انتقاد شورا از بلاتکلیفی شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو
انتقاد شورا از بلاتکلیفی شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو

گزارش حسابرسی شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه برای سال ۱۴۰۲ مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و بندهای تکلیفی آن تأیید شد.

در جریان دویست و پنجاه و هشتمین جلسه رسمی شورا گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی «شرکت توسعه مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه» برای سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت.

ابتدا حسابرس شورا در گزارش خود بیان داشت که به نظر این مؤسسه، صورت وضعیت های مالی این شرکت در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ و عملکرد مالی و جریان‌های نقدی آن، برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور از تمام جنبه‌های با اهمیت طبق استانداردهای حسابداری، به نحو منصفانه است.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری اعلام کرد: به نظر بنده این شرکت جزو شرکت های بلاتکلیف و تقریباً نیمه تعطیل شهرداری تهران است و علی رغم وجود این مؤلفه ها و عدم کسب درآمد برای شهرداری تهران و با عنایت به اینکه نمی دانم مدیرعامل این مجموعه چه کسی است؛ می بینیم چه تعداد بند در بخش مدیریتی وجود دارد. از این رو نیاز است گزارشی از ماهیت شرکت و فعالیت ها و درآمدها به صحن شورا ارائه شود تا بدانیم وجود این مجموعه برای شهر ضرورت دارد یا خیر.

وی افزود: بخش مالی شرکت مزبور در این حسابرسی هیچ بند مالی نداشته چرا که در طول سال هیچ عملکردی را در این خصوص شاهد نبودیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در توضیحات تکمیلی در این باره اظهار کرد: ماهیت تأسیس این شرکت بر این اساس بود تا بتواند در مترو مجتمع های ایستگاهی ایجاد کرده و برای ساخت و توسعه مترو درآمدزایی کند چرا که یکی از  نقاطی که می توان درآمدزایی کرد؛ همین مجتمع هاست.

وی ادامه داد: تعبیه مراکز اداری و تجاری برای تسهیل خدمات رسانی به مسافران از مهمترین وظایف این شرکت است که یک بخش مهمی همچون مجتمع ایستگاهی مترو دکتر شریعتی در مترو ایجاد شد؛ اینکه حالا در این مقوله چه فعالیتی انجام می دهند را باید در قالب گزارشی اعلام کنند و بگویند چرا بر اساس فلسفه وجودی شرکت کاری انجام نمی دهند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره ای که آقای هاشمی مدیرعامل مترو بودند این موضوع از سوی شهرداری وقت با علاقه و تبلیغ در صحن شورا مطرح شد  که عنوان داشتند ما نمیخواهیم از ایستگاه های مترو بعنوان مبادی ورودی و خروجی استفاده کنیم بلکه به دنبال استفاده بهینه از فضای مترو و کسب درآمد های جانبی باشیم مضافاً بر اینکه در آن زمان حدود ۱۶ نقطه از مترو برای احداث این مجتمع های ایستگاهی معرفی شد.

مهدی اقراریان ؛عضو شورا نیز پس از استماع گزارش حسابرس رسمی در طرح سوال و بیان تذکری اظهار داشت: در بخش پیوست های گزارش حسابرس، قرار بوده  تا رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تحت عنوان درآمد کارگزاری کسب کند اما در توضیحات موارد مطرحه دارای ابهام است.

وی خطاب به شهرداری تهران عنوان کرد: آیا مشکل شما مصوبه شوراست که این درآمد محقق نشده و یا عدم جذب سرمایه گذار؛ اگر مصوبه شورا دارای اشکال است چرا شهرداری نسبت به اصلاح آن اقدامی صورت نداده، اگر درست است چرا شهرداری این ردیف را در بودجه حذف نکرده است.

این عضو شورا گفت: این شرکت با مسئله توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) که از سوی شهردار تهران مورد تاکید واقع شده است نسبت سازمانی، تشکیلاتی و ماموریتی دارد، حال اگر این موضوع در بخش دیگری فعال است چرا این شرکت فعال است و یا اگر ماموریت (TOD)  بر دوش این شرکت است چرا ماموریتی برای آن تعریف نشده است؟

در ادامه، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران، بندهای تکلیفی این شرکت را قرائت کرد و بر مواردی چون تعیین تکلیف وضعیت های مالیاتی، اجرای موارد مربوط به تبصره ماده ۴، رعایت اصلاحی قانون تجارت و مفاد اساسنامه ای، پیگیری و انجام تکالیف مقور در مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام، تعیین تکلیف نهایی و قطعی وضعیت های مالیاتی، مفاد تبصره ماده ۴ و  پیگیری برای درج عبارت سهامی خاص در کلیه اوراق و اطلاعیه ها، اخذ سهام وثیقه از مدیران و تودیع آن نزد صندوق شرکت که متاسفانه در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جاری بوده، راه اندازی زیرسیستم های بهای تمام شده در سامانه جامع مالی، اعلام گزارش احداث مجتمع های ایستگاهی و اجرای دستور العمل های مرتبط با  قانون مبارزه با پولشویی را مورد تأکید قرار داد.

سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه، گفت: در طول ۱۷ سال فعالیت شرکت ۵۰ مجتمع ایستگاهی ساخته و ۳۲ مجتمع واگذار شده است. شرکت تاکنون اساسنامه نداشت و در طول چند ماه قبل اساسنامه آن تدوین شده و به دنبال نهایی سازی آن هستیم.

وی ادامه داد: هر سال تکالیفی برای شرکت برای اخذ پروانه مشخص می شود که هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای فروش ملک تکلیف داشتیم که چهار هزار میلیارد تومان ملک به فروش رسیده و ۸۰۰ میلیارد تومان پروانه در سال قبل اخذ شد.

نوروزیان با اشاره به مطالعات ۳۸ ایستگاه، خاطرنشان کرد: مطالعات TOD در حال انجام است و هر ساله چند مجتمع ایستگاهی را پیش بینی می کنیم تا سال ۱۴۲۰ تکلیف این مجتمع ها مشخص شود.

ناصرامانی؛ عضو شورا در واکنش به گفته های سرپرست شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران و حومه در طرح سؤالی اظهار کرد: بنا به این گفته ها چطور ۸۸۰ ایستگاه پروانه بارگذاری تجاری  گرفته است؟ به طور مصداقی باید عنوان شود که در این دوره چند ایستگاه پروانه بارگذاری تجاری گرفته است.

وی اضافه کرد: بنا به گفته آقای نوروزیان، این شرکت دارای اساسنامه است، اما با عنایت به اینکه تمامی اساسنامه ها در صحن شورا مورد بررسی و در نهایت تصویب می شود؛ ما نمی دانیم اساسنامه این مجموعه در کجا به تصویب رسیده است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز درخواست کرد تا یک گزارش جامع از تمامی فعالیت ها و عملکرد این شرکت تهیه و به صحن شورا ارسال شود.

تشکری هاشمی؛رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه این جلسه با بیان اینکه در شهرداری با ثبات مدیریتی روبه رو نیستیم، گفت: موضوع ما بحث اساسنامه و ایرادات آن نیست اما اصل موضوع مورد غفلت واقع شده است. ما باید سالانه ۱۰ تا ۱۵ مجتمع ایستگاهی راه اندازی کنیم.

وی افزود: نبود یک برنامه مشخص برای ایستگاه ها و عدم شناخت دقیق از مسائل باعث شده خروجی خاصی نداشته باشیم. ما در این زمینه به شدت مشکل داریم و تقاضای ما این است که در یک جلسه مجزا موضوع را تعیین تکلیف کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهرداری سازمان ها و شرکت های متعددی دارند که راندمان و خروجی ندارند؛ یادآور شد: ما نتوانستیم سرمایه گذار را جذب کنیم و منابع اعتباری را در نظر بگیریم.

تکالیف درج شده در گزارش حسابرسی شرکت مجتمع‌های ایستگاهی مترو تهران برای سال ۱۴۰۲ با حداکثر آراء موافق تصویب شد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]