

آمارهای منتشر شده همچنین نشان می‌دهد؛ مبلغ فروش صنعت فلزات اساسی نیز در این بازه زمانی، ۱۶ درصد رشد داشته است. براین اساس، مبلغ فروش این صنعت که در فروردین ماه ۵۷ همت بوده در تیرماه به ۶۶ همت افزایش داشته است.همچنین، مبلغ فروش این صنعت در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.

به نظر می‌رسد؛ این کاهش عمدتا ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای «فملی، فولاد، ارفع، احیا، کاوه، هرمزو فخوز» بوده است.

 

فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی، بدون تغییر

افزون براین، مبلغ فروش صنعت استخراج کانه‌های فلزی اما در فروردین و تیرماه بدون تغییر و ۱۳ درصد بوده و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه به ترتیب ۱۵ و ۱۷ درصد بوده است.

ملبغ فروش این صنعت نیز در تیرماه نسبت به ماه گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد، این کاهش عمدتا ناشی از کاهش مبلغ فروش نمادهای «گل‌گهرو کچاد» بوده است.

رشد ۱۲ درصدی صنعت مواد و محصولات شیمیایی

این گزارش می‌افزاید؛ مبلغ فروش صنعت مواد و محصولات شیمیایی نیز در ۴ماه ابتدای امسال ۱۲ درصد رشد داشته به طوری که از ۵۹ همت به ۶۶ همت افزایش داشته است.

این گزارش حاکی از آن است که اعمال محدودیت در مصرف انرژی، میزان تولید این صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. از سویی دیگر، روند نزولی میانگین نرخ جهانی فلزات اساسی(فولاد، بیلت، مس و آلومینیوم) منجر به تشدید این مساله شده است.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]