نوبت واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رسید
نوبت واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی رسید

محمد اسدی، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور اظهار داشت: ما به طور جدی در حال پیگیری واریز یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب تیرماه به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی هستیم و نباید بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف تبعیضی وجود داشته باشد.

پس از واریز یک میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور نیز از تلاش‌های این تشکل برای واریز مبلغ علی‌الحساب به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر داد.

محمد اسدی گفت: به جد پیگیر واریز یک میلیون تومان علی الحساب تیر ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ نباید بین بازنشستگان صندوق‌ها تبعیض قایل شوند.

وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کرد از شکاف و تبعیض بین بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی خودداری شود.

ثبت‌نام وام بازنشستگان تامین اجتماعی

همچنین ثبت‌نام برای وام ۳۰ میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی در مرحله دوم از چند روز آینده از طریق کانون‌ های بازنشستگی و دفاتر پیشخوان دولت انجام خواهد شد. این ثبت‌نام به صورت اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

با این حال، تمامی ثبت‌نام‌کنندگان به شرط داشتن شرایط لازم، موفق به دریافت وام نخواهند شد. اعلام شده است که «به دلیل محدود بودن سهمیه اختصاصی نسبت به تعداد بازنشستگان و تعداد زیاد متقاضیان، تسهیلات به صورت قرعه‌کشی در سایت تأمین اجتماعی ارائه خواهد شد».

در واقع بازنشسته‌ای که واجد شرایط است بازهم باید منتظر قرعه‌کشی بماند. بازنشستگان برای شرکت در قرعه‌کشی باید شرایطی از جمله محدودیت سنی، عدم وجود چک برگشتی و عدم بدهکاری به سیستم بانکی کشور داشته باشند.

 

مروتی، که به عنوان یک کارگر بازنشسته شناخته می‌شود، نسبت به تأخیر در پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به بازنشستگان کارگری انتقاد کرد.

او اظهار داشت: با وجود اینکه پنج ماه از سال گذشته است، هنوز مرحله اول وام ضروری برای بازنشستگان واریز نشده است. این بدان معناست که از ۵۰۰ هزار نفری که وعده دریافت این وام را داشتند، هنوز ۴۰ هزار نفر نیز وام خود را دریافت نکرده‌اند.

به گفته این بازنشسته کارگری، تاخیر در پرداخت وام ضروری، بازنشستگان را ناامید کرده است؛ بازنشسته‌ای که بیش از ۵ ماه برای ۳۰ میلیون تومان وام انتظار بکشد، دیگر امیدی به صندوق ندارد.

مروتی با بیان اینکه «وام ضروری، برای مواقع ضروری است و باید سریع پرداخت شود» ادامه داد: حالا مدیران تامین اجتماعی تازه به صرافت افتاده‌اند و اعلام کرده‌اند مرحله اول وام بازنشستگان در روزهای آینده واریز می‌شود.

گفتنی است، احمد اسفندیاری (معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی) اعلام کرده است طی روزهای آینده مرحله نخست واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود.

پیش از این سازمان اعلام کرده بود در سال جاری به حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته وام پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت وام ۳۰ میلیونی چیست؟

چندی پیش علی اکبر عیوضی، دبیر کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی استان تهران، در خصوص وام بازنشستگان گفت: وام مرحله اول بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ تا پیش از مردادماه پرداخت خواهد شد و سایر متقاضیان واجد شرایط پس از آن می‌توانند از این وام بهره‌مند شوند. همچنین، تعداد افرادی که در مرحله اول وام را دریافت کرده‌اند، حدود ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور بوده است.

این شایعه که افراد دریافت کننده وام باید عضو کانون‌های بازنشستگی در مناطق و شهرستان‌های کشور باشند، سخنی کذب است و به هیچ عنوان عضویت شرط برخورداری از وام نیست. ما بارها اعلام کردیم که نیازی به عضویت در کانون برای بهره‌مندی از وام نیست و تنها وام با ثبت نام غیرحضوری برقرار می‌شود. ما حتی اعلام کردیم که اگر در سایت «شماره عضویت کانون» خواسته شده، از رقم پنج صفر «۰۰۰۰۰» استفاده کنید تا مراحل اخذ وام انجام گیرد.

عیوضی با تاکید بر اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی تحت تاثیر شایعاتی که با قصد سوء پخش می‌شود، قرار نگیرند، بیان کرد: اخذ وام ضروری بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ شرط اصلی دارد. اول اینکه فرد باید حقوق مستمری خود را از بانک رفاه دریافت کند و حساب داشته باشد. دوم اینکه به هیچ بانکی در کشور بدهکار نباید باشد. سوم اینکه تلفن همراهش به نام خودش باشد. چهارم اینکه چک برگشتی نداشته باشد و در نهایت در سه سال گذشته از تسهیلات بانک رفاه استفاده نکرده باشد. این‌ها قوانینی است که بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی برای وام گذاشتند.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]