پشه آئدس در کمین/ ۱۵۰ مبتلا به دانگ در کشور شناسایی شد
پشه آئدس در کمین/ ۱۵۰ مبتلا به دانگ در کشور شناسایی شد

اکوایران: مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت اعلام کرد که تاکنون ۱۵۰ بیمار مبتلا به دانگ شناسایی شده‌اند.

به گزارش اکوایران، بیماری تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط گزش پشه آئدس منتقل می‌شود، به شرطی که پشه قبلاً فردی مبتلا به ویروس را نیش زده باشد. این بیماری با تب شدید، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم، جوش و حساسیت‌های پوستی و در مواردی خونریزی از لثه همراه است.

تب دانگ بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی دیده می‌شود و به دلیل انتقال از پشه آئدس، به بیش از ۱۱۰ کشور از جمله کشورهای اروپایی گسترش یافته است.

اگرچه تب دانگ درمان اختصاصی ندارد، اما علائم آن تا ۱۴ روز پس از گزش پشه ظاهر می‌شود و در بیش از ۸۰ درصد موارد خفیف یا بدون علامت است. مرگ و میر این بیماری حدود ۲.۵ درصد است.

 صبح امروز، عبدالرضا میراولیایی، مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعلام کرد که طی چند هفته گذشته تعداد بیمارانی که از کشورهای آلوده به دانگ وارد کشور شده‌اند، ثابت مانده است و تاکنون ۱۵۰ بیمار مبتلا به دانگ شناسایی شده‌اند.

به گفته او، تغییرات اقلیمی باعث گسترش پشه آئدس در کشورهای مختلف شده و مناطقی در کشور وجود دارند که شرایط مناسبی برای استقرار و تکثیر این پشه دارند و در برخی استان‌ها پشه آئدس صید شده است.

فعالیت پشه در کشورهای جنوبی خلیج فارس بیشتر خواهد شد

وی ادامه داد که به دلیل تغییرات آب و هوایی در ماه‌های آینده و خنک‌تر شدن هوا، فعالیت پشه در کشورهای جنوبی خلیج فارس بیشتر خواهد شد که این می‌تواند باعث افزایش شانس ابتلا به بیماری شود. بنابراین، این زمان فرصت مناسبی است تا آمادگی لازم برای جلوگیری از تکثیر پشه و بیماری دانگ را ایجاد کنیم.

میراولیایی گفت که استان‌های مرزی و استان‌های نزدیک به آن‌ها مانند گیلان، بوشهر، هرمزگان، مازندران و اردبیل تحت مراقبت و پایش قرار دارند. به عنوان مثال، در شهرستان رامسر در مرز گیلان و مازندران پشه آئدس شناسایی و اقدامات کنترلی انجام شده است. همچنین در شهرستان بیله‌سوار در استان اردبیل، پشه آئدس آل‌پوپیکتوس شناسایی و کنترل شده است.

تعداد بیماران تا این لحظه ۱۵۰ نفر است

او تأکید کرد که پاکیزه نگه‌داشتن محیط پیرامونی و مدیریت پسماند بسیار اهمیت دارد. پشه آئدس می‌تواند در آب‌های جمع شده در ظروف، زیر گلدان‌ها، کولرهای گازی و تایرهای مستعمل تخم‌گذاری کند. همکاری مردم در پاکسازی محیط و جلوگیری از ایجاد شرایط مناسب برای پشه ضروری است.

میراولیایی اعلام کرد که طی چند هفته گذشته هیچ بیمار جدیدی از کشور امارات وارد کشور نشده است، هرچند پروازهایی به کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان انجام می‌شود؛ تعداد بیماران تا این لحظه ۱۵۰ نفر است.

وی توصیه کرد افرادی که به مناطق آلوده سفر می‌کنند، اقدامات خودمراقبتی مانند استفاده از لباس‌های بلند و روشن، دورکننده‌های حشرات و اقامت در فضاهای مسقف و پنجره‌های توری‌دار را جدی بگیرند. همچنین در صورت بروز علائم بیماری دانگ مانند تب، بدن درد، درد پشت چشم، تهوع و استفراغ، به مراکز درمانی مراجعه کرده و سابقه سفر خود را اعلام کنند.

همه‌گیری گسترده در صورت عدم توجه به پشه آئدس 

محمد اسماعیل مطلق، رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این رابطه گفته، اگر تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های کشور به وظایف پیشگیرانه خود که توسط سازمان پدافند غیرعامل به آن‌ها ابلاغ شده توجه و عمل نکنند، «شاهد همه‌گیری گسترده» این پشه و بیماری‌هایش در کشور همانند کشورهای برزیل و امارات، خواهیم بود.

همچنین شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، اعلام کرده که در حال حاضر ۴۰ شهر ایران درگیر پشه آئدس هستند. این پشه ناقل چهار بیماری تب دانگ، تب زرد، چیکونگونیا و زیکا است که هیچ‌کدام واکسن یا درمان قطعی ندارند.

به گفته وی، در ۵۰ سال گذشته، تنها ۱۰ کشور به این پشه آلوده بودند، اما اکنون این تعداد به ۱۲۰ کشور افزایش یافته است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان در معرض ابتلا به بیماری‌های منتقل شده از پشه آئدس هستند.

او با اشاره به همه‌گیری گونه اجیپتی پشه آئدس که می‌تواند به سرعت انفجاری ایجاد شود، مثالی از اپیدمی اخیر در بنگلادش زد که منجر به بستری شدن ۲۶۰۰ بیمار در یک روز شد.

عرشی هشدار داد که در صورت عدم پیشگیری، این پشه می‌تواند مشکلات بهداشتی و دیگر مشکلات جدی برای کشورها ایجاد کند. برخی از بیماری‌های منتقل شده از این پشه، مانند زیکا، می‌توانند عوارض شدیدی مثل عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان داشته باشند.

تفاوت پشه آئدس و مالاریا؛ خونخواری آئدس در روز و خارج از منزل

او همچنین به تاریخچه مبارزه با پشه مالاریا در ایران اشاره کرد و گفت که ایران تجربه صدها ساله‌ای در این زمینه دارد؛ در گذشته، پشه مالاریا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در کشور بود، اما در سه سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، دوباره در برخی استان‌ها مالاریا شیوع یافته است.

عرشی در خصوص تفاوت‌های پشه آئدس و پشه آنوفل بیان کرد که پشه مالاریا شب‌ها و در داخل منزل خونخواری می‌کند، بنابراین استفاده از اسپری یا بستن پشه‌بند مفید است. اما پشه آئدس در روز و خارج از منزل، به‌ویژه اوایل صبح و نزدیک غروب، خونخواری می‌کند.

همچنین سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرآورده‌های دافع حشرات، از جمله انواع روغن‌های گیاهی و محصولات مشابه، فاقد مستندات علمی موثق هستند.

بهترین روش برای کاهش خطر ابتلا به تب دانگ، محافظت در برابر نیش پشه آلوده است. برای این منظور، توصیه شده که از لباس‌های پوشیده استفاده و پنجره‌ها را به توری مجهز کرد؛ همچنین استفاده از محصولات دافع حشرات مانند اسپری و لوسیون‌های حاوی ماده موثره DEET می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

این سازمان تأکید کرد که محصولات جدید با مجوز سازمان غذا و دارو برای دفع پشه آئدس وارد بازار شده‌اند و در اشکال مختلف در داروخانه‌ها و مراکز معتبر در دسترس هستند و به زودی محصولات جدیدی نیز به بازار عرضه خواهند شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]