حداقل سرمایه برای بورس | خرید سهام را مثل طلا ببینید!
حداقل سرمایه برای بورس | خرید سهام را مثل طلا ببینید!

بورس مانند طلا با نگاه بلند مدت جواب می دهد و بنابراین سرمایه گذاران در بازار بوس باید با این چشم انداز انتظار سودآوری مناسب از این بازار داشته باشند. اما سوالی همیشگی برای سرمایه گذاران در بورس وجود دارد و آن این است که حداقل سرمایه مورد نیاز برای بورس چقدر است و با چقدر پول می توان سهام خرید، در این گزارش به سوال پاسخ می دهیم.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بازار بورس اولین سوالی است که سرمایه گذاران به آن می پردازند. اینکه چقدر پول نیاز است برای شروع و در کدام سهام سرمایه گذاری انجام شود و ریسک ورود به کدام صنایع بورسی بیشتر است. بورس با اینکه در سال های اخیر آن طور که باید برای سرمایه گذاران سود ده نبوده است و انتظارات را براورده نکرده است، اما باز هم محل مورد اعتمادی برای برخی از سرمایه گذاران است. ماهیت بورس هم مانند بازار طلا با نگاه بلند مدت سودآورتر است و به همین دلیل اغلب فعالان و کارشناسان بورسی به سرمایه گذاران مبتدی توصیه می کنند که نگاه بلند مدت به این بازار داشته باشند.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز به بررسی حداقل سرمایه مورد نیاز برای ورود به بورس پرداخته است که در ادامه این گزارش به جزئیات آن می پردازیم.

حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

سرمایه اولیه برای ورود به بورس می‌تواند از ۵۰۰ هزار تومان تا چند میلیون و حتی چند میلیارد تومان متفاوت باشد. یکی از مزیت های مهم بازار بورس این است که می‌توانید با مبالغ کم نیز سرمایه‌گذاری کنید. جالب است بدانید که با خرید سهام، شما در مالکیت و منافع بخشی از یک شرکت چند هزار میلیارد تومانی که در حالت عادی ممکن است به دست آوردن آن غیرممکن به نظر برسد، شریک می‌ شوید. به زبان ساده تر می توان گفت که مفهوم سهام این است که اگر کل سرمایه یک شرکت را به عنوان یک کیک در نظر بگیرید، هر یک از تکه‌ های این کیک نمایانگر یک سهم از آن شرکت خواهد بود و شما با سرمایه گذاری بورسی در آن شرکت می توانید در کسب سود و زیان آن شرکت شریک باشید.

لازم به ذکر است که میزانه سود و زیان شما هم تراز با نسبت سرمایه‌ تان خواهد بود و برای هر مقدار سرمایه، این درصد سود یا زیان مشخص است. بنابراین اگر تصور کنید که با داشتن سرمایه کمتر نسبت به فردی که سرمایه بیشتری دارد، سود کمتری در بورس خواهید کرد، این یک تصور اشتباه است. زیرا درصد سود یا زیان برای هر دو یکسان است و تنها تفاوت در میزان سرمایه اولیه است.

حداقل مبلغ لازم برای خرید سهم در عرضه اولیه

قانون حداقل مبلغ خرید سهم در مورد خرید عرضه اولیه اعمال نمی‌ شود. در روز عرضه اولیه، تعداد سهام قابل عرضه اعلام می‌ گردد. با تقسیم تعداد سهام عرضه شده بر تعداد سفارش‌ ها، سهم هر کد معاملاتی مشخص می‌شود. سپس با ضرب تعداد سهام در قیمت تعیین شده، مبلغ خرید سهام عرضه اولیه محاسبه می‌گردد. بنابراین با اینکه حداقل سرمایه لازم برای ورود به بورس ۵۰۰ هزار تومان به همراه کارمزد مربوطه است اما در عرضه‌ های اولیه، امکان سرمایه‌ گذاری با مبالغ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیز وجود دارد.

توصیه های مهم به سهامداران در زمان ورود به بورس

سرمایه‌گذاری در بورس، مانند هر شغل یا حرفه دیگری، نیازمند کسب دانش و مهارت است. در بازار بورس، مهارت‌هایی مانند تابلوخوانی، فیلترنویسی، روانشناسی بازار، تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی ضروری هستند. بدون این دانش و مهارت‌ها، نمی‌توانید به معاملات خود اطمینان کافی داشته باشید و بهترین عملکرد را در سرمایه‌گذاری ارائه دهید. تا زمانی که این مهارت‌ ها را به دست نیاورده‌اید، بهتر است به صورت غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنید و پس از آن می‌توانید به سرمایه‌گذاری مستقیم روی آورید. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های سبدگردان امکان‌پذیر است.

یک پرتفوی متنوع و سبد سهام گوناگون ایجاد کنید و تا حد امکان از سرمایه‌گذاری در یک سهم واحد پرهیز کنید. به مدیریت سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای داشته باشید. کارشناسان بازار سرمایه پیشنهاد می‌کنند که حداقل ۵ سهم با کیفیت از ۵ صنعت مختلف و کلیدی در پرتفوی خود داشته باشید. همچنین، آن‌ها توصیه می‌کنند که همواره ۳۰ درصد از سرمایه‌تان را به صورت نقد نگه‌دارید تا در مواقع بحرانی با مشکل مواجه نشوید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]