قانون جدید مهریه ۱۴ سکه + تصویب قانون جدید به کجا رسید؟
قانون جدید مهریه ۱۴ سکه + تصویب قانون جدید به کجا رسید؟

فعلا این موضوع که مهریه ۱۴ سکه شده است یا قرار است بشود به تصویب مجلس و تصویب شورای نگهبان نرسیده است و فقط توسط تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح گردیده.

به گزارش بازار، اخیرا در میان بسیاری از افراد جامعه موضوعی تحت عنوان قانون جدید مهریه ۱۴ سکه جریان یافته است و می خواهند قوانین و مفاد آن را بدانند، ما در این مقاله به صورت کامل و دقیق به آن می پردازیم تا اطلاعات درستی از این مورد داشته باشید. توجه داشته باشید که فعلا در کشور قانونی تحت عنوان قانون جدید مهریه وجود ندارد و تنها قانونی که در مجلس و دادگاه ها اجرا می شود و طبق آن به موضوع مهریه پرداخته می شود قانون مدنی (مصوب سال ۱۳۱۴) و قانون حمایت از خانواده (مصوب سال ۱۳۹۱) است که در میان افراد جامعه تحت عنوان قانون مهریه جا افتاده است. توصیه میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را از دست ندهید.
آیا قانون جدید مهریه ۱۴ سکه تصویب شد؟
در ابتدا باید بگوییم که موضوعی تحت این عنوان وارد مجلس نشده است و فقط تعدادی از نمایندگان مجلس در خبرگذاری های غیررسمی اعلام نمودند که برای سروسامان دادن به کشور و زندانیان مهریه، قانونی تحت این عنوان اجرا شود، اما این موضوع حتی وارد مجلس هم نشده که بخواهد به تایید شورای نگهبان برسد و در جامعه اجرا گردد. برای آشنایی با دقیق‌ترین جزئیات قوانین مندرج در خصوص مهریه، می توانید از مشاوره و راهنمایی بهترین وکیل خانواده در مشهد کمک بگیرید.
همانطور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم، تنها قانونی که به تصویب شورای نگهبان رسیده است، قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده است که در این قانون به موضوع مهریه پرداخته اند.

قانون مدنی تصویب شده سال ۱۳۱۴  به موارد کلی در خصوص مهریه اشاره کرده است، همچون اینکه چه چیزهایی را می توان مهریه کرد و انواع مهریه را مشخص نموده است.
قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۱۳۹۱  درخصوص نحوه وصول مهریه، نحوه مطالبه، نحوه اعسار زدن و … اشاره نموده است.

پس فعلا این موضوع که مهریه ۱۴ سکه شده است یا قرار است بشود به تصویب مجلس و تصویب شورای نگهبان نرسیده است و فقط توسط تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح گردیده. یک سری از نمایندگان مجلس به صورت غیر رسمی در خبرگذاری ها اعلام کردند که برای سروسامان دادن به اوضاع مهریه و کاهش زندانیان مهریه اقداماتی می خواهند انجام دهند که تاکنون به صورت رسمی در مجلس مطرح نگردیده است و لایحه آن وارد مجلس نشده و لذا قانونی که در دادگاه های خانواده اجرا می شود همان قوانین سال های قبل است.
این نکته را مدنظر داشته باشید، تا قانونی از فیلتر مجلس و شورای نگهبان عبور نکند در جامعه اجرا نمی شود و هیچ دادگاهی پرونده را مطابق آن پیش نمی برد. لذا قانونی که در حال حاضر بابت مهریه انجام می شود همان قانون مدنی و حمایت از خانواده است.
اگر نیاز به بررسی، محاسبه و مطالبه مهریه خود دارید و نمی‌توانید این کار را به تنهایی انجام دهید، می‌توانید به وکلای متخصص در این حوزه مراجعه کنید. بهترین وکلای مهریه با تجربه و تخصص در این پرونده‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا مهریه‌تان را به بهترین شکل ممکن محاسبه و مدیریت کنید. این وکلا با دانش و آگاهی از قوانین جدید، شما را در مسیر درست هدایت خواهند کرد.
چند نکته مهم در خصوص دریافت مهریه از زوج
اکثر افراد تصور می کنند که طبق قانون جدید، تا ۱۱۰ سکه را می توانند از زوج مطالبه کنند که این باور کاملا غلط است، اگر زمان عقد نکاح، مهریه زوجه ۳۰۰ سکه طلا بوده باشد، می تواند تمام آن را از زوج مطالبه نماید و در حال حاضر خانم ها می تواند تمام مهریه تعیین شده خود را بگیرند اما استثنایی وجود دارد و آن این است که زنها می توانید تا ۱۱۰ سکه را بدون هیچ قید و شرطی بگیرند و اگر شوهر این ۱۱۰ سکه را نپردازد، زوجه می تواند از حبس مدنی استفاده کند و زوج را زندانی نماید.
اگر مرد درخواست اعسار دهد و چنانچه دعاوی اعسار زوج در دادگاه پذیرفته شود و طبق توافقی که با دادگاه داشته، موظف شود مبلغی را در زمان مشخص شده به زوج بپردازد و از پرداختن آن در زمان تعیین شده امنتاع ورزد، در اینجا نیز زوجه میتواند زوج را به زندان بیاندازد.
اما برای تعداد مازاد بر ۱۱۰ سکه، چند نکته وجود دارد، مازاد ۱۱۰ سکه را اگر مرد نپردازد، یعنی ۱۱۰ سکه را پرداخته باشد و سکه ۱۱۱ ام را نپردازد، دیگر زوجه نمیتواند شوهر را زندانی کند و اگر زن بخواهد باقی سکه های خود را بگیرد باید ملائت مرد (توانایی در پرداختن مهریه) را در دادگاه اثبات کند و در آن صورت می تواند به باقی مهریه خود دست یابد.
نکته بعدی اینکه، برای گرفتن مهریه، نیازی به طلاق نیست، زن می تواند از زمان عقد، درخواست دریافت مهریه خود را بدهد. اگر مهریه عندالمطالبه باشد، مرد باید هر زمان که زن خواست بپردازد، اما اگر عندالاستطاعه باشد، هر زمان که مرد داشت به زوجه می پردازد.
بررسی شرایط درخواست اعسار در پرداخت مهریه
درخواست اعسار در پرداخت مهریه، زمانی شکل می گیرد که فرد به پرداخت مهریه محکوم می گردد و به دادگاه ثابت می شود که او توان پرداخت آن را ندارد. در این شرایط، فرد پس از اثبات عدم توانایی مالی برای پرداختن مهریه، از دادگاه مهلت گرفته یا تقسیط دین خواهد نمود.
قاضی تشخیص این درخواست و نحوه تخصیص مهریه را در دستور کار، قرار می دهد و  ۱۰% مهریه را به عنوان پیش قسط قرار می دهد. علاوه بر این، قاضی، مرد را مؤظف به پرداخت یک چهارم از حقوق ماهیانه تحت عنوان اقساط مهریه می کند.
مدعی اعسار ( زوج ) بهتر است به محض صدور حکم محکومیت به پرداخت مهریه به دفاتر خدمات قضایی رفته و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت نماید. دفاتر قضایی، فرم های مخصوص دادخواست اعسار را در اختیار شخص بدهکار مهریه قرار می دهند؛ تا آنها را ضمیمه دادخواستش کند. بدهکار مهریه می بایست شاهدان خود را نیز اعلام نموده و فهرستی از اموال و دارایی‌های خود، اعم از منقول و غیرمنقول، ارائه دهد. زمان شکل گرفتن جلسه دادگاه به فرد ابلاغ می‌گردد و شخص، مؤظف به حضور در موعد مقرر به همراهی شاهدان خود به دادگاه خواهد بود.
مدارکی که شخص در قبال ثبت دادخواست اعسار یا تقسیط در پرداخت مهریه باید تحویل دفاتر قضایی دهد؛ عبارتند از:

استشهادیه محلی (شهادت نامه کتبی ۲ نفر)
صورتی از فهرست کلی اموال منقول و غیر منقول
دادنامه محکومیت مهریه
لیستی از کلیه نقل و انتقالات اخیر
میزان وجوه نقد و پرینتی از موجودی تمام حساب های بانکی

بدیهی است که اثبات شرایط اعسار، با پیچیدگی‌هایی مواجه است و نیاز به شواهد و مستندات کافی دارد. از همین رو توصیه می شود با بهترین وکیل مهریه در مشهد برای طی نمودن مراحل درخواست اعسار در پرداخت مهریه، مشورت نمایید.

قانون جدید مهریه از کی اجرا می شود؟
قانون جدید مهریه به محض آنکه به تصویب مجلس برسد و شورای نگهبان تایید کنند؛ پس از ابلاغ به دفاتر قانونی ازدواج، به اجرا در خواهد آمد. با به تصویب رسیدن قانون جدید، نحوه وصول مهریه هم به طور کلی تغییر می کند. چنانچه زن، تمایل به دریافت مهریه‌اش داشته باشد؛ باید مرحله به مرحله، اقدامات زیر را طی نماید. البته این نکته نیز قابل ملاحظه است که دریافت مهریه در طلاق توافقی، اندکی تفاوت دارد:

تکمیل عضویت در سامانه ثنا

ثبت نام در سامانه ثنا برای دریافت مهریه، امری اجتناب‌ناپذیر است و تمامی اعلان‌های دادگاهی از طریق این سامانه صورت می پذیرد. بنابراین لازم می آید که زن، پیش از هر اقدامی نخست در این سامانه عضو شود؛ تا از اطلاع رسانی‌های ابلاغ شده، عقب نماند.

مراجعه به دفاتر ازدواج

پس از عضویت در سامانه ثنا باید به دفتر ازدواجی که در آن جا امور عقد ازدواج خود را به ثبت و اجرا رسانده‌اید؛ مراجعه نمایید. پیش از مراجعه به این دفتر، توجه فرمایید که قبل از ورود به آنجا می‌بایست، لیستی از فهرست اموال همسرتان تهیه نموده باشید. این لیست را باید تحویل سردفتر داده و در اختیار او بگذارید.
در دفتر ازدواج، ملزم به پر کردن فرم مخصوصی خواهید بود و پس از تکمیل آن، فرم را به سردفتر باز گردانید. سر دفتر از طریق سیستم و به شکل الکترونیک، مدارک را در معرض ارسال برای دایره ثبت قرار می دهد.

پس از به ثبت رساندن درخواست در دایره ثبت

اجرائیه مهریه باید به شوهر ابلاغ گردیده و چنانچه مرد در مهلت معین، مهریه را پرداخت نماید؛ پرونده مطالبه مهریه، مختومه اعلام می‌شود. در غیر این صورت، چنانچه مهریه زن پرداخت نگردد، اموال مرد در دست توقیف، قرار می گیرد؛ تا از طریق مزایده، بتوان مهریه زن را قابل پرداخت نمود.
البته این مراحل به ثبت دادخواست زن در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نیاز دارد. سپس در وقت مشخصی که از سوی سامانه ثنا به زن ابلاغ می‌شود؛ او ملزم به مراجعه به دادگاه جهت دریافت حکم قاضی خواهد بود.

تصویب قانون جدید مهریه در مجلس به کجا رسید؟
این نیز یک باور غلط است، همان طور که در ابتدای مقاله اشاره نمودیم قانون جدیدی تحت عنوان قانون مهریه نداریم و دادگاه ها مطابق قانون تصویب شده سال ۱۳۹۱ و ۱۳۱۴، به موضوات مهریه می پردازند. 
متوجه این نکته نیز باشید که تمام مهریه در هر صورت متعلق به زن است و مرد هم بدهکار این مبلغ به او خواهد بود. بنابراین چنانچه مهریه از ۱۱۰ سکه نیز بیشتر باشد؛ باز هم مرد، نسبت به بقیه مهریه بدهکار می ماند؛ اما در دایره ثبت، تا سقف ۱۱۰ سکه را می‌تواند بپردازد. ضمن آنکه پرداخت مبلغ بیشتر از این مقدار به بضاعت مالی شوهر، بستگی خواهد داشت.
جمع بندی
پیرامون قانون جدید مهریه ۱۴ سکه، که در جامعه بسیار پیچیده است، تازه‌ترین تغییرات را برای شما بیان نمودیم تا اطلاعات صحیحی از این موضوع داشته باشید و به طور کامل بدانید که در دادگاه ها باتوجه به کدام قانون، به پروونده مهریه شما (چه زوج باشید چه زوجه) پرداخته می شود. سپاسگزاریم که تا انتهای مقاله ما را همراهی نمودید، امید است که مطالب برایتان مفید بوده باشد، اگر نظر و سوالی دارید حتما برای ما ارسال کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]