معرفی و بررسی انواع ویلچر از ویلچر برقی تا ویلچر حمام
معرفی و بررسی انواع ویلچر از ویلچر برقی تا ویلچر حمام

استفاده از ویلچر برای افراد کم‌توان یا ناتوان که دارای محدودیت‌های جسمی حرکتی هستند، یکی‌از مهم‌ترین اختراعات بشر در عصر تکنولوژی است.

به گزارش بازار، استفاده از ویلچر برای افراد کم‌توان یا ناتوان که دارای محدودیت‌های جسمی حرکتی هستند، یکی‌از مهم‌ترین اختراعات بشر در عصر تکنولوژی است. طراحی چنین تجهیزات حرکتی با قابلیت‌ها و امکانات مختلفی که دارد، باعث شده تا افراد کم‌توان بتوانند با اعتمادبه‌نفس بیشتری وارد جامعه شده و برای حرکت به دیگران وابسته نباشند. طراحی مبتکرانه و خلاقانه انواع ویلچر سبب شده که افراد کم‌توان بتوانند در موقعیت‌های مختلف، عملکرد بهینه‌ای داشته باشند و از یک وسیله ارگونومیک متناسب با آناتومی بدن خود استفاده کنند. با توجه‌ به اینکه این تجهیز کمکی انواع مختلفی دارد، معرفی و بررسی هر یک‌ از مدل‌های آن از ویلچر ساده تا ویلچر برقی به شما کمک می‌کند که به انتخاب مناسبی در خرید این محصول برای کاربر آن برسید.

انواع ویلچر
این وسیله کمک حرکتی براساس نوع استفاده، قابلیت‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهد، در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود. با توجه‌ به اینکه این وسیله به منظور رفع نیازهای حرکتی افراد کم‌توان یا ناتوان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید طوری باشد که این نیازهای کاربری را در شرایط مختلف پوشش دهد. به‌عنوان مثال، یک ویلچر ساده یا ارتوپدی برای استفاده به منظور انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب نیست و نمی‌تواند ثبات و پایداری کافی را در هنگام ورزش یا تفریح فراهم سازد. اگرچه قیمت ویلچر به‌عنوان یک فاکتور مهم در خرید آن مطرح می‌شود، اما ویلچرهای گران‌قیمت صرفا تجهیزات حرکتی ایده‌آلی برای همه افراد نیازمند به آن نخواهند بود؛ به‌ همین‌ خاطر شناخت انواع این وسیله حرکتی اهمیت زیادی دارد. در ادامه هر یک از مدل‌های این تجهیز را معرفی می‌کنیم.
ویلچر ساده
این وسیله دارای طراحی ساده، معمولی و وزن سبک است و به‌راحتی حرکت می‌کند. اگرچه طراحی این وسیله ساده است، اما برای استفاده معمول از استانداردهای لازم برخوردار است. قیمت ویلچر ساده نسبت‌به مدل‌هایی که طراحی پیشرفته‌تری دارند، ارزان‌تر است.
ویلچر حمام
افرادی که برای حمام کردن توانایی راه رفتن و ایستادن را ندارند و برای این منظور نیازمند کمک دیگران هستند، می‌توانند از ویلچر حمام استفاده کنند. مدل حمامی این وسیله طوری طراحی شده که آب به راحتی از نشیمن آن عبور می‌کند و قرارگیری آن در محیط‌های مرطوب آسیبی به این وسیله وارد نمی‌کند. افراد ناتوان می‌توانند با استفاده از ویلچر حمام به‌راحتی و بدون نگرانی از بابت لغزش روی ویلچر یا هر اتفاق ناخوشایند دیگر حمام کنند.
ویلچر ارتوپدی
این وسیله با طراحی ارگونومیک و استاندارد برای افرادی طراحی می‌شود که در شرایط خاص مانند آسیب‌های اسکلتی عضلانی، دوره نقاهت بعداز جراحی، شکستگی یا دردهای مزمن ارتوپدی هستند. صندلی و پشتی ویلچر ارتوپدی از بهترین متریال‌ها ساخته شده و طراحی آن به گونه‌ای است که به خوبی از کاربر حمایت می‌کند.
ویلچر تاشو
این تجهیز حرکتی با قابلیت تاشو و حمل‌ونقل و نگهداری آسان برای افرادی مناسب است که گاهی به استفاده از آن نیاز دارند؛ اما فضای کافی برای نگهداری از این وسیله را در اختیار ندارند. استفاده از این وسیله برای افراد کم‌توان یا ناتوان حرکتی هنگام مسافرت و جابجایی با وسایل نقلیه ایده‌آل به نظر می‌رسد.
ویلچر استاتیک اسپرت
این نوع تجهیز با ویژگی‌های حرکتی خاصی که دارد، برای ورزشکاران دارای محدودیت حرکت طراحی شده و ثبات مناسبی را هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی و تفریحی ارائه می‌دهد. این وسیله مقاومت بالایی دارد و طراحی ارگونومی آن دامنه حرکتی افراد را هنگام استفاده از آن افزایش می‌دهد. این مدل معمولا به امکاناتی مانند تجهیزات ایمنی مجهز است. قیمت ویلچر استاتیک با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که ارائه می‌دهد، نسبت‌به مدل‌های دیگر گران‌تر است.

ویلچر اطفال
این مدل با اندازه کوچکتر متناسب با رشد کودکان طراحی می‌شود و نیازهای حرکتی آن‌ها را پوشش می‌دهد. ویلچر اطفال در مدل‌های دخترانه و پسرانه وجود دارد و تنوع رنگی آن سبب می‌شود که کودک ارتباط بهتری با این وسیله برقرار کند.
ویلچر حمل بیمار
این وسیله حرکتی که بیشتر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود، دارای وزن سبک و حمل‌ونقل آسان است و برای جابجایی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ویلچر برقی
این وسیله حرکتی با استفاده از باتری و موتورهای الکتریکی حرکت می‌کند و به افراد معلول یا کم‌توان امکان می‌دهد که بدون کمترین تلاش حرکت کنند. این وسیله برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی بهینه شده است. ویلچر برقی از مزایای مختلفی ازجمله افزایش استقلال افراد، قابلیت دسترسی بیشتر، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی هنگام حرکت، امکان انجام فعالیت‌های اجتماعی، تسهیل در مراقبت و … برخوردار است. این وسیله به‌راحتی از موانع جغرافیایی مانند ‌پستی‌ها یا برآمدگی‌ها عبور می‌کند و دسترسی افراد به مکان‌های مختلف را فراهم می‌سازد.
ازآنجاکه در استفاده از این وسیله فشار کمتری به عضلات وارد می‌شود، احتمال آسیب‌های مربوط به کشش عضلات کاهش می‌یابد. ویلچر برقی خود در مدل‌های مختلف داخلی، خارجی، مختلط، ایستاده، ورزشی، ویلچر با قابلیت تغییر زاویه و … وجود دارد. قیمت ویلچر برقی با توجه به قابلیت‌های خاصی که ارائه می‌دهد، گران‌تر از سایر مدل‌هاست.
قیمت ویلچر
قیمت این وسیله در مدل‌های مختلف آن متفاوت است و با توجه به آپشن‌ها، ویژگی‌ها، استانداردها، متریال به‌کاررفته در آن، کیفیت ساخت، ظرفیت تحمل وزن، برند تولیدکننده، گارانتی و .. قیمت‌گذاری می‌شود. آنچه در خرید این تجهیز حرکتی مورد توجه قرار می‌گیرد، طراحی و تولید آن براساس استانداردهای ملی یا بین‌المللی به منظور افزایش ایمنی و عملکرد آن است. در حالت کلی قیمت این وسیله نسبتا بالاست؛ به‌ همین‌ خاطر باید قبل‌از خرید بودجه خود را مشخص کنید و مدلی را انتخاب کنید که بتواند نیازهای کاربری افراد کم‌توان را پوشش دهد.
اگر به کمک‌های دولتی یا بیمه خدمات درمانی دسترسی داشته باشید، می‌توانید این وسیله را با قیمت کمتر تهیه کنید. برای دسترسی به بهترین قیمت ویلچر توصیه می‌کنیم که یک مرجع خرید معتبر و تخصصی را برای خرید انتخاب کنید. شما می‌توانید قبل از خرید از خدمات مشاوره فیزیوتراپیست‌های متخصص برای ارزیابی نیازهای فردی در استفاده از ویلچر برقی یا مدل‌های دیگر آن استفاده کنید.

جمع‌بندی
در این مطلب راجع‌به انواع ویلچر برقی و مدل‌های دیگر این وسیله کمک حرکتی صحبت کردیم و به شرح مختصری از انواع مختلف این تجهیز پرداختیم. در نهایت فاکتورهای موثر بر قیمت ویلچر برقی و سایر مدل‌ها را بررسی کردیم. انواع این وسیله حرکتی به‌واسطه قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارند، کاربردهای مختلفی ارائه می‌دهند. ازآنجاکه انواع مختلفی از ویلچر در دسترس قرار دارد، بهتر است هنگام خرید آن نیازهای فردی و بودجه‌ای که در اختیار دارید را در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید یک ویلچر باکیفیت و متناسب با نیازهای حرکتی خود یا اطرافیانتان را با بهترین قیمت به همراه گارانتی تهیه کنید، بهتر است که یک مرجع خرید تخصصی را انتخاب کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]