سیر تا پیاز ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳
سیر تا پیاز ثبت نام اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۳

با توجه به تمدید بخشودگی جرائم مالیاتی و تسهیل شرایط مالی مودیان، در این گزارش به بررسی اظهارنامه مالیاتی که سازمان امور مالیاتی کشور تهیه کرده است، خواهیم پرداخت. مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در این اظهارنامه وارد کرده و آن را برای اداره مالیات مربوطه ارسال کنند.

روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ رئیس‌ کل سازمان امور مالیاتی کشور از تمدید تفویض اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی و تسری آن به پرونده‌های مطرح در هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی خبر داد. سید محمد هادی سبحانیان در این خصوص اعلام کرد که با توجه به استقبال گسترده و درخواست‌های متعدد مودیان برای تمدید مهلت پرداخت بدهی، بخشودگی جرائم مالیاتی در صورت پرداخت بدهی تا تاریخ ۲۹ شهریورماه تمدید شده است.

مودیان می‌توانند با مراجعه به ادارات امور مالیاتی در سراسر کشور و پرداخت بدهی مالیاتی خود، از فرصت بخشودگی تا ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی بهره‌مند شوند. این بخشودگی برای اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰ میلیارد ریال و برای اشخاص حقوقی تا ۳۰ میلیارد ریال اعمال می‌شود.

با توجه به تمدید بخشودگی جرائم مالیاتی و تسهیل شرایط مالی مودیان، در این گزارش به بررسی اظهارنامه مالیاتی که سازمان امور مالیاتی کشور تهیه کرده است، خواهیم پرداخت. مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در این اظهارنامه وارد کرده و آن را برای اداره مالیات مربوطه ارسال کنند.

میزان مالیات مودیان بر اساس این اظهارنامه‌ ها تعیین می‌شود، مگر اینکه خلاف واقع بودن اظهارات مودیان برای سازمان امور مالیاتی کشور احراز گردد. از آنجایی که نحوه ثبت و مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی دارای ترتیب خاصی است، لازم است مودیان با نحوه تکمیل و ثبت اظهارنامه مالیاتی و نکات مربوط به آن آشنا شوند.

آشنایی با این فرآیند به مودیان کمک می‌کند تا به‌طور دقیق و به‌موقع اطلاعات مالی خود را ارائه دهند و از جرائم احتمالی در آینده جلوگیری کنند.با گسترش نیوز همراه باشید.

معافیت-از-مالیات

اظهار نامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی فرمی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده و مودیان مالیاتی باید هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد کرده و به همراه صورت‌حساب الکترونیکی مالیاتی، به اداره مالیات مربوطه ارسال کنند. در غیر این صورت، سازمان امور مالیاتی اقدام به تنظیم اظهارنامه برآوردی برای آن‌ها خواهد کرد.

لازم به توضیح است که اصولا سازمان امور مالیاتی کشور بر اساس این اظهارنامه‌ های مالیاتی، برگ تشخیص مالیاتی را صادر کرده و نحوه محاسبه مالیات مودیان را مشخص می‌کند، مگر اینکه خلاف واقع بودن اظهارات مودیان برای سازمان امور مالیاتی احراز شود.

اظهارنامه مالیاتی کارنامه مالی سالانه مودیان مالیاتی است که در رابطه با انواع مالیات، از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، تسلیم می‌شود و عملکرد مالی مودیان را در طول یک سال مالی، از یک فروردین تا ۲۹ اسفند همان سال، در بر می‌گیرد. سال مالی مذکور به اشخاص حقیقی اختصاص دارد و در مورد اشخاص حقوقی، اگر سال مالی شرکت در اساسنامه با سال مالیاتی متفاوت باشد، سال مالی شرکت به عنوان مبنای محاسبه مهلت ارائه اظهارنامه در نظر گرفته می‌شود.همچنین، چند سالی است که تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اظهارنامه تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌ های مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور باید به شکل الکترونیکی و از طریق سایت مربوطه انجام گیرد.

چگونگی تنظیم اظهار نامه مالیاتی ۱۴۰۳

تا پیش از الکترونیکی شدن خدمات سازمان امور مالیاتی کشور، مودیان مالیاتی ملزم بودند اظهارنامه‌های مالیاتی را بر روی فرم‌های کاغذی و بر اساس جدول ضرایب مالیاتی تنظیم کرده و به اداره مالیات ارسال کنند. در این روند، مودیان باید فرم‌ها را از ادارات مالیاتی یا وب‌سایت آن‌ها دریافت کرده و پس از پر کردن، به‌صورت حضوری به اداره مالیات خود تحویل می‌دادند. این فرآیند هم وقت‌گیر و هم زمان‌بر بود.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه با راه‌اندازی سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.intamedia.ir، اظهارنامه‌های الکترونیکی جایگزین اظهارنامه‌های کاغذی شدند. از این پس، مودیان مالیاتی ملزم شدند تا از طریق مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir، که از زیرمجموعه‌های سایت www.intamedia.ir است، برای ثبت‌نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

این تغییر نه تنها فرآیند ارسال اظهارنامه را تسهیل کرده، بلکه به کاهش زمان و هزینه‌های مودیان نیز کمک شایانی نموده است.

مالیات-بر-تراکنش-بانکی

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳

نکته‌ای که در رابطه با مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مودیان مالیاتی که بر اساس قانون ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات خود هستند، باید در مهلت قانونی تعیین‌شده برای این کار اقدام کنند. در صورت بروز اشکال در تکمیل و ثبت‌نام، مودیان تا ۳۰ روز فرصت دارند تا برای ویرایش اظهارنامه‌های مالیاتی خود اقدام کنند.

مهلت ثبت‌ نام اظهارنامه مالیاتی برای سال ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده است؛ اما بر اساس اطلاعات سال گذشته، می‌توان گفت که این مهلت برای اشخاص حقیقی تا ۱۵ تیرماه و برای اشخاص حقوقی تا ۳۱ تیرماه خواهد بود. در صورتی که سال مالی اشخاص حقوقی با سال مالی اداره مالیات متفاوت باشد، آخرین مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی آن‌ها چهار ماه پس از پایان سال مالی‌شان خواهد بود.

همچنین، در مواردی که مودی مشمول اظهارنامه پیش‌ فرض (گروه‌های دوم و سوم شغلی) باشد، می‌تواند از دهم مرداد ماه سال جاری به مدت پنج روز، اظهارنامه مربوطه را در حساب کاربری خود در سامانه درگاه ملی مالیات به آدرس my.tax.gov.ir مشاهده و نسبت به تایید یا رد آن اقدام کند. در صورت رد مندرجات اظهارنامه پیش‌فرض، شخص می‌تواند با انتخاب گزینه عدم پذیرش، اقدام به تنظیم اظهارنامه عادی نماید. تایید اظهارنامه پیش‌ فرض، فرد را مشمول مزیت پذیرش اظهارنامه‌ های پیش‌ فرض تبصره ماده ۱۰۰ می‌کند.

این نکات به مودیان کمک می‌کند تا در مهلت‌های تعیین‌شده، اقدامات لازم را انجام دهند و از مزایای قانونی بهره‌مند شوند.

مالیات

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده ۱۴۰۳

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که به تفاوت بین ارزش کالای تولیدشده و کالای فروخته‌شده تعلق می‌گیرد و توسط مصرف‌کننده آن کالا پرداخت می‌شود.

مهلت ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای فروخته‌شده و خدمات ارائه‌شده در طول یک فصل، حداکثر ۱۵ روز پس از پایان آن فصل است. این ثبت‌نام از طریق سامانه مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.e-vat.ir و با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود.

نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳

از آنجا که ارسال اظهارنامه مالیاتی بستگی به انجام مراحل ثبت‌نام در سایت امور مالیاتی کشور دارد، در این بخش از گزارش به بررسی نحوه ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت.

ثبت‌ نام در سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، از جمله ثبت‌ نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، شامل چهار مرحله است:

۱. پیش‌ثبت‌ نام الکترونیکی

۲. ثبت‌نام الکترونیکی

۳. راستی‌آزمایی اطلاعات

۴. مرحله نهایی

سامانه-مالیات

ابتدا عبارت “سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی” یا نشانی tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جستجو کنید تا به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوید.

پس از ورود به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور، برای ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳، بر روی گزینه “ثبت‌نام الکترونیکی” کلیک نمایید.

پس از کلیک بر روی گزینه “ثبت‌نام الکترونیک”، در صفحه جدید مقررات مربوط به ثبت‌نام در سامانه مالیاتی کشور را مشاهده خواهید کرد. این مقررات را مطالعه کرده و سپس در پایین صفحه، دکمه “ورود به ثبت‌نام” را کلیک نمایید.

در این مرحله، نوع مودی را مشخص کنید و پس از وارد کردن شماره ملی خود و عبارت امنیتی در کادرهای مربوطه، دکمه “ورود به ثبت‌نام” را فشار دهید.

در مرحله جدید، بر روی دکمه “پیش‌ثبت‌نام جدید” کلیک کنید.

پس از ورود به صفحه پیش‌ثبت‌نام جدید، کد پستی و شماره همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید و پس از وارد کردن عبارت امنیتی، دکمه “پیش‌ثبت‌نام جدید” را کلیک نمایید.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳، می‌توانید برای ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اقدام کنید.

مالیات-پرداختی

نحوه پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳

برای پر کردن و ارسال اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳، پس از دریافت کد رهگیری مالیاتی، لازم است مطابق مراحل زیر اقدام کنید:

۱. ابتدا عبارت “سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی” یا نشانی tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جستجو کنید تا به صفحه اصلی سایت سازمان امور مالیاتی کشور وارد شوید.

۲. سپس در این مرحله، بر روی گزینه “ورود به سامانه اظهارنامه حقیقی” کلیک کنید.

۳. نام کاربری و رمز عبوری را که هنگام ثبت‌نام دریافت کرده‌اید، وارد کنید.

۴. پس از ورود به سامانه، گزینه “ثبت اظهارنامه جدید” را انتخاب کنید.

۵. پس از انتخاب گزینه “اظهارنامه جدید”، باید در کادرهای مربوطه، سال عملکرد و نوع فعالیت خود را وارد کرده و گزینه “تایید” را انتخاب کنید.

۶. بعد از آن گزینه ویرایش را انتخاب کنید.

۷. در این قسمت، اطلاعات هویتی خود از جمله نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و سایر موارد را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

۸. در این مرحله، اطلاعات مربوط به محل فعالیت خود، از جمله آدرس و کد پستی را وارد کنید.

۹. در این گام، باید اطلاعات بانکی خود را وارد نمایید.

۱۰. پس از وارد کردن اطلاعات ضروری، بخش اطلاعات اختصاصی برای شما نمایش داده خواهد شد که اطلاعات آن به‌صورت پیش‌فرض ذخیره شده است. در صورت تمایل به تغییر اطلاعات اختصاصی، می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید.

۱۱. پس از وارد کردن اطلاعات اختصاصی، در بخش اطلاعات فروش، اطلاعات فروش داخلی و خارجی خود را با استفاده از گزینه سبز رنگ “افزودن” وارد کنید.

۱۲. پس از این مرحله، اطلاعات مربوط به سود و زیان خود را در جدول زیر و در کادرهای سفید رنگ وارد کنید.

۱۳. پس از طی تمامی مراحل، مالیات فرد محاسبه شده و در جدولی مشابه جدول زیر نمایش داده می‌شود. در صورت موافقت با آن، برای رفتن به مرحله ثبت نهایی، گزینه “ذخیره و ادامه” را انتخاب کنید.

۱۴. در این مرحله، اطلاعات اظهارنامه شما نمایش داده می‌شود و با انتخاب گزینه “ثبت نهایی”، یک کد رهگیری به شما ارائه خواهد شد.

نکته مهم:پیش از اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی، اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و در جایی یادداشت کنید تا در زمان پر کردن و ارسال اظهارنامه با مشکل عدم دسترسی به اطلاعات مواجه نشوید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]