او به حوادث مشابه که در گذشته اتفاق افتاده اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این در اول خیابان کارگر شمالی، ضلع شمالی میدان انقلاب هم دقیقا مشابه همین پدیده را داشته‌ایم، نکته مهم اینکه فروریزش‌های تهران که پیش از این سمت خیابان مولوی و جنوب در تهران مشاهده می‌شد، درحال‌حاضر به سمت شمالی شهر […]

او به حوادث مشابه که در گذشته اتفاق افتاده اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این در اول خیابان کارگر شمالی، ضلع شمالی میدان انقلاب هم دقیقا مشابه همین پدیده را داشته‌ایم، نکته مهم اینکه فروریزش‌های تهران که پیش از این سمت خیابان مولوی و جنوب در تهران مشاهده می‌شد، درحال‌حاضر به سمت شمالی شهر گسترش پیدا کرده و با توجه به خاک نه‌چندان چسبنده تهران و آبرفت‌های فرسایش و شکستی این مخاطره به‌صورت بالقوه در ساختگاه شهر تهران وجود دارد.

بیت‌اللهی ادامه داد: علاوه بر شبکه آب شرب و لوله‌های قدیمی که پتانسیل خطر دارد، رشته قنات‌های ر‌ها‌شده همین پدیده را موجب می‌شود. در گذشته در غرب تهران در خیابان پیامبر به‌صورت نقطه‌ای و حفره و فروچاله‌ای به عمق پنج متر ایجاد شد که حتی یک خودرو به‌صورت کامل به داخل آن سقوط کرد یا در خیابانی در منطقه شهران هم فروریزشی رخ داد که نشان می‌دهد پی و ساختگاه خاکی شهر تهران مستعد بروز این مخاطرات است. 

او افزود: لازم است لوله‌های خطوط آب تهران که بسیار قدیمی است به‌سازی شوند همچنین نکته مهم دیگر توجه به وضعیت قنات‌های رهاشده تهران است که تعداد آن بسیار است و از شمال تا جنوب شهر امتداد دارد و اگر علت این پدیده‌ها رد‌یابی نشود و راهکار مهندسی برای آن‌ اندیشه نشود، باید انتظار تکرار چنین حوادثی را داشته باشیم. در گذشته به دلیل اینکه ترافیک و ارتعاشات محیطی تا این اندازه نبود، کمتر این پدیده‌ها گزارش می‌شد اما در سال‌های اخیر این حوادث نه‌تنها در تهران بلکه در سایر شهرستان‌ها هم افزایش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه یادآوری می‌کند: در جنوب تهران هم پدیده حادثه‌ساز و خسارت‌بار فرونشست در مناطق ۱۸ و ۱۹، ۲۰ و ۱۷ را داریم که این پدیده‌ها فشار و تنش بر خطوط گاز، بنزین، فاضلاب و آب را در پی دارد و این پتانسیل خطر در بیشتر نقاط تهران گاهی خودش را نشان می‌دهد؛ بنابراین لازم است به‌صورت جدی ارزیابی‌های دقیق و راهکار مهندسی در نظر گرفته شود. اگر این حادثه در اوج ترافیک در وسط معابر اصلی رخ دهد، منجر به تلفات جانی و بروز بحران خواهد شد و باید قبل از این بحران‌ها به هشدار‌ها توجه کرد.

اما محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران تاکید دارد که این حوادث فروریزش است و با فرونشست زمین درتهران بسیار متفاوت نباید این دو را یکی دانست.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]