قالیباف برای خودروسازان خط و نشان کشید / واکنش بازار خودرو بعد از اظهارات رییس مجلس
قالیباف برای خودروسازان خط و نشان کشید / واکنش بازار خودرو بعد از اظهارات رییس مجلس

اکو ایران : رییس مجلس در شبکه ایکس پیامی منتشر کرد و از آینده واردات خودروهای نو و کارکرده خبر داد.

به گزارش اکو ایران، رییس مجلس برای شرکت های خودروساز خط و نشان کشید. محمدباقر قالیباف در پیامی که در شبکه ایکس منتشر کرد، گفت قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی به طور کامل ارجا خواهیم کرد.

آن طور که قالیباف در پیام خود در ایکی نوشته خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند.

اما این بخش از پیام رییس مجلس دوازدهم در ایکس که نوشته بود ” بیش از نیم قرن رانت کاف است ” را می توان به عنوان خط و نشان برای شرکت های خودروساز داخلی تعبیر کرد.

مجلس یازدهم که قالیباف رییس آن نیز بود قانون ساماندهی صنعت خودرو را نهایی و به دولت سیزدهم ابلاغ کرد. بحث واردات خودروهای سواری صفر کیلومتر و همچنین خودروهای سواری دست دوم بخشی از قانون ساماندهی صنعت خودرو است.

دولت سیزدهم بخش واردات خودروهای صفر کیلومتر را اجرا کرد و شاهد هستیم که محصولات برندهای جهانی خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار گفت. اما دولت سیزدهم در اجرای قانون واردات خودروهای سواری دست دوم کارنامه موفقی از خود به جای نگذاشت.

وزیر صمت بارها اعلام کرده تا دستورالعمل اجرایی واردات خودروهای دست دوم را تنظیم و به هیات دولت ارسال کرده است اما این دستورالعمل اجرایی هیچ گاه در هیات دولت مطرح نشد.

بررسی ها نشان می دهد دلیل نهایی نشدن آن ماده از قانون ساماندهی صنعت خودرو که به واردات خودروهای سواری دست دوم به چالش های تامین ارز برای واردات خودروهای دست دوم مربوط می شود.

سیاست گذار کلان در حوزه پولی و بانکی با وسواس نسبت به تخصیص ارز به واردات خودروهای صفر کیلومتر اقدام می کند. آن طور که دولت برنامه ریزی کرده بود قرار بود در سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود یک میلیارد یورو با واردات خودروهای صفر کیلومتر اختصاص پیدا کند. اما در پایان سال گذشته شاهد بودیم که حول و حوش ۲۲۴ میلیون دلار برای واردات نزدیک به ۱۱ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودروی سواری اختصاص پیدا کرد.

تامین نشدن ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای صفر کیلومتر نشان می دهد که چرا ارز به واردات خودروهای دست دوم نرسیده است.

اما حال رییس مجلس که خود نیز برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی کرده به دنبال اجرای کامل قانون ساماندهی صنعت خودرو در دولت آینده است.

با توجه به متن منتشر شده قالیباف در ایکس به نظر می رسد اگر رییس مجلس بتواند از فیلتر شورای نگبهان گذر کند و در گام بعدی با کسب رای لازم بهارستان را به قصد پاستور ترک کند، شاهد تغییراتی در بحث واردات خودروهای سواری، بخصوص واردات خودروهای دست دوم خواهیم بود.

البته اگر قالیباف به هر دلیلی روانه پاستور نشود با توجه به جایگاه خود در راس قوه مقننه می تواند بحث واردات خودروهای سواری را با جدیت از دولت آینده مطالبه کند.

می توان گفت پیام منتشر شده رییس فعلی مجلس در ایکس به نوعی زنگ خطر را برای صنعت خودور به صدا در آورده است و این صنعت دیگر نمی تواند با این رویه به کار خود ادامه دهد و برای بقا باید تغییراتی را در دستورکار داشته باشد.

اما بازار خودرو چه واکنشی به این پیام دارد؟ به نظر می رسد شاهد دو نوع واکنش باشیم. دسته ای که این پیام را جدی تلقی کرده و به امید واردات خودروهای دست دوم و همچنین حضور گسترده محصولات صفر کیلومتر برندهای جهانی خودروساز، خرید خود را به تعویق می اندازند. البته در نقطه مقابل دسته دیگری هم هستند که معتقدند تا زمانی که وضعیت همین است و اقتصاد کشور اسیر تحریم هاست اتفاق خاصی نمی افتد و این قبیل اظهارنظرها بیشتر جنبه شعاری دارد بنابراین به تفاوت به این پیام مسیر خود را در بازار خودرو دنبال می کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]