قیمت دلار در ۱۰ شهریور | سرنوشت بازار دلار در انتهای تابستان
قیمت دلار در ۱۰ شهریور | سرنوشت بازار دلار در انتهای تابستان

در معاملات امروز در مرکز مبادله طلا و ارز ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۹ هزار و ۲۳۵ تومان و قیمت حواله دلار به ۴۵ هزار و ۴۶۱ تومان افزایش یافت.

در معاملات امروز (شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۴۹ هزار و ۲۳۵ تومان و حواله دلار نیز به قیمت ۴۵ هزار و ۴۶۱ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۵۴ هزار و ۴۵۷ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۵۰ هزار و ۲۸۳ تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۳ هزار و ۴۰۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۲ هزار و ۳۷۹ تومان است.

قیمت یکصد دینار عراق هم امروز در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز قبل ۳۷،۵۹۶ ریال اعلام شده است. زائران اربعین از ۵ تا ۲۱ شهریورماه می توانند مازاد ارز دریافتی خود را به همان بانکی که ارز را تهیه کرده بودند، به نرخ مرکز مبادله بفروشند.

تقاضای دلار در هفته‌های پایانی تابستان افزایش پیدا می‌کند

در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی مطرح کرد: «طبق پیش‌بینی، دلار حرکتی را که از میانه کانال هفتم کریدور پنجم شروع کرده بود، به سمت کریدور ششم و کانال ابتدایی همین کریدور ادامه داد؛ قیمت دلار تا کریدور ششم بالا رفت و از آنجا در یکی دو روز میانی هفته وارد یک مسیر اصلاحی شد. پس از آن، روز چهارشنبه قیمت مجددا صعودی و در کانال پایانی کریدور پنجم معامله شد.»

​وی با اشاره به اینکه معمولاً در هفته‌های پایانی تابستان و شهریور ماه مقداری تقاضا برای دلار بالا می‌رود، عنوان کرد: «این امر اثر خود را روی قیمت نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه متغیرهای کلان اقتصادی که ما همیشه بر اثرگذاری آنها تأکید کردیم، حاکی از این است که قیمت دلار باید یک مقدار به علت بحث کسری بودجه و ناترازی‌های موجود افزایش پیدا کند.»

احتمال توافق سیاسی وجود دارد

حق‌شناس درباره پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و توافق‌های سیاسی عنوان کرد: «از طرف دیگر یک مقدار سطح ریسک‌های سیستماتیک پایین آمده، البته همچنان برقرار است؛ بحث پاسخ ایران به اسرائیل یک مقدار کم‌رنگ‌تر شده و خوشبختانه صحبت‌هایی نیز در سطح کلان نظام مطرح است مبنی بر اینکه توافقاتی صورت گیرد و سیگنالی‌هایی نیز در این خصوص دریافت می‌شود.»

وی ادامه داد: «البته بسیار بستگی به انتخابات آمریکا دارد و کسی که انتخاب می‌شود و در طرف مقابل قرار می‌گیرد. در سمت ایران، تیم سیاست خارجه آقای دکتر پزشکیان مشخص شد. نفرات این تیم و آقای عراقچی که یکی از نفرات اصلی در قضیه برجام بودند، مشخص است؛ در طرف مقابل اما باید دید چه شخصی انتخاب می‌شود و چه اتفاقی خواهد افتاد؛ ولی سیگنال‌های مثبتی وجود دارد مبنی بر اینکه طرف ایرانی بیشتر مایل به توافق است.»

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]