ممنوعیت خرید و فروش مسکن ملی در مشاوران املاک| وزارت راه تایید کند در دفاتر اسناد رسمی بلامانع است!
ممنوعیت خرید و فروش مسکن ملی در مشاوران املاک| وزارت راه تایید کند در دفاتر اسناد رسمی بلامانع است!

کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در تازه ترین ابلاغیه خود به تمام ادارات کل راه و شهرسازی و مشاوران املاک از آنها خواست تا اقدامات خود را برای جلوگیری از خرید و فروش مسکن ملی آغاز کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در حالی روزهای پایانی دولت سیزدهم را سپری می کنیم که کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ابلاغیه ای به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی از آنها خواسته است تا برنامه جدی برای مقابله با هر گونه خرید و فروش امتیاز مسکن ملی و یا مساکن حمایتی از خود ارائه کنند.
در این دستور جدید که به نظر می رسد به ۱۱ استان ابلاغ شده است آمده است که پیرو موضوع ساماندهی بنگاه های معاملات املاک به تمام اتحادیه های مشاوران املاک اطلاع رسانی شود که طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، بنگاه های معاملات املاک حق تنظیم قرارداد برای امتیاز مساکن حمایتی ندارند مگر با تایید وزارت راه و شهرسازی طبق ضوابطی که در قانون آمده است.
در این ابلاغیه آمده است که اگر جلسه شورای مسکن استان ها برگزار شد تصویب شود که در شهرهایی که مساکن حمایتی ساخته می شود، شهرداری ها از طریق بیلبوردهای شهری به مردم اطلاع رسانی لازم را طبق قانون فوق الذکر انجام دهند.
البته از طریق اتاق اصناف به اتحادیه های مشاوران املاک ابلاغ شود که بنگاه های معاملات ملکی قرارداد خرید و فروش مساکن حمایتی تنظیم نکنند و این امر فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی پس از کسب مجوزهای لازم از وزارت راه و شهرسازی صورت بگیرد.

دستمالچیان: خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که کاری غیرقانونی است

اما یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهر سازی معتقد است که با بازرسی‌ هایی که توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاه‌های معاملات املاک در سطح کشور انجام شد، خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی از بنگاه‌ها در حال انجام است که کاری غیرقانونی است.
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن‌ های حمایتی مطابق با بندی که در قراردادها قید شده غیرقانونی است، توضیح داد: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.

طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است. در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد

دستمالچیان تصریح کرد: مردم توجه داشته باشند که طبق ماده ۱۳ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکن‌های حمایتی ممنوع است. در این قانون قید شده که حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبت نام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالت نامه‌ها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهر سازی است.
وی افزود: این معاملات در هیچ‌ کدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قراردادها نیستند.
دستمالچیان از مردم خواست تا نسبت به این موضوع توجه داشته باشند تا دچار خسارت احتمالی نشوند.
وی افزود: سوداگران با توجه به این قانون برای اینکه دچار مشکل نشوند شروع به فروش امتیازهای خود به قیمت پایین‌تر کرده‌اند و مردم هم به جهت ناآگاهی که نسبت به موضوع دارند اقدام به خرید می‌کنند و دچار ضررهای جبران ناپذیر می‌شوند از مردم خواهشمند هستیم که از خرید امتیازهای مساکن حمایتی اجتناب کنند.
آنطور که از شواهد بر می آید بنگاه های معاملات مسکن دارای جواز به هیچ وجه وارد این اقدام و خرید و فروش امتیاز مسکن ملی و یا مساکن حمایتی نمی شوند.

آنطور که داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاروان املاک استان تهران اعلام کرده است در حال حاضر حدود ۲هزار و ۵۰۰ مشاور املاک بدون جواز در استان تهران شناسایی شده که از طریق این مشاوران املاک خرید وفروش های غیر قانونی از جمله امتیازهای نهضت ملی مسکن انجام می شود.

بیگی نژاد: حدود ۲هزار و ۵۰۰ مشاور املاک بدون جواز در استان تهران شناسایی شده که از طریق این مشاوران املاک خرید وفروش های غیر قانونی از جمله امتیازهای نهضت ملی مسکن انجام می شود

او در پاسخ به این پرسش که آیا خرید و فروش مساکن حمایتی توسط مشاوران املاک انجام می شود؟ می گوید: به طور قطع فعالیت مشاوران املاک های بدون جواز تاثیر بسیار زیادی بر زندگی مردم گذاشته و بسیاری از آنها بدون قانون و بدون ضابطه کار می کنند که همین اقدام آنها خود باعث می شود که تخلفات بسیار گسترده ای در این بخش صورت گیرد. در حال حاضر حدود ۲هزار و ۵۰۰ مشاور املاک بدون جواز در استان تهران شناسایی شده که از طریق این مشاوران املاک خرید وفروش های غیر قانونی از جمله امتیازهای نهضت ملی مسکن انجام می شود.
وی ادامه داد:تعداد زیادی از مشاوران املاک بدون جواز با حمایت و پشتیبانی برخی از گروه ها سال های زیادی است که فعالیت کرده و همین اقدام آنها باعث شده که میزان گله مندی مراجعه کنندگان افزایش یابد.
بیگی نژاد بیان کرد: از این دو هزارو۵۰۰مشاور املاک بدون جواز شناسایی شده، برخی از آنها سالهای سال است که در مناطق مختلف شهر تهران فعالیت می کنند که باید با ورود و برخورد با این مشاوران املاک بتوانیم زمینه را برای خدمت رسانی سایر مشاوران املاک به مردم فراهم کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]