مودیان مالیاتی، تصمیم گیران پیشرفت منطقه ای! | مردم در هزینه کرد درآمدهای مالیاتی شریک می شوند
مودیان مالیاتی، تصمیم گیران پیشرفت منطقه ای! | مردم در هزینه کرد درآمدهای مالیاتی شریک می شوند

درآمدهای مالیاتی کشور در پی شناسایی موارد فرار مالیاتی و برقراری عدالت و شفافیت در حالی افزایش یافته است که هئیت دولت مودیان مالیاتی را در تعیین محل هزینه کرد این درآمدها سهیم و شریک کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پرداخت مالیات به عنوان تعهدی قانونی برای تامین بخش عمده ای از منابع مالی اداره امور کشور، رویکردی است که در این مسیر همه باید به قانون تمکین کنیم چرا که بدون درآمدهای مالیاتی دولت در تامین بودجه سالانه لنگ مانده و تبعات آن مشکلات عدیده ای را برای مردم ایجاد می کند. البته اقشار مختلف جامعه نظیر اصناف، شاغلین، کارگران، کارمندان، تجار، فعالان حوزه کسب و کار همه و همه مطابق قانون خود را در این بخش مهم سهیم می دارند و دولت را در این مسیر همراهی می کنند. دولت نیز در راستای رعایت عدالت و شفافیت امور با اشکال و شگردهای مختلف درتلاش است تا مانع از فرار مالیاتی سری افرادی شود که در این زمینه به قانون تمکین نمی کنند و از طرفی می کوشد تا نفع کسب درآمدهای مالیاتی به خود مردم برگردد.
اعتقاد براین است؛ مالیاتی که به دولت پرداخت می شود در مقابل مردم نیز خدمات آن را دریافت کنند. حال علاوه بر این که درآمدهای مالیاتی معمولا صرف امور اداره کشور می شود، اما در دولت سیزدهم اقداماتی انجام شده است تا خود مودیان مالیاتی نیز در چگونگی هزینه کرد چنین درآمدهای شریک شوند. در این میان هیئت وزیران در آخرین اقدام مالیاتی به تصویب مصوبه‌ای مبادرت کرده است که بر اساس آن مالیات دهندگان می‌توانند در چارچوب تبصره ماده ۱۰۰ مشخص کنند؛ مالیات پرداختی آنها در چه پروژه‌ای هزینه شود. اقدامی که بی تردید می تواند در ایجاد انگیزه برای پرداخت مالیات از سوی مودیان مالیاتی به خوبی موثر واقع شود و مالیات دهندگان آثار پرداخت مالیات خود را به وضوح لمس کنند.

سیاست ها و تصمیم گیری ها برای رضایت مندی مردم در رعایت پرداخت قانونی مالیات هم اکنون به گونه ای در دست اقدام است تا هزینه کرد درآمدهای مالیاتی با مشارکت مردم طوری باشد که نتیجه آن به پیشرفت منطقه ای، استانی و توسعه همه جانبه کشور ختم شود

هزینه کرد درآمدهای مالیاتی با سهیم شدن تصمیمات مالیات پردازان
حال با توجه به شناسایی موارد متعدد فرار مالیاتی و مودیان جدید در طول ۲ و ۳ سال اخیر که قبلا به این میزان، سابقه نداشته است و اثرات مثبت آن که به ایجاد شفافیت و عدالت در مالیاتی ستانی بخصوص کسب درآمدهای بیشتر در این بخش منجر شده است، سیاست ها و تصمیم گیری ها برای رضایت مندی مردم در رعایت پرداخت قانونی مالیات هم اکنون به گونه ای در دست اقدام است تا هزینه کرد درآمدهای مالیاتی با مشارکت مردم طوری باشد که نتیجه آن به پیشرفت منطقه ای، استانی و توسعه همه جانبه کشور ختم شود، آنگونه که پروژهای نیمه تمام ساخته شود و نیاز به برخی ضروریات از طریق سهیم شدن مردم در انجام تصمیمات و ارایه پیشنهادات نسبت به هزینه شدن درآمدهای مالیاتی برآورده گردد.
البته اظهارنظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان در خصوص اقدام هئیت دولت برای مشارکت دهی مودیان مالیاتی در سهیم کردن آنها نسبت به چگونگی هزینه کرد درآمدهای مالیاتی مطرح است اما اغلب آنها معتقدند؛ چنین اقدامی قابل تحسین بوده و این موضوع انگیزه مودیان را در پرداخت مالیات چند برابر می کند چرا که مودیان مالیاتی با این شیوه می دانند که مالیاتی که پرداخت می کنند برای چگونگی صرف آن شریک تصمیمات دولت خواهند شد، بنابراین چنین اقدام قابل توجهی می تواند نقش ارزنده ای در پیشبرد و توسعه کشور بخصوص در مناطق شهری، منطقه ای یا استانی را در پی داشته باشد.

رویکرد مشارکت دهی مودیان در هزینه کرد منابع مالیاتی باعث شده ضمن احترام به مودی در پرداخت مالیات، بی تردید برای او ایجاد انگیزه خواهد کرد که از دیدگاه وی برای هزینه کرد مالیاتی که پرداخت می کند استفاده شود تا وی نتیجه پرداخت مالیات خود را در عمل ببیند

لمس نتیجه پرداخت مالیات با مشارکت دهی مردم
دکتر سیاوش غیبی پور، کارشناس خبره امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: اینکه شاید برخی ها دغدغه این را داشته باشند که درآمدهای مالیاتی چنانچه با مشارکت مودیان صرف پروژه ها و یا سایر ملزومات منطقه ای و استانی شود، مشکلاتی را در بودجه سالانه ایجاد کند، اظهار داشت: به نظر می رسد چنین اقدامی مشکل خاصی را در بودجه سالانه ایجاد نمی کند چرا که بخشی از درآمدهای بودجه هر ساله صرف تکمیل، تجهیز، ساخت و تاسیس پروژه ها در سراسر کشور خواهد شد، حال از آنجایی که سالانه بودجه ای برای این بخش ها در نظر گرفته می شود، بنابراین بهتر است مودیان مالیاتی نیز در تصمیم گیریهای چنین مسائلی شریک شوند و به پیشنهادات آنها در ساخت و یا تامین نیازهای شهری، سلامت، آموزش و …جامع عمل بپوشانند.
وی با بیان اینکه مودیان در زمان تنظیم اظهارنامه مالیاتی با گزینه ای مواجه می شوند که “مالیات پرداختی شما کجا هزینه شود”؟ گفت: این رویکرد ضمن احترام به مودی در پرداخت مالیات و تمکین وی به قانون در این عرضه، بی تردید برای او ایجاد انگیزه خواهد کرد که از دیدگاه وی برای هزینه کرد مالیاتی که پرداخت می کند استفاده شود تا وی نتیجه پرداخت مالیات خود را در عمل ببیند.

در بخش توزیع درآمدهای مالیاتی رویکرد جدید تخصیص درآمدهای مالیاتی، مشکلی را در بخش توزیع درآمدهای مالیاتی ایجاد نمی کند، چرا که مالیات دهنده با شیوه جدید ترجیح می‌دهند مالیاتی که به دولت پرداخت می کند در منطقه، شهر، و محل زندگی خودش مورد استفاده قرار می گیرد

مشکلی در بخش توزیع درآمدهای مالیاتی ایجاد نمی شود
این کارشناس مالیات تصریح کرد: با این وجود در بخش توزیع درآمدهای مالیاتی رویکرد جدید تخصیص درآمدهای مالیاتی، مشکلی را در بخش توزیع درآمدهای مالیاتی ایجاد نمی کند، چرا که مالیات دهنده با شیوه جدید ترجیح می‌دهند مالیاتی که به دولت پرداخت می کند در منطقه، شهر، و محل زندگی خودش مورد استفاده قرار می گیرد. در چنین شرایطی مالیات دهنده با دلی قرص و خاطری آسوده متوجه خواهد شد که پرداخت مالیات به آبادانی منطقه و شهر یا محل زندگیش منجر خواهد شد و این موضوع می تواند ایده خوبی باشد. بنابراین اگر اشکالی در این زمینه وجود داشته باشد، ساختار بودجه باید اصلاح شود.
به گفته غیبی پور تبیین مصارف مالیات کمک می‌کند که اشتیاق و انگیزه در مالیات دهندگان افزایش یابد. به هر حال مصوبه هیئت وزیران به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مالیاتی در زمینه مشارکت مردم در توسعه کشور است که این امکان را فراهم کرده تا مودیان مالیاتی از این پس محل هزینه کرد مالیات پرداختی را مشخص کنند. و در دوره های بعدی نیز مالیات پرداختی آنها را به سمت این پروژه های سوق دهد که خودش خواهان آن است.
مسعود دانشمند، کارشناس و فعال اقتصادی نیز در این باره به خبرگزاری «بازار» گفت: بحث مشارکت مردم (مودیان مالیاتی) در تصمیم گیری هزینه کرد درآمدهای مالیاتی، تبعات خود را در پی دارد. چون کشور یک بودجه کلی دارد و دولت روی درآمدهای مالیاتی برای اداره امور کشور در همه بخش های مختلف کشور طی سال حساب باز می کند، حال اگر اختیار چگونگی هزینه کرد درآمدهای مالیاتی به دست مودیان داده شود دوگانگی در تامین هزینه ها از محل درآمدهای مالیاتی پیش خواهد آمد که احتمال تضعیف شدن بودجه عمومی را به دنبال دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]