براساس اعلام وزیر راه و شهرسازی آزادسازی قیمت‌گذاری بلیت هواپیما مجدد لغو شد.

به گزارش اکوایران، سال گذشته بود که قیمت‌گذاری بلیت پروازهای داخلی آزاد شد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند به صورت مستقل نسبت به تعیین قیمت بلیت هواپیما و فروش آن اقدام کنند. دستور آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به این دلیل صادر شد که قیمت‌ها طی دو سال به‌روزرسانی نشده بود و همچنین بلیت‌ها در بازار چندنرخی شد و مشکلاتی بین ایرلاین‌ها و بازار فروش بلیت هواپیما ایجاد کرد. 

البته در پی حواشی‌هایی که در جریان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ایجاد شد، حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری گفت: شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است و اگر نیاز است که در این زمینه اصلاحات جدیدی اتفاق بیفتد باید قانون‌گذار برای آن قانون جدید وضع کند.

در پی بروز مشکلات چندنرخی‌شدن این بلیت‌های پرواز داخلی دیوان عدالت اداری برای رفع مسائل موجود در بازار رای لغو قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما را صادر کرد.

عمر کوتاه آزادسازی قیمت بلیت‌های داخلی هواپیما

اما عمر آزادسازی به یک سال نکشید. چندی پیش بود که مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بلیت هواپیما درپی آزادسازی قیمت‌ها گران شد. در نتیجه وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا از طریق قوه قضاییه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده تا مانع از افزایش بی‌رویه قیمت پروازهای داخلی شود.

بذرپاش علت مداخله مجدد را میزان عرضه و تقاضای بازار خواند و گفت: وقتی عرضه و تقاضا برابر نیست دولت باید در نرخ‌گذاری مداخله کند تا مشکلات دیگری برای مصرف‌کننده ایجاد نشود. 

اکنون تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی نتیجه داد و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت رسمی لغو شد. 

بذرپاش در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی که امروز برگزار شد گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیمایی اقدامی نادرست بود که شرکت‌های هواپیمایی پیگیر آن بودند. درشرایطی که عرضه و تقاضا برابر نیست، آزادسازی قیمت‌ها اقدامی به غیر از ظلم به مردم نیست. 

یارانه به شرکت‌های هواپیمایی یا مسافران هوایی؟

بذرپاش به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های هواپیمایی با نرخ بنزین ۶۰۰ تومان فعالیت می‌کنند. این درحالی است که بنزین معمولی به مردم سه هزار تومان فروخته می‌شود؛ یعنی نرخ سوخت هواپیما یک‌پنجم قیمت بنزین معمولی است. وقتی دولت به شرکت‌های هواپیمایی چنین کمکی می‌کند توقع همکاری دارد.

اظهارنظر بذرپاش درحالی مطرح شد که پیش از این مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، به خبرگزاری برنا گفته بود که یارانه سوختی که دولت برای پرواز در نظر گرفته به مسافران هوایی تعلق می‌گیرد نه ایرلاین‌های داخلی؛ بلیت پرواز با لحاظ کردن این یارانه قیمت‌گذاری شده و در صورت حذف یارانه سوخت، قیمت هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]