ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال
ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال
همه می‌دانیم که نباید تمام تخم مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم.

این مثال معروفی است که در ادبیات سرمایه‌گذاری بازارهای مالی بارها و بارها تکرار می‌شود. کمتر سرمایه‌گذار بزرگ و موفقی را می‌توان در بازارهای مالی یافت که تنها روی یک دارایی خاص تمرکز کرده است. این موضوع در یک بازار مالی جوان و پر نوسان مانند ارزهای دیجیتال، به‌مراتب پررنگ‌تر است.

شما به‌عنوان سرمایه‌گذار در بازار کریپتوکارنسی با هزاران ارز دیجیتال روبه‌رو هستید. البته بدیهی است که تنها تعدادی محدودی از این رمزارز‌ها برای ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال مناسب باشد. اگر در جستجوی بهترین سبد سرمایه‌گذاری رمزارز‌ها در سال ۲۰۲۴ هستید، تا پایان این مطلب را مطالعه کنید.

چرا باید سرمایه‌گذاری بلند مدت داشته باشیم؟

برای درک اهمیت سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار رمزارز‌ها، اجازه دهید به یک مثال اشاره کنیم. بیت کوین، بدون تردید اولین و بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی است. کافیست نیم‌نگاهی به نمودار قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ بیندازید. بیت کوین از سقف قیمت ۶۹ هزار دلار در سال ۲۰۲۱ به کف ۱۵ هزار دلار در ۲۰۲۲ رسید.

طبیعی است که اگر یک نفر برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۲۲ اقدام به خرید و نگهداری بیت کوین می‌کرد، چیزی جز ضرر نصیب او نمی‌شد. اما کسانی که روزهای سخت سال ۲۰۲۲ را پشت سر گذاشتند، بخشی از مزد صبوری خود را در ۲۰۲۳ دریافت کردند. به‌طوری که این ارز دیجیتال از کف ۱۵ هزار دلاری تا محدوده ۴۵ هزار دلار در دسامبر ۲۰۲۳ افزایش یافت.

از آن گذشته بد نیست که کمی به عقب‌تر برگردیم. از ابتدای سال ۲۰۰۹ تا به امروز هیچ کس را نمی‌توان یافت که برای یک بازه زمانی ۵ ساله روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده و سود کلانی را به‌دست نیاورده باشد. از این دست مثال‌ها در بازار کریپتوکارنسی، فراوان مشاهده می‌شود. در واقع برخلاف ظاهر پر نوسان ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت، اگر دست روی گزینه‌هایی بگذارید که از نظر بنیادی شرایط مطلوبی دارند، شانس شما برای سودآوری در بلند مدت بسیار زیاد خواهد بود.

ویژگی‌های یک سبد سرمایه‌گذاری پرسود چیست؟

برای ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، لازم است چند نکته‌ی مهم و کلیدی را در نظر داشته باشید. نکاتی که به شما کمک می‌کنند هزاران ارز دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی را غربال کنید تا به گزینه‌های ایده‌آل برسید. بدون استفاده از این شاخص‌ها با نوعی سردرگمی روبه‌رو خواهید شد.

چرا تنوع در سبد ارز دیجیتال مهم است؟

اولین موضوعی که در ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال توصیه می‌شود، انتخاب گزینه‌های متنوع سرمایه‌گذاری است. در بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال به‌گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ از بیت کوین که یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با قابلیت پرداخت همتا به همتا بدون نیاز به نظارت شخص یا نهاد ثالث است تا اتریوم به‌عنوان بزرگ‌ترین میزبان برنامه‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند.

صنعت گیمینگ، علم داده، حوزه ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی، میم کوین‌ها و … همگی طبقات گوناگون ارزهای دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهند. شما برای تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری، نباید تنها روی یک حوزه متمرکز شوید. فرض کنید یک نفر تمام سبد سرمایه‌گذاری خود را به خرید میم کوین‌هایی مانند دوج کوین (DOGE)، شیبا اینو (SHIB) و بانک (BONK) اختصاص دهد. این تصمیم ۱۰۰ درصد اشتباه است. چرا که اگر در یک مقطع زمانی میم کوین‌ها با عدم استقبال از سوی جامعه روبه‌رو شوند، در آن صورت کل سرمایه این فرد به‌خطر خواهد افتاد. تنوع دارایی‌ها به‌نوعی کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

یک سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال از نظر ریسک پذیری چگونه است؟

اساسا مقوله‌ی ریسک پذیری در سرمایه‌گذاری از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. با این حال به‌عنوان یک قاعده کلی هر سرمایه‌گذار در بازارهای مالی تلاش می‌کند تا ریسک سبد سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهد. بر این اساس معمولا پیشنهاد می‌شود دارایی‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری را به سه بخش کلی زیر تقسیم کنید:‌

  • ریسک کم
  • ریسک متوسط
  • ریسک بالا

بیت کوین را می‌توان نماد دارایی با ریسک کم در بازار کریپتوکارنسی برشمرد. شما باید چیزی در حدود نیمی از ارزش سبد سرمایه‌گذاری خود را به این طبقه از دارایی‌ها اختصاص دهید. ۵۰ درصد باقی مانده را هم بسته به میزان ریسک پذیری، می‌توانید بین دو گروه بعدی تقسیم کنید. به‌این ترتیب نوعی تعادل در سبد سرمایه‌گذاری شما ایجاد می‌شود.

یک سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال از نظر ریسک پذیری چگونه است؟

چرا نقدشوندگی دارایی‌ها در یک سبد سرمایه‌گذاری مهم است؟

یکی از ویژگی‌های کلیدی در ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، انتخاب دارایی‌هایی است که نقدشوندگی مناسبی دارند. به زبان ساده، شما باید بتوانید هر ساعت از شبانه‌روز که مایل هستید، دارایی خود را به‌فروش رسانده و نقد کنید. در این صورت است که با یک سبد ارز دیجیتال استاندارد روبه‌رو هستید.

در سایت صرافی ایرانیکارت و همچنین منابع خارجی مانند کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) می‌توانید حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید. لازم است حجم معاملات را در بلند مدت زیر نظر بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم رمزارز‌هایی را انتخاب کنید که حجم معاملات روزانه آن‌ها حداقل بین ۵ تا ۱۰ درصد مارکت کپ‌شان (Market Cap) باشد.

مارکت کپ یا ارزش بازار یک فاکتور بنیادی برای تحلیل ارز دیجیتال است. هر چه مارکت کپ یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، احتمال اینکه به یکباره در معرض تغییر و تحولات عجیب و غریب قرار بگیرد، کمتر می‌شود. ضمن اینکه این موضوع نشان‌دهنده‌ی اعتماد گروه بیشتری از سرمایه‌گذاران به یک ارز دیجیتال است.

چگونه ارزهای دیجیتال بنیادی را انتخاب کنیم؟

برای اینکه ارزهای دیجیتالی را با وضعیت مناسب از نظر بنیادی را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که روی موارد زیر حساس باشید:‌

  • وایت پیپر پروژه ارز دیجیتال (Whitepaper)
  • بنیان‌گذاران پروژه
  • شرکت‌های سرمایه‌گذار
  • نقشه راه پروژه

وایت پیپر به‌عنوان سند راهبردی یک پروژه شناخته می‌شود. کیفیت این سند تعیین می‌کند که آیا یک پروژه ارز دیجیتال، حرف خاصی برای گفتن دارد یا خیر. از سویی دیگر نقشه‌ی راه پروژه‌ها نشان می‌دهد که در آینده چه برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا خواهند داشت. افراد باتجربه به‌خوبی می‌دانند که پیشرفت‌های فناورانه پروژه‌های ارز دیجیتال، چه تاثیر زیادی روی افزایش قیمت توکن‌های آن‌ها دارند. از طرفی دیگر هر چه شرکت‌های با درجه اعتبار بالاتری در یک پروژه مشارکت کنند، می‌توانید با خاطری آسوده‌تر به آن اعتماد کنید.

اشتباهاتی که در ساخت سبد ارز دیجیتال خود باید از آن‌ها دوری کنید!

در اینجا به چند اشتباه کلیدی که افراد در ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال مرتکب می‌شوند، می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری با دید بلند مدت در شت کوین‌ها

شت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال بدون وضعیت بنیادی مطلوب شناخته می‌شود. در واقع هر لحظه امکان دارد که این رمزارز‌ها به‌کلی نابود شوند. صدها مثال از غیب شدن یک شبه‌ی شت کوین‌ها در تاریخ بازار کریپتوکارنسی مطرح کرد. اساسا برای تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری بلندمدت نباید به‌سراغ شت کوین‌ها بروید.

عدم تعیین حد سود و ضرر در سبد سرمایه‌گذاری

هر چند یک سبد سرمایه‌گذاری برای بلندمدت تشکیل می‌شود؛ اما این موضوع به‌معنی آن است که نسبت به تغییر و تحولات مقطعی قیمت ارزهای دیجیتال، بی‌تفاوت باشید. بلکه لازم است برای هر ارز دیجیتال در سبد سرمایه‌گذاری خود و همچنین کلیت سبد، هدف‌گذاری مشخصی در قالب حد سود و ضرر تعیین کنید.

مثلا بیت کوین را در نظر بگیرید. کسانی که سقف قیمت ۶۹ هزار دلاری سال ۲۰۲۱، دارایی خود را به فروش نرساندند، اکنون با گذشت بیش از ۲ سال، هنوز چشم انتظار رسیدن این ارز دیجیتال به سقف قیمت تاریخی خود هستند. اتفاقی که معلوم نیست آیا در سال ۲۰۲۴ هم رخ دهد یا خیر! بنابراین در یک کلام شما نباید سبد سرمایه‌گذاری خود را بدون تحلیل و بررسی برای طولانی مدت رها کنید.

انتخاب تعداد زیاد ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

برای ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال نباید به‌سراغ کوین‌ها و توکن‌های پرشمار بروید. بعضا شاهدیم که در یک سبد سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ ارز دیجیتال وجود دارد. سرمایه‌گذاران با تجربه معمولا روی تعداد کمتر از ۵ ارز دیجیتال برای ساخت سبد خود تمرکز می‌کنند. این کار کمک می‌کند تا تحلیل و بررسی دارایی‌های موجود در یک سبد راحت‌تر صورت بگیرد.

تمرکز روی یک صنعت برای سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از اشتباهات رایج در بازار رمزارز‌ها، تمرکز روی صنعت برای سرمایه‌گذاری است. مثلا وقتی بیت کوین را انتخاب می‌کنید، بهتر است دیگر به‌سراغ لایت کوین که یک رمزارز با ماهیت مشابه آن است، نروید. در حوزه بازی‌ نیز می‌توان به رمزارز‌هایی مانند سندباکس (SAND)، دیسنترالند (MANA) و اکسی اینفینیتی (AXS) اشاره کرد. تصمیم هوشمندانه این است که ابتدا حوزه‌های مستعد پیشرفت را شناسایی کرده و سپس در بین هر یک از آن‌ها به‌سراغ یک ارز دیجیتال مهم بروید.

سبد پیشنهادی ارز دیجیتال (اختصاصی ایرانیکارت)

تا اینجا با نحوه تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال آشنا شدیم. در این قسمت به‌معرفی سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی ایرانیکارت در بازار رمزارز‌ها می‌پردازیم.

۱٫ بیت کوین (Bitcoin)

بیت کوین اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال دیجیتال در سبد پیشنهادی ایرانیکارت است. این ارز دیجیتال در پایان سال ۲۰۲۳ با مارکت کپ بیش از ۸۶۰ میلیارد دلار در بین ده دارایی ارزشمند دنیا قرار دارد. بیشترین حجم معاملات روزانه بازار کریپتو، مربوط به بیت کوین است. دامیننس بیت کوین در محدوده بیش از ۵۰ درصد قرار دارد. تجربه نشان داده است که بیت کوین به هر سمتی حرکت کند، بازار کریپتو نیز به‌دنبال آن حرکت خواهد کرد.

Bitcoin

بیت کوین، بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری

۲٫ اتریوم (Ethereum) و سولانا (Solana)

اتریوم به‌عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کریپتو از نظر مارکت کپ شناخته می‌شود. بیشترین تعداد برنامه غیرمتمرکز و قرارداد هوشمند در بستر اتریوم ایجاد شده است. در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین روزانه بیش از ۱ میلیون تراکنش در این بلاک‌چین انجام شد. به‌همین دلیل همواره یکی از گزینه‌های مطمئن برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار کریپتو است.

علاوه بر آن باید به پروژه قاتل اتریوم یعنی سولانا هم اشاره کنیم. این ارز دیجیتال پیشرفت قابل توجهی را در سال ۲۰۲۳ تجربه کرد. به‌طوری که خود را به جایگاه پنجمین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار رساند. سولانا با حل چالش مقیاس‌پذیری در شبکه اتریوم و کاهش نرخ کارمزد تراکنش‌ها، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به‌طوری که کارشناسان صرافی کوین بیس پیش‌بینی می‌کنند در سال‌های پیش رو، اگر اتریوم موفق به رفع مشکل مقیاس‌پذیری نشود، سولانا جای آن را خواهد گرفت.

۳٫ دوج کوین (Dogecoin) و شیبا اینو (Shiba Inu)

اگر قصد دارید برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری یک یا دو دارایی پرریسک را هم انتخاب کنید، میم کوین‌های محبوب دوج کوین و شیبا اینو را به‌عنوان گزینه‌های جدی روی میز در نظر داشته باشید. دوج کوین دهمین ارز دیجیتال برتر بازار کریپتو از نظر ارزش بازار است و شیبا اینو هم بین ۲۰ ارز دیجیتال با بیشترین مارکت کپ قرار دارد.

این دو میم کوین تا به امروز افزایش قیمت خیره کننده‌ای را تجربه کرده‌اند. نکته مهم در رابطه با آن‌ها، وابستگی شدیدشان به حمایت اعضای جامعه است. در عین حال نهنگ‌ها هم با سرمایه‌های کلان خود در این دو میم کوین زیاد جولان می‌دهند. اگر ریسک پذیر هستید و برای بلند مدت به‌دنبال ارز دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری می‌گردید، دوج کوین و شیبا اینو را نادیده نگیرید.

چند نمونه سبد ارز دیجیتال شخصیت‌های معروف

قبل از پایان این مطلب بد نیست که نیم نگاهی هم به چند سبد سرمایه‌گذاری افراد مشهور در بازار کریپتوکارنسی داشته باشیم. افرادی که معمولا تاثیرگذاری زیادی هم در تحولات بازار رمزارز‌ها دارند.

ایلان ماسک (Elon Musk)

ایلان ماسک را باید یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های بازار کریپتو دانست که بیش از هر چیز با توییت‌های جنجالی‌اش شناخته می‌شود. مجله فوربس، او را با ارزش سرمایه حدود ۲۲۱ میلیارد دلار در جایگاه ثروتمندترین فرد سال ۲۰۲۳ قرار داده است. ماسک در یک مصاحبه اعلام کرده است که تنها روی سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه‌گذاری می‌کند.

چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao)

مدیرعامل مستعفی صرافی بایننس که یکی از خبرسازترین چهره‌های سال ۲۰۲۳ در بازار کریپتو بود، حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. بر اساس داده‌های سایت گلدن، او روی بیت کوین، بایننس کوین، پنکیک سوآپ (CAKE) و تراست ولت (TWT) سرمایه‌گذاری کرده است.

کریس لارسن (Chris Larsen)

کریس لارسن یکی از بنیان‌گذاران شرکت ریپل است. مجموع ارزش دارایی‌های او چیزی در حدود ۶٫۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بر اساس داده‌های سایت‌ اینساید بیت کوینز، او روی سه ارز دیجیتال بیت کوین، اتریوم و ریپل سرمایه‌گذاری کرده است.

و در نهایت؛ بهترین صرافی برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال

برای ساخت سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال، می‌توانید روی صرافی ایرانیکارت حساب ویژه‌ای باز کنید. در این صرافی امکان خرید و فروش صد‌ها ارز دیجیتال فراهم شده است. سفارشات به‌صورت لحظه‌ای با بهترین قیمت در بازار اجرا می‌شوند و نقل و انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول شما در سریع‌ترین زمان اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه می‌توانید با دنبال کردن آکادمی ایرانیکارت، تحلیل بنیادی و فاندامنتال رمزارز‌های مهم را به‌صورت رایگان دریافت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]