عمر شوراهای ششم کوتاه می شود؟
عمر شوراهای ششم کوتاه می شود؟

اکوایران: پس از شهادت ابراهیم رییسی و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری آیا انتخابات شوراها همزمان با این انتخابات برگزار می شود ؟

به گزارش اکوایران؛ ۵۰ روز دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود . محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها، می گوید: انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طبق قانون باید در پنجاه روز آینده برگزار شود و دوره ریاست جمهوری آینده چهارساله است.او گفته : بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری، اختیارات و مسئولیتهای وی را بر عهده می‌گیرد.

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طبق قانون باید در پنجاه روز آینده برگزار شود و بعد از انتخاب رئیس جمهور وی کابینه جدید را برای اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می کند. با توجه به اینکه یکسال از مدت خدمت دولت سیزدهم باقی مانده این سوال بوجود آمده که رئیس جمهوری که انتخاب می شود برای دوره یکساله خواهد بود یا چهارساله که باید گفت دراین زمنیه قانون سکوت ندارد و رئیس جمهور برای دوره چهارساله انتخاب می شود.

اما با وجود همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها آیا عمر شوراهای ششم هم کوتاه می شود ؟

علی دشتی استاد دانشگاه و حقوق دان  معتقد است براساس قانون تجمیع انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، اساسا باید این دو انتخابات همزمان برگزار شود اما با توجه به شرایط پیش آمده و فوت رییس جمهور، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی  زودتر ار موعد ضروری و قانونی است. با این شرایط دیگر همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری قابل انجام نیست و از آنجا که مطابق قانون اساسی دوره ریاست جمهوری منتخب نیز چهار ساله  است ،عملا این همزمانی  قابل تحقق و اجرا نیست.

او به اکوایران می گوید : اگر نظر تصمیم گیران در چارچوب سیاستهای کلی انتخابات مصوب مجمع تشخیص همچنان بر همزمانی انتخابات شوراها و ریاست جمهوری باشد چاره ای جز اصلاح قانون شوراها در مجلس  و همزمان نمودن این انتخابات با ریاست جمهوری برای دوره های آتی نیست و این امر مستلزم اینست که دوره بعدی شوراها کمتر یا بیشتر از چهار سال شود.

دشتی یادآوری می کند :‌با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری با این اوصاف با انتخابات مجلس، بابد دید نظر بر همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخایات مجلس است یا با انتخابات شوراها،البته با توجه به این اتفاقات دیگر فلسفه همزمانی انتخابات و تجمیع انتخابات از بین رفته است.

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران هم  به اکوایران می گوید : این موضوع قابل پیش بینی نست و باید درخصوص مسئولان نظام تصمیم گیری کنند .

او با اشاره به این که انتخابات شوراها براساس قانون باید خرداد سال آینده برگزار شود اما با اتفاق تلخی افتاد مشخص نیست چه تصمیمی در این زمینه گرفته می شود .

اما علیرضانادعلی سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است که این انتخابات تاثیری بر طول عمر شوراهای ششم نخواهد داشت و شوراها به فعالیت خود ادامه خواهند داد . او معتقد است که  شوراها به فعالیت معمول خود ادامه می دهند و کم ترین بی نظمی در این حوزه رخ می دهد .

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها هم به اکوایران می گوید برای شوراها انتخابات مستقلی برگزار خواهد شد و در قانون هم تاکید شده که حتی المقدور این انتخابات همزمان برگزار شود .

 آیا با این اتفاق سایه سنگین انتخابات ریاست جمهوری از سر شوراها کم رنگ می شود .به حاشیه راندن انتخابات شوراها از زمانی آغاز شدن که به دلیل کاهش هزینه‌های مالی برگزاری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر تجمیع شد.

تصمیم گیران تجمیع انتخابات چندان به این موضوع توجه نکردند که انتخاباتی همچون شوراهای شهر و روستا از جنس کاملا اجتماعی و محلی است و در فضای سنگین سیاسی انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه می‌رود.

 یکی دیگر از آفت‌هایی که همزمانی برگزاری این دو انتخابات برای شوراها جو به شدت سیاسی کشور در ایام انتخابات ریاست جمهوری بود.جوی که انتخابات شوراها را نیز تحت تأثیر قرار می داد و سبب می شد جریان‌های سیاسی فضا این انتخابات محلی را مدیریت کنند و در این میان متخصصان، کارشناسان و نمایندگان اصنافی که نسبتی با سیاست ندارند، قربانیان اصلی بودند .

فعالان  حوزه شوراها  معتقد بودند  انتخابات شوراها انتخابات تأثیرگذار و مهمی است که متأسفانه با توجه به این‌که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود تحت‌الشعاع این انتخابات قرار گرفته است و از ناحیه رسانه‌ها و تاثیرگذاران سیاسی خیلی به آن پرداخته نمی‌شود.

منتقدان این همزمانی تاکید می کردند همزمانی این دو انتخابات جفا به جامعه مدنی است چرا که این دو انتخابات ماهیتی کاملاً متفاوت دارد. انتخابات ریاست جمهوری ماهیت کاملاً سیاسی دارد و در سطح کلان مطرح می‌شود در حالی که شورای شهر پایه مدنی دارد و قرار است در این انتخابات، کارشناسان فنی جامعه مدنی انتخاب شوند. در واقع به نظر می‌رسد که همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری باعث می‌شود که مدنیت در ایران امکان ظهور پیدا نکند و عمل سیاسی همواره عمل برجسته جلوه داده شود. شورای شهر انتخابات مدنی غیرسیاسی و آرام می‌خواهد تا افرادی که واقعاً دغدغه شهر و عشق به آن دارند، وارد شورا شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]