رقبای ارزان‌ترین خودروی وارداتی در بازار داخل/ نیسان سانی هم‌قیمت با تارا اتومات و جک اس۳
رقبای ارزان‌ترین خودروی وارداتی در بازار داخل/ نیسان سانی هم‌قیمت با تارا اتومات و جک اس۳

ثبت‌نام در طرح عرضه خودروهای وارداتی فردا به پایان می‌رسد. اما ارزان‌ترین خودروی وارداتی چه مشخصات فنی دارد و با این مبلغ در بازار داخلی‌ها چه خودرویی می‌توان خرید؟

به گزارش اکوایران، فرآیند ثبت‌نام در طرح جدید عرضه خودروهای وارداتی از هفته گذشته آغاز شد و به گفته مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی متقاضیان خودروهای وارداتی تا روز یکشنبه، ۲۴ تیرماه برای ویرایش پنج انتخاب خود برای خرید خودرو و همچنین ثبت‌نام در این طرح مهلت دارند.

در پی آغاز فروش خودروهای وارداتی فهرستی شامل ۳۶ خودروی وارداتی منتشر شد. در این فهرست نیسان سانی به عنوان ارزان‌ترین خودروی وارداتی عرضه شد که قیمت قطعی فروش آن در مبادی ورودی یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون تومان اعلام شده است. 

هم‌قیمت‌های داخلی سانی

حال این پرسش مطرح می‌شود که کدام خودروهای تولید داخل هم‌قیمت نیسان سانی وارداتی هستند؟

گرچه قیمت خودرو وارد فاز کاهشی شده است، اما همچنان خودروهای تولید داخل و مونتاژی در بازار یافت می‌شوند که هم‌قیمت وارداتی‌ها باشند. نگاهی به سایت‌های آگهی خرید و فروش خودرو مانند دیوار یا کارنامه نشان می‌دهد در حال حاضر دو خودروی موجود در بازار قیمتی حدود قیمت خودروی سانی را دارند. 

در حال حاضر خودروی تارا اتوماتیک V4 تولید ۱۴۰۳ ایران خودرو و صفر کیلومتر به یک میلیارد ۵۰ میلیون تومان رسیده است که قیمتی تقریبا مشابه به نیسان سانی دارد.

همچنین خودروی دیگری که در بازار ایران حدودا هم‌قیمت نیسان سانی یافت می‌شود جک S3 اتوماتیک تولید ۱۴۰۲ است یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. برند این خودرو که جایگاه نسبتا بهتری بین چینی‌های موجود در کشور دارد توسط شرکت کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌شود. 

مقایسه فنی داخلی‌ها با وارداتی ارزان‌قیمت

اما تارا اتوماتیک و جک S3  از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی با نیسان سانی دارند؟

تارا اتوماتیک V4 که اواخر سال ۱۴۰۱ با نام «تارا اتومات سال» رونمایی شد دارای گیربکس شش دنده اتوماتیک است و حجم موتور ۱٫۶ لیتری دارد. تارا اتوماتیک V4 113 اسب بخار قدرت دارد.  

به طوری کلی می‌توان گفت این سدان جمع و جور نسبت به مدل قبلی خود از نظر فنی تغییر چندانی نداشته است، اما مهمترین ویژگی که تارا V4 نسبت به مدل قبلی خود، یعنی تارا V2 دارد افزوده شدن سنسور پا یا kick sensor است که با حرکت دادن پا در زیر سپر عقب، می‌توان صندوق برقی این خودرو را باز و بسته کرد.

دومین نکته مهم برقی‌شدن کامل صندلی راننده است. درحالی که در تیپ V2 صندلی راننده از نوع ۴ حرکته برقی بود، اما در تیپ V4 به نوع شش حرکته برقی تغییر کرد.

اما در خودروی جک S3 از جعبه دنده CVT استفاده شده است. زیر کاپوت این کراس اوور جمع و جور یک پیشرانه چهار سیلندر به حجم هزار و ۵۹۰ سی‌سی قرار گرفته که قادر است ۱۰۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند. 

البته باید توجه کرد که این کراس اوور از لحاظ فنی بیشتر به خودروهای هاچ‌بک شباهت دارد تا یک شاسی‌بلند؛ اما ویژگی‌هایی مانند ارتفاع مناسب از سطح زمین یا فضای مناسب کابین و صندوق عقب آن باعث شده تا برتری نسبی به هاچ‌بک‌های بازار کسب کند.

با نگاهی به مشخصات نیسان سانی کاملا می‌توان متوجه شد که چرا این خودرو ارزان‌ترین خودروی وارداتی این دوره لقب گرفت. این خودرو کاملا اقتصادی است و به همین دلیل بسیاری از آپشن‌های مهم آن حذف شده است. طراحی این خودرو متعلق به سال ۲۰۱۳ یعنی ۱۱ سال پیش است که  از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ روی خط تولید نیسان قرار داشت.

این خودرو یک سدان کامپکت است که به موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده و ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خودروی چهارسیلندر موردنظر دارای گیربکس چهار دنده اتوماتیک است که شتابی ۱۲٫۹ ثانیه‌ای دارد.  

در پایان باید این نکته را یادآور شد که نیسان سانی در همین قیمت به مشتری عرضه نمی‌شود و هنگام تحویل خریدار باید مبالغی نظیر مالیات، هزینه نقل و انتقالات و … به شرکت واردکننده پرداخت کند. اما این خریدار است که باید تصمیم بگیرد کم‌آپشن‌ترین خودروی وارداتی ارزش پرداخت مبلغ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را دارد یا خیر؟

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]