جعفر‌ بندی‌شربیانی -عضو هیات رییسه شورای شهر تهران- پیش از این در این رابطه گفته بود:‌ چشمه علی یکی از میراث‌های طبیعی و تاریخی تهران است و هم برای ساکنان شهر ری و هم تهران بسیار مهم و پرخاطره است و یکی از نمادهای تاریخی و طبیعی تهران به حساب می‌آید. او ادامه می‌دهد: در […]

جعفر‌ بندی‌شربیانی -عضو هیات رییسه شورای شهر تهران- پیش از این در این رابطه گفته بود:‌ چشمه علی یکی از میراث‌های طبیعی و تاریخی تهران است و هم برای ساکنان شهر ری و هم تهران بسیار مهم و پرخاطره است و یکی از نمادهای تاریخی و طبیعی تهران به حساب می‌آید.

او ادامه می‌دهد: در دوره‌های مختلفی این چشمه دچار مشکلاتی شده و سطح آب آن پایین آمده است. تصور ما این بود که به خاطر فعالیت‌های مترو در مسیر این چشمه بوده. مسیر چشمه توسط اداره آب و فاضلاب منطقه با دستگاه‌های حرفه‌ای اسکن شد و تشخیص دادند دلیل خشک شدن این چشمه مترو نیست بلکه پایین آمدن آب‌های سطحی است و استفاده بدون ضابطه از قنات‌هایی است که در مسیر این چشمه بوده و در مسیر بالا دست قرار داشتند‌.

اما این تنها دلیل خشکی چشمه علی نیست. مدتی پیش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نشست‌های پیوسته‌ای برای بررسی دلایل خشک شدن چشمه علی شهر ری و راهکارهای احیای آن را برگزار کرد. در این جلسه از سوی نماینده میراث تاکید شد که چشمه علی به عنوان اولین اثر طبیعی ثبت شده شهرری دارای کارکرد تفرجی تاریخی و طبیعی بوده و دارای حریم مصوب است و بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که عوامل مختلفی مانند تغییر اقلیم، حفر چاه و احداث مترو در خشک شدن آن نقش دارند و در این میان احداث خط ۶ مترو را می‌توان مهمترین عامل خشک شدن آن ذکر کرد و ضروری است تا احیای آن در دستور تمامی ارگان‌های ذیربط قرار بگیرد.

جمع‌آوری پساب تهران، کاهش بارندگی، حفر چاه‌های متعدد و ساخت‌و‌سازهای شهری عوامل دیگری بود که در این جلسه به عنوان عوامل موثر در خشک شدن چشمه علی مطرح شده است. در این جلسه همچنین درباره خسارت زیادی که خشک شدن چشمه علی به کشاورزان منطقه وارد کرده هم سخن گفته شده است. سید علی شریفی -معاون پدافند غیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران- درخصوص نتایج این جلسات و علت‌یابی خشک شدن چشمه علی به اکوایران توضیح داد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]