به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در اقدامات و اعتبارات و بودجه سال ۱۴۰۲ بنا بر این شد تا با مشارکت بخش خصوصی کار را انجام بدهیم، مشاور انتخاب کردیم و مشاور شرح خدمات را تنظیم کرد اما این مهم در سال قبل محقق نشد.    در دهه ۸۰ سازمان مدیریت پسماند یک مرحله […]

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در اقدامات و اعتبارات و بودجه سال ۱۴۰۲ بنا بر این شد تا با مشارکت بخش خصوصی کار را انجام بدهیم، مشاور انتخاب کردیم و مشاور شرح خدمات را تنظیم کرد اما این مهم در سال قبل محقق نشد.  

 در دهه ۸۰ سازمان مدیریت پسماند یک مرحله اقدام کرد و نسبت به استحصال گاز متان موفق نشد و برای این که بار دیگر به چنین مشکلی برخورد نکنیم، مشاور ذیصلاح انتخاب کردیم و او شش، هفت ماه است که کار می‌کند و شرح خدماتش آماده شده است درصددیم تا برای جذب سرمایه‌گذار استحصال گاز متان، فراخوان بگذاریم. تنها پروژه موفق طرح متان در سراسر ایران، در مشهد بوده که در دهه ۸۰ با سرمایه‌گذاری و هزینه شهرداری مشهد افتتاح شد و هنوز هم این پروژه فعال است.

محمدی درخصوص انتقال آرادکوه توضیح می‌دهد: جابهجایی معنا ندارد. لندفیلدهایی که ۷۰ سال است در آرادکوه ایجاد شده، به خودی خود می‌تواند آلودگی ایجاد کند. بر اساس قانون و طرح جامع که یک مسیر مطالعاتی علمی انجام شده و ابلاغ شده، گفته شده سرمایه‌گذاری کنید. آیا سرمایه‌گذاری کردن مغایر با جابه‌جایی نیست؟ بخشی را ما باید برای کمک به محیط‌زیست و کاهش آلودگی‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؛ مثل استحصال گاز متان که باید انجام شود. یک بخش هم بابت دستگاه‌های پردازشی برای زباله‌ها است و می‌توان مانع شد تا در محیط زیست رها نشوند و آنها را جدا کرد که برای این هم تکلیف قانونی داریم. یک تکلیف دیگر قانونی ما، شهرک بازیافت است. در آرادکوه به ما زمین داده شده و می‌گویند ملزم هستید در یک فضای ۶۴ هکتاری، شهرک بازیافت ایجاد کنید و بر اساس قانون مکانش را هم مشخص کردند برای زباله‌های خشکی که در سطح شهر توسط بخش خصوصی جمع‌آوری می‌شود. خیلی از اینها نظارت‌پذیری ندارند و هر کس در گوشه‌ای از یک شهرک کارهایی انجام می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: یک بخش دفن زباله‌های روزانه است که ممکن است گفته شود نباید در اینجا دفن شوند. پس باید زباله‌سوز ۶۰۰۰ تنی را تا آخر خرداد به قرارداد برسانیم که کار سنگینی است.

ما یک مشاور خیلی قوی بین‌المللی انتخاب کردیم که بخش به بخش و مرحله به مرحله جلو می‌آید. زمان بندی گذاشتیم که تا آخر اسفند بتواند به قرارداد برسد اما دو بار به تعویق افتاد و نهایتا خرداد را قطعی کردند. در آخرین جلسه‌ای که با شهردار تهران داشتیم، قرار شد تا ۲۵ خرداد انتخاب پیمانکار انجام شود تا نهایتا در ۳۰ خرداد بتوانیم پیش‌نویس قرارداد را بنویسیم. اگر دستگاه زباله‌سوز ۶۰۰۰ تنی باشد، دیگر دفن زباله نخواهیم داشت. بر اساس مطالعات متعددی که در طرح جامع انجام شده جانمایی در آرادکوه است. بر اساس سند بالادستی‌مان تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که تاکنون انجام شده، در آرادکوه است. اگر زمین جدیدی به ما بدهند تا اگر زباله دفنی داشتیم، زباله‌ها را جابه‌جا کنیم، حتما این کار را انجام خواهیم داد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]