حضور اتباع بیگانه در ایلام برای اشتغال| کار برای جوانان استان هم نیست
حضور اتباع بیگانه در ایلام برای اشتغال| کار برای جوانان استان هم نیست

ایلام-استان ایلام در حالی که با مشکل بیکاری مواجه است که مدتی است اتباع بیگانه در این استان برای یافتن شغل حضور پیدا کرده اند.

بازار؛ گروه استان ها: اتباع کشورهای مختلف بیش از نیم قرن است که در کشور ما زندگی می‌کنند و هیچ کشوری به اندازه ایران نسبت به اتباع بیگانه چنین نگاه مثبت و همدلانه‌ ای نداشته است.

با این حال مدت‌هاست کشورمان به دلیل نامناسب بودن شرایط اقتصادی همسایگان شرقی خود، شاهد ورود غیرقانونی مهاجرانی است که عمدتاً از کشور افغانستان برای اشتغال و زندگی بهتر به ایران سفر می‌کنند که همین امر نیز به تبع مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

استان ایلام هم که از این قاعده مستثنا نیست مدت‌هاست شاهد حضور اتباع بیگانه است، متاسفانه حضور این اقشار پیامدهای منفی بسیاری را برای استان ما به همراه داشته که از جمله مهم ترین آنان می‌توان به اشتغال اتباع بیگانه و تصاحب اکثر مشاغل آزاد توسط آنان اشاره کرد.

بررسی‌ها نشان داده بسیاری از کارفرمایان سودجو ایلامی برای پرداخت حقوق کمتر و همچنین فرار از پرداخت بیمه عموماً اقدام به جذب اتباع بیگانه غیرمجاز و به کارگیری آنها در مشاغل مختلف می‌کنند.

این امر در حالیست که بسیاری از فارغ التحصیلان و افراد جویای کار در بیکاری مطلق به سر می‌برند.

شایان ذکر است طبق اطلاعات به دست آمده شمار زیادی از فرصت‌های شغلی که می‌تواند در اختیار جویندگان کار ایلامی قرار گیرد به وسیله اتباع بیگانه غیر مجاز اشغال شده است.

اشغال فرصت های شغلی توسط اتباع بیگانه

به کارگیری اتباع بیگانه در استان ایلام در حالی است که این استان سال‌هاست سرآمد استان‌هایی در کشور به شمار می‌رود که از معضل بیکاری رنج می‌برند.

به گونه‌ای که سالانه بسیاری از افراد در این استان به علت بیکاری دست به مهاجرت می زنند.

علاوه بر اینکه اشتغال اتباع غیر مجاز در استان ایلام یک ظلم آشکارا در حق بومیان منطقه و جوانان جویای کار است امری خلاف قانون نیز محسوب می‌شود، زیرا برابر ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند.

با این وجود به رغم توصیه های مکرر مسئولان در خصوص استفاده نکردن از این نیروی کار و اخذ اقدامات نظارتی، باز هم شاهد اشغال فرصت های شغلی استان توسط این افراد هستیم.

لزوم جلوگیری از اشتغال اتباع غیر مجاز در ایلام

لیلی بخشی کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات جوانان امروز استان ایلام بحث اشتغال و بیکاری است، مسئله ای که همچون سدی در برابر مسئله اشتغال جوانان قرار گرفته و برای تهیه مسکن و ازدواج آنها را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه حضور اتباع بیگانه غیرمجاز و بکارگیری آنها در مشاغل استان یکی از مسائلی است که اشتغال افراد بومی در استان را در معرض خطر قرار داده، افزود: در شرایط کنونی که می‌ توان از ظرفیت‌های فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار داخلی بهره‌برداری کرد، شایسته نیست کارفرمایان سودجو تنها به منظور فرار از پرداخت حق بیمه و ارائه دستمزد پایین، نیروی کار خارجی غیرمجاز را به خدمت بگیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام: در این راستا نیز اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی برای برخورد با متخلفین اقداماتی در خصوص سرکشی از کارگاه‌های سطح استان لحاظ کرده است

بخشی گفت: از این رو به منظور جلوگیری از اشتغال اتباع غیر مجاز در استان و برخورد با کارفرمایان خاطی می بایست اقداماتی از قبیل تقویت نظارت‌ ها، افزایش آگاهی عمومی، ثبت و کنترل استخدام اتباع بیگانه، آگاه‌سازی کارفرمایان درباره قوانین و عواقب عدم رعایت آنها و همچنین سرمایه‌ گذاری در پروژه‌های اشتغال‌ زایی اخذ کرد تا بتوان قدمی در راستای بهبود وضعیت بازار کار و کاهش مشکلات ناشی از اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز برداشت.

ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه در ایلام

نورالدین الیاسی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام اظهار داشت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان مرجع ذیصلاح در اجرای مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار اقدام به صدور و تمدید پروانه کار نیروی کار خارجی مورد نیاز سرمایه‌گذاران و کارفرمایان می کند و در ادامه نیز مطابق ماده ۱۸۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران با کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه را ه کار می‌گیرند برخورد جدی و مطابق قانون به عمل می‌آورد.

وی افزود: در این راستا نیز اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی برای برخورد با متخلفین اقداماتی در خصوص سرکشی از کارگاه‌های سطح استان لحاظ کرده است.

حضور اتباع بیگانه در ایلام برای اشتغال| کار برای جوانان استان هم نیست

الیاسی با تاکید بر لزوم استخدام نیروهای بومی توسط کارفرماها در استان ایلام، افزود: ۸۱ هزار و ۲۴۲۹ کارگر مشمول قانون کار تاکنون در ۱۴ هزار کارگاه در استان مشغول فعالیت هستند.

برخورد جدی با کارفرمایان قانون شکن

عبدالوهاب بخشنده دادستان مرکز استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در استان و همچنین تبلیغ برای جذب آنان مطلقا ممنوع و خلاف قانون است.

وی افزود: با توجه به اینکه اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه در استان ایلام یک معضل به شمار می‌رود، کارفرمایان استان نباید هیچگونه فعالیتی حتی در نرم‌افزارهای کاریابی مبنی بر به کارگیری اتباع خارجی انجام دهند، از این رو باید افراد بومی جوی کار را به جای اتباع خارجی به کار گیرد چرا که در غیر این صورت مطابق قانون با کارفرمایان قانون شکن برخورد می‌شود.

اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز به شدت بر کاهش فرصت‌ های شغلی برای کارگران بومی تأثیر گذاشته؛ به گونه ای که اکنون اشتغال اتباع بیگانه در استان ایلام به چالشی جدی تبدیل شده و پیامدهای منفی اقتصادی و اجتماعی فراوانی به همراه داشته است، از این رو رفع این معضل نیازمند توجه و اقدام فوری از سوی دستگاه های متولی است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]