محاسبه قیمت طلای دست دوم | مراقب باشید سرتان کلاه نرود!
محاسبه قیمت طلای دست دوم | مراقب باشید سرتان کلاه نرود!

خرید طلای دست دوم به دلیل اختلاف قیمتی که با طلاهای پشت ویترین طلا فروشی ها دارد همواره جذابیت خاصی دارد. اوایل تابستان امسال اما فروش طلای دست دوم ممنوع شد. اما برخی باز تمایل دارند اجرت ساخت طلا نپردازند و طلای دست دوم بخرند و از طرفی برخی نیز قصد فروش طلای دست دوم دارند. در این گزارش به بررسی فرمول محاسبه قیمت طلا می پردازیم و به این نکته تاکید می کنیم که خرید چه طلاهایی در زمان فروش به ضررتان خواهد بود.

قیمت طلای دست دوم هم برای کسانی که قصد فروش طلا را دارند اهمیت دارد و هم برای کسانی که قصد خرید آن را دارند. فروش طلای دست دوم توسط طلا فروش ها ممنوع است و واحدهای صنفی حق ندارند طلای دست دوم به متقاضیان به فروش برسانند، از تاریخ ۴ تیر ۱۴۰۳، فروش طلای دست دوم ممنوع اعلام شده است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران بیان کرده است که «به منظور حمایت از تولیدکنندگان و همچنین حفاظت از حقوق مردم و خریداران در برابر خرید طلاهای غیر استاندارد، هیچ واحد صنفی مجاز به فروش طلای دست دوم نخواهد بود.» اما باز هم برخی به دلیل فرار از پرداختن اجرت ساخت طلا اقدام به خرید طلای دست دوم می کنند. چه فرمولی برای فهمیدن قیمت طلای دست دوم وجود دارد؟ اگر قصد خرید یا فروش طلای دست دوم دارید با این گزارش همراه گسترش نیوز باشید.

قیمت-طلا

قیمت طلای دست دوم چطور محاسبه می شود؟

هنگام فروش طلای دست دوم، ممکن است برخی از فروشندگان به دلیل عدم وجود فاکتور، قیمت‌ های غیر منصفانه‌ ای ارائه دهند که این یکی از معایب خرید و فروش طلای دست دوم به شمار می‌آید. بنابراین، توصیه می‌شود که این معاملات را تنها با طلافروشی معتبر و شناخته‌ شده انجام دهید. در بازار، طلای دست دوم معمولاً با عیار ۷۴۰ خریداری می‌شود. این موضوع به دلیل کثیف شدن طلا و تجمع ذرات چربی و سایر آلودگی‌ ها در بافت آن است. همچنین، کاهش وزن طلا به دلیل تبخیر در فرآیند ذوب و تبدیل آن به طلای آب شده نیز از دیگر دلایل این امر به شمار می‌ آید.

علاوه بر محاسبه قیمت بر اساس عیار ۷۴۰، طلافروش با توجه به شرایط معامله و میزان تمیزی طلا، قیمت را کمی کمتر از نرخ تابلو تعیین می‌کند. به طور کلی، برای فروش طلای دست دوم به طلافروش، معمولاً حدود ۲ تا ۵ درصد کمتر از قیمت روی تابلو به شما پرداخت می‌شود. بنابراین، فرمول قیمت طلای دست دوم در هنگام فروش به این شکل اعلام می شود:

کمی پائین‌تر از قیمت تابلو ⨯ ( ۷۴۰/۷۵۰ ⨯وزن طلا) = قیمت طلای دست دوم به هنگام فروش
 

چه عواملی در هنگام فروش طلا باعث کاهش قیمت می‌شود؟

هنگام خرید طلا، در برخی از مصنوعات نگین و سنگ های تزئینی دیده می شود. این نگین ها معمولا بر قیمت تمام شده طلا افزوده می شود.اما در زمانی که قصد فروش آن را داشته باشید قضیه قیمت گذاری این طلا کاملا فرق می کند. وقتی به طلافروشی برای فروش طلا مراجعه می‌کنید، اولین کاری که طلافروش انجام می‌دهد، جدا کردن نگین‌های طلا است و تفاوتی ندارد که این نگین‌ها ارزشمند یا بی‌ارزش باشند، مگر  اینکه جواهرات به کار رفته در مصنوعات بسیار خاص باشد. این موضوع همچنین در مورد فنرهای دستبندها، قفل‌ها و تزئینات مانند لاک و میناکاری روی طلا نیز صدق می‌ کند. هر نوع ماده‌ای که برای زیباسازی طلا به کار رفته باشد، در هنگام وزن کردن طلا از وزن آن کسر می‌شود و سپس وزن خالص طلا محاسبه می‌گردد. بنابراین، بیشتر افرادی که قصد دارند طلا را به عنوان سرمایه‌ گذاری خریداری کنند، سعی می‌کنند مدل‌های بدون نگین و لوازم جانبی با اجرت پایین‌تر را انتخاب کنند.

کلام پایانی

اغلب افراد برای حفظ ارزش پول و سرمایه خود اقدام به خرید طلا به عنوان پس انداز می کنند. خرید طلای نو هزینه زیادی برای این امر می طلبد. اما از طرفی در مورد خرید طلای دست دوم دردسرهایی نیز وجود دارد. اگر فروشنده طلای دست دوم سود جو باشد و قصد کلاهبرداری داشته باشد و شما فرد کارشناسی در این زمینه نباشید، امکان اینکه کلاه سرتان برود و طلای تقلبی به شما بفروشند زیاد است. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید از خرید طلای دست دوم اجتناب کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]