وضعیت نامطلوب شیرخشک در شب عید / بیمه ماهانه ۶ همت به داروخانه ها بدهکار می‌شود
وضعیت نامطلوب شیرخشک در شب عید / بیمه ماهانه ۶ همت به داروخانه ها بدهکار می‌شود

احمدی، مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، درباره وضعیت بازار، اظهاراتی داشت و گفت: داروخانه‌ها به دلیل حذف ارز با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یکباره خسارت دیدند و این مشکل بار دیگر در مورد شیرخشک تکرار شده است.

 گروه صنعت، امسال برای موسسان داروخانه‌ها سالی خوشایند نبود؛ زیرا در حین اجرای طرح دارویار، قیمت‌های داروها به روز شد و این به‌روزرسانی منجر به کنترل حجم پرداختی از سوی مردم شد و مابقی مبلغ از طریق بیمه‌ها پرداخت می‌شود.

امسال سال چندان مطلوبی برای موسسان داروخانه ها نبود؛ چرا که طی اجرای طرح دارویار، قیمت داروها به روز رسانی شد و طی این به روز رسانی حجم پرداختی از جیب مردم کنترل و قرار شد مابه تفاوت آن از طریق بیمه ها پرداخت شود.

بیمه هایی که مطالبات داروخانه ها با چند ماه تاخیر پرداخت کردند و طی آن روز به روز از حجم نقدینگی موسسان داروخانه ها کاسته شد. آسیبی که حتی به مرور زمان، زنجیره ای به شرکت های پخش و داروسازی برگشت و آن ها را دچار مشکل کرد

عرضه ۶.۵ همت دارو در ماه

در این رابطه سید هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران طی گفتگویی درباره مطالبات داروخانه ها و نحوه پرداختی شرکت های بیمه به آن ها گفت: مطالبات داروخانه ها همیشه یکی از دغدغه های داروسازان بوده است؛ چرا که وقتی صحبت از مطالبات به میان می آید داروخانه آخرین حلقه زنجیره تامین و توزیع دارو هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر مشکلی در داروخانه ایجاد شود در تولید هم به همان میزان ایجاد خواهد شد افزود: داروخانه ها به طور متوسط ماهانه ۶.۵ دارو به دست مردم می دهند. با این روند تولید نسخه می شود و مطالبات ما از سازمان های بیمه گر و برنامه و بودجه است که ۳.۵ همت مربوط به طرح دارویار و مابه تفاوت ارز و ۳ همت مربوط به سازمان های بیمه گر است.

احمدی ادامه داد: با این تفاسیر داروخانه ها هر ماه ۶.۵ همت مطالبه دارند و این در حالی است که آخرین پرداختی به آن ها بعد از رایزنی ها و اعتراضات تا آخر آبان انجام شده و تا اوایل اسفندماه در حدود ۱۳ همت حجم مطالبات داروخانه ها از شرکت های بیمه بود.

این داروساز درباره تاخیر شرکت های بیمه در پرداخت مطالبات داروخانه ها تاکید کرد: متاسفانه سازمان های بیمه ترک فعل کرده اند؛ این درحالی است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ سازمان های بیمه گر مکلف شده اند که ظرف یک ماه مطالبات داروخانه ها را پرداخت کنند. در صورتی که هیچ وقت این پرداختی ظرف یک ماه انجام نشده است.

عملکرد سازمان های بیمه گر موثر در بروز کمبودهای دارویی

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: از طرفی ماده ۳۸ الحاقی دولت می گوید اگر شرکت های بیمه در پرداخت تعلل کنند باید معادل آن اوراق مشارکت به طرف قرارداد داروخانه ها در قالب هزینه دیرکرد پرداخت کنند.

احمدی با تاکید بر اینکه نمی شود که قانون را یک بعدی تفسیر کرد افزود: اگر قانون قرار است اجرا شود باید همه ابعاد آن بررسی و اجرایی شود. سازمان های بیمه گر ترک فعل کرده اند و این درحالی است که به نظر بنده سازمان های بیمه گر نباید این همه حجم از مطالبات داروخانه ها را به تاخیر بندازد.

این داروساز ادامه داد: اگر سازمان های بیمه گر همراهی کنند این طرح هم به خوبی اجرایی می شود اما فکر می کنم سازمان های بیمه گر عواملی هستند که باعث ایجاد کمبودهای دارویی می شوند؛ چرا که وقتی مطالبات داروخانه ها به موقع پرداخت نمی شود داروخانه ها هم توان خرید دارو را ندارند و این می تواند یکی از عواملی باشد که در کمبود دارو نقش دارد.

احمدی در پاسخ به این سوال که اضافه شدن به شیرخشک چه مشکلاتی دارد؟ پرداخت سهم ارزی شیرخشک چطور پیش می رود؟ تاکید کرد: علاوه بر مشکلاتی که طرح دارویار برای داروخانه ها ایجاد کرد و باعث کمبود نقدینگی شد همین موضوع شیرخشک است.

دغدغه داروسازان از دریافت دیرهنگام سهم ارزی شیرخشک

این عضو انجمن داروسازان ایران درباره چالش های افزایش نرخ ارز شیرخشک برای داروخانه ها بیان داشت: همانطور که می دانید ارز شیرخشک از آبان ماه امسال به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر و ۵ برابر افزایش یافت. این مابه تفاوت را قرار شد سازمان هدفمندی یارانه ها به بیمه سلامت بدهد و بیمه سلامت هم آن را به داروخانه ها به عنوان آخرین زنجیره انتقال دهد.

 

هر چند از ابتدای اجرای طرح، بخشی از مطالبات داروخانه ها از شیرخشک پرداخت شده اما اکنون با اضافه شدن شیرخشک های رژیمی به طرح، انتظارمان این است که سازمان هدفمندی یارانه ها به سرعت و ماهانه مطالبات داروخانه ها را پرداخت کند که موسسان داروخانه ها هم توان خرید را داشته باشند

احمدی افزود: هر چند از ابتدای اجرای طرح، بخشی از مطالبات داروخانه ها از شیرخشک پرداخت شده اما اکنون با اضافه شدن شیرخشک های رژیمی به طرح، انتظارمان این است که سازمان هدفمندی یارانه ها به سرعت و ماهانه مطالبات داروخانه ها را پرداخت کند که موسسان داروخانه ها هم توان خرید را داشته باشند و بتوانند این چرخه را ادامه دهند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در پاسخ به این سوال که چرا هنوز قفسه داروخانه ها از شیرخشک خالی است و مردم از این داروخانه به داروخانه دیگر برای تامین نیاز خود سرگردان هستند ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر کمبودی به لحاظ تولید شیرخشک در کشور وجود ندارد و پنج شرکت تولیدکننده با توان تولید ۱۲۰ میلیون قوطی در سال نیاز کشور را برطرف خواهند کرد.

 

کاهش توان مالی داروخانه ها خرید شیرخشک را دشوار کرد

احمدی با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور به شیرخشک سالانه فقط ۶۰ میلیون قوطی است بیان کرد: شرکت های تولیدکننده شیرخشک توان ۲ برابر تولید را دارند و حتی می توانند مازاد تولید را صادر کنند. با این حال آن ها هم دچار کمبود نقدینگی شده اند و اعلام می کنند که اگر بودجه ای به ما اختصاص داده نشود در آینده دچار کمبود خواهند شد.

وی تاکید کرد: بنابراین کمبود شیرخشک نداریم و فقط توان داروخانه ها کاهش یافته است. برای مثال اگر موسسان موجودی داروخانه هایشان را برای سه ماه تامین می کردند الان باید یک ماهه نگه دارند؛ چرا که هم قیمت شیرخشک افزایش پیدا کرده و هم وجه مابه تفاوت ارز دیر داده می شود. بنابراین داروخانه ها قدری به دلیل کمبود نقدینگی محتاط تر و قفسه ای خرید می کنند.

گفتنی است این روزها برخلاف اینکه گفته می شود وضعیت تولید و تامین شیرخشک بهبود یافته اما همچنان مردم باید برای تامین نیاز فرزند تازه متولد شده شان از این داروخانه به داروخانه دیگر سرگردان شوند؛ چرا که بیمه ها چه در حوزه دارو و چه در حوزه شیرخشک نمی توانند به موقع مطالبات داروخانه ها پرداخت کنند.

همین موضوع باعث شده داروخانه ها توان پاس کردن چک هایشان را به شرکت ها پخش نداشته باشند و از طرفی نیز خرید ها نقدی و یا در بازده کوتاه مدت انجام دهند که باز هم چالش نقدینگی را برای آن ها پررنگ تر کرده است. معضلی که زنجیره ای صنایع داروسازی و تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان را تحت تاثیر قرار داده است.

منبع:

بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]