فعال شدن بخش تعاون برای کمک به رفع ناترازی برق
فعال شدن بخش تعاون برای کمک به رفع ناترازی برق

معاون وزیر تعاون گفت: با ورود بخش تعاون به تولید برق، در قالب تعاونی‌های نیروگاهی تولید ۶۰۰ مگاوات برق برای ۳سال برنامه‌ریزی شده و قرار است ۲۰۰مگاوات برق درحوزه انرژی‌های تجدیدپذیر تولیدشود.

به گزارش بازار، حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسئله ناترازی برق در سیما گفت: ما معتقدیم که در بخش تعاون می‌توانیم سهمی از این ناترازی را حل کنیم و برای آن برنامه نوشتیم.

وی افزود: در ناترازی برق دو هدف داریم که یکی تأمین برق و دیگری بهبود وضعیت سه دهک جامعه در قالب تعاونی‌های فراگیر است؛ برای این دو هدف، سه مدل تدوین شده است.

معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از این برنامه‌ها شبکه سازی نیروگاه‌های خانگی است، گفت: این برنامه در حال ایجاد در کشور است. برنامه دیگر ایجاد مزارع نیروگاهی توسط تعاونی‌های فراگیر ملی که باید حداقل ۷۰ درصد اعضای آنها را سه دهک اول جامعه تشکیل دهند تا به این وسیله به این افراد کمک کنیم در قالب این تعاونی‌ها به توانمندسازی برسند.

ویس کرمی خاطر نشان کرد: در حوزه تعاون معتقدیم، مبتنی بر مدل تأمین مالی بخش تعاون می‌توان مسئله ناترازی را حل کرد، با این روش، اعضای شهرک‌های صنعتی که در حال فعالیت هستند در کنار هم یک تعاونی نیروگاهی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند و هر کدام از این‌ها یک سهمی را از سرمایه مورد نیاز تأمین خواهند کرد.

وی افزود: تأمین این سرمایه به این شکل است که بنگاه‌های فعال در این شهرک‌های صنعتی سهمی از این سرمایه را وارد تعاونی می‌کنند و از طرف دیگر ما در قالب دولت در کنار آنها، مبالغی را به عنوان تسهیلات بانکی تزریق می‌کنیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر شرکت شهرک‌های صنعتی کشور، تعداد ۳۰ شهرک صنعتی را شناسایی کرده است و ۱۰۲ مگاوات نیروگاه را نیز در دست ثبت و اجرا داریم.

ویس کرمی با بیان اینکه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته پیش رو تفاهم نامه‌ای را با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بانک توسعه تعاون منعقد خواهد کرد، گفت: ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک توسعه تعاون از محل خط اعتباری صرفاً به مسئله ناترازی برق اختصاص دارد.

وی تشریح کرد: بر اساس طرح معاونت تعاون در مرحله اول مجموعاً تولید ۶۰۰ مگاوات برق را برای سه سال برنامه‌ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری شهرک‌های صنعتی در این طرح پرسود خواهد بود، افزود: اولاً برق تولیدی را به صورت تضمینی وزارت نیرو خریداری می‌کند و نکته مثبت دیگر اینجا است که وقتی آن شهرک صنعتی این نیروگاه را ایجاد کند، دیگر مطلقاً قطع برق توسط وزارت نیرو نخواهد داشت. این از تعهدات وزارت نیرو است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]