یارانه معیشتی شهریور ماه این گروه قطع شد
یارانه معیشتی شهریور ماه این گروه قطع شد

بهروز مروتی اعلام کرد که مستمری ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت برای ماه شهریور هنوز برقرار نشده است.

بهروز مروتی در گفتگویی اظهار داشت: «با حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه، درباره عدم پرداخت یارانه به حدود ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت صحبت کردم. از ایشان خواستم با توجه به انتظارات موجود، کمک کنند تا این پرداخت هرچه سریع‌تر انجام شود. پس از بازگشت به وزارتخانه، با رئیس بهزیستی، علی‌محمد قادری، در مورد رایزنی با سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفتگو کردم و خواستم که نتیجه را به من اطلاع دهند.»

این سخنان بخشی از روزنوشت احمد میدری در ابتدای تصدی وزارت کار است. میدری از تلاش‌هایش برای برقراری مستمری ۱۳ هزار فرد دارای معلولیت سخن گفت، اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها و رایزنی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده و مستمری این افراد برای شهریورماه نیز برقرار نشده است.

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان، با اعلام این خبر می‌گوید: اگر قرار بود مستمریِ این ۱۳ هزار معلول وصل شود، قاعدتا می‌بایست ۲۱ شهریور ماه با مستمریِ سایر معلولان پرداخت می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده است. 

وی بیان کرد: البته ممکن است مستمریِ تعدادی وصل شده باشد اما مشکل اینجاست که تعداد ۱۳هزار نفری که در لیست پرداختِ مستمری قرار نمی‌‎گیرند، تقریبا ثابت است. درواقع سازمان بهزیستی دو لیست به سازمان هدفمندسازیِ یارانه‌ها ارائه می‌دهد؛ در لیست اول اسامی کلِ مددجویان را می‌فرستد و بعد سازمان هدفمندسازی درخواست می‌کند که تعداد افرادِ مشمولِ دریافتِ مستمری را کم کند که بعد بهزیستی لیست دوم را با کسرِ ۱۳ هزار نفر از افراد دارای معلولیت می‌فرستد. 

مروتی می‌گوید: افرادی که مستمریِ آن‌ها قطع می‌شود و در لیست قرار نمی‌گیرند، همه درگیرِ معلولیت هستند و خیلی‌هایشان سرپرست خانوارند. در واقع می‌خواهم بگویم این قطعی مستمری بر اساس نیاز یاعدم نیاز نیست؛ بلکه چون بودجه نمی‌رسد ۱۳هزار نفر باید از لیست حذف شوند که این خیلی ناعادلانه است. اگر قرار نیست بودجه به ضعیف‌ترین اقشار جامعه برسد، پس چه کسانی از این بودجه استفاده می‌کنند؟! 

به گفته‌ی این فعال حقوق معلولان، برای پرداخت این مستمری، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید چیزی حدود ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص دهد اما ۲ هزار و ۸۰ میلیارد تومان تخصیص داده‌اند که این نشان می‌دهد بودجه برای پرداخت یارانه به معلولان کم است.

معلول۱

اعتراض نماینده مجلس به قطع مستمری معلولان

روز گذشته حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی (سه‌شنبه، ۲۷ شهریور) مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی به مدت سه ماه است که مستمری خود را دریافت نکرده‌اند. این تأخیر به دلیل اختلافات بین سازمان هدفمندی یارانه‌ ها و سازمان برنامه به وجود آمده است. لطفاً این موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنید.

علی نیکزاد در پاسخ به این تذکر عنوان کرد: از این تریبون به وزیر کار و معاون پارلمانی وی عرض می‌کنم این ۱۳ هزار مددجوی بهزیستی که مستمری‌هایشان به تاخیر افتاده است و دولت هم بنا دارد عدالت را اجرا کند، دور از انصاف است و باید به صورت ویژه پیگیری شود و باید به رییس کمیسیون اجتماعی در این خصوص گزارش داده شود.


منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]