مننژیت چیست و چه افرادی در خطر ابتلا به آن هستند ؟
مننژیت چیست و چه افرادی در خطر ابتلا به آن هستند ؟
در واقع مننژ غشایی است که در حد فاصل مغز و استخوان جمجه یا نخاع و ستون مهره ‌ها قرار دارد.

مننژ در اثر عوامل مختلفی از جمله ویروس ، باکتری ، قارچ ، انگل و یا در اثر تجویز برخی داروها و… ممکن است ملتهب شود و منجر به بیماری مننژیت شود. مننژیت که با نام سرسام یا آماس سر هم شناخته می ‌شود بیماری التهاب پرده‌ های حفاظتی مغز است. پرده‌ های محافظتی که مغز و نخاع را پوشانده ‌اند مننژ نام دارند. مننژیت می ‌تواند هر شخصی را مبتلا کند، از نوزادان تازه به دنیا آمده تا بزرگسالان همه می‌ توانند مبتلا به مننژیت شوند و خطر ابتلا به آن سن خاصی نمی‌ شناسد. در این مطلب به مننژیت می ‌پردازیم تا با دلایل ایجاد و علائم آن بیشتر آشنا شویم.

در صورت نیاز به نوار مغز در منزل کلیک کنید.

منشاء بیماری مننژیت چیست ؟ ۵ نوع مننژیت

  عفونت موجود در این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می شود. در ادامه با برخی از مهمترین آن ها آشنا می شویم:  

بیماری مننژیت ویروسی

یکی از مهمترین عامل و منشاء بروز بیماری مننژیت ، ویروس‌ ها هستند. آنتروویروس‌ ها ، ویروس های هرپس سیمپلکس ۱ و ۲ ، ویروس زونا ، ویروس اوریون و ویروس اچ آی وی از جمله این ویروس ها هستند.

اگر دچار شکستگی شدید و پای خود را گچ گرفتید و حال میخواهید آن را باز کنید:

باز کردن گچ در منزل

مننژیت باکتریایی

کشنده ترین نوع مننژیت ، مننژیتی است که منشاء آن باکتری است. آمارها نشان می دهد ۵ تا ۴۰ درصد کودکان و تا ۲۰ تا ۵۰ درصد از بزرگسالان به این نوع دچار می شوند. نوع باکتری عامل نیز بر اساس گروه سنی متفاوت است. اگر می پرسید که علت عود مننژیت باکتریایی چیست باید بگوییم شدت و میزان عود بیماری در کسانی که نقص سیستم ایمنی یا بیماری زمینه ای و مشکلاتی مانند شکستگی جمجمه دارند بیشتر است.   

لطفا کلیک کنید و تماس بگیرید:

تزریق سرم در منزل

مننژیت قارچی

یکی از عوامل نادر بیماری مننژیت ، قارچ است. آلوده شدن بدن انسان به انواع خاصی از قارچ ها ، و راهیابی آن ها از طریق جریان خود به مغز علت مننژیت قارچی است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض این نوع مننژیت هستند.

مننژیت انگلی

احتمال بروز مننژیت انگلی نیز مانند مننژیت قارچی بسیار کم است. انگل هایی که در خاک ، مدفوع ، و بدن برخی از حیوانات مانند حلزون ، مرغ و ماهی وجود دارند عامل بروز این بیماری هستند.

مننژیت غیر عفونی

در بروز بیماری مننژیت به غیر از انگل ، قارچ ، ویروس و باکتری ، عوامل دیگری نیز نقش دارند. مهمترین آن ها ابتلا به برخی از سرطان ها ، حساسیت به برخی از داروها ، بیماری سارکوئیدوز ، لوپوس منتشر ، بیماری راه ابریشم و حتی میگرن است.

مننژیت چه علائمی ایجاد می‌ کند؟

اولین علائمی که در این بیماری ظاهر می ‌شوند معمولا تب و لرز ، تهوع و استفراغ ، کاهش اشتها ، سردرد ، گردن درد ، بی حالی احساس ناخوشی و بیماری هستند.

درد در اندام‌ ها ، رنگ پریدگی پوست و سردی دست و پاها علائم بعدی هستند.

تحریک پذیری ، بثورات پوستی ، سفتی گردن ، تشنج ، حساسیت به نور ، خواب آلودگی ، گیجی ، تغییر وضعیت ذهنی و هوشیاری از دیگر علائم مننژیت هستند.

علائم مننژیت ویروسی و باکتریایی در آغاز می ‌تواند مشابه باشد ، اگرچه علائم مننژیت باکتریایی معمولا شدید تر است.

علائم مننژیت با توجه به سن می‌ تواند متفاوت باشد.

چه کسانی بیش ‌تر در معرض خطر ابتلا به مننژیت قرار دارند؟

اگرچه هرکس می ‌تواند به این بیماری مبتلا شود ، اما افراد زیر بیش ‌تر در معرض خطر قرار دارند :

  • نوزادان و کودکان زیر ۵ سال
  • نوجوانان و جوانان با سن ۱۶ تا ۲۵ سال
  • افراد مسن با سن بالای ۵۵ سال
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به عنوان مثال، مبتلایان به اچ آی وی یا ایدز، اختلالات خود ایمنی، شیمی درمانی، پیوند اعضا یا پیوند مغز استخوان، سیفلیس و سل.
  • کار با حیوانات (کارگران مزرعه و سایر افرادی که با حیوانات کار می‌ کنند در معرض خطر بیش‌ تری برای ابتلا به لیستریا مونوسیتوژنز هستند.)
  • نوزادان نارس با وزن بسیار کم هنگام تولد ، نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت کاندیدا در جریان خون هستند که ممکن است به مغز گسترش یابد.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]