جزییات هزینه‌های کمرشکن والدین برای فرستادن فرزندان به مدرسه
جزییات هزینه‌های کمرشکن والدین برای فرستادن فرزندان به مدرسه

آغاز سال تحصیلی با فشار هزینه ها همراه شده است و والدین دانش آموزان در روزهای آخر شهریور سرگرم خرید برای فرزندان شان هستند. هزینه ها از لباس فرم گرفته تا نوشت افزار و کوله پشتی و همچنین هزینه سرویس مدارس نیز در پیش است. در این گزارش به بررسی هزینه های مختلفی که پیش پای دانش آموزان است می پردازیم.

به گزارش خبرآنلاین،چیزی به شروع مدارس نمانده است و خانواده ها در تلاش برای آماده سازی فرزندان شان برای ورود به سال تحصیلی جدید هستند.

اقتصادآنلاین در خبری نوشت:شروع مدارس یادآور خرید نوشت افزار و لباس مدرسه است اما هزینه ها فقط در همین چند مورد خلاصه نمی شود. یک دانش آموز هزینه های متفاوتی دارد و با توجه به نیازهای هر دانش آموز این هزینه ها بالا و پایین می رود. مثلا اگر مدرسه فرزند شما به منزلتان دور باشد، باید یک هزینه جدا برای سرویس مدارس کنار بگذارید. همچنین هزینه هایی مثل تنقلات روزانه و در برخی مدارس هزینه بابت ناهار دانش آموزان هم محاسبه می شود.

هزینه مربوط به سرویس مدارس دانش آموزان 

همان طور که اشاره کردیم بخش مهمی از هزینه دانش آموزانی که از نظر موقعیت مکانی به مدرسه دور هستند، هزینه سرویس مدارس است. برخی مدارس خودشان راننده و سرویس مدرسه دارند اما برخی دیگر باید با یک سرویس مدرسه هماهنگ کنید. در تصویر زیر یک آگهی مربوط به سرویس مدارس را می بینیم که محدوده قیمتی برای آن مشخص شده است. دستمزد راننده با خودرو سرویس مدرسه برای یک سال از ۶ تا ۱۵ میلیون ماهانه اعلام شده است. 

قیمت لباس فرم مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳

اگرچه آموزش و پرورش مسئول تعیین نرخ مدارس نیست، اما امسال والدین به خاطر هزینه‌ های بالای لباس فرم مدارس، به ویژه روپوش، شکایات زیادی داشتند. علاوه بر این، مشکل دیگری که وجود داشت این بود که برخی از مدیران والدین را مجبور به خرید لباس فرم می‌ کردند که این موضوع برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد مشکل کرد. در هر صورت نرخ مصوب شده لباس فرم مدارس شهر تهران و سایر شهرها، نباید بالای یک میلیون تومان باشد. 
طبق اعلام والدین در سال جاری، قیمت لباس فرم ابتدایی پسرانه در سال ۱۴۰۳ بین ۴۴۰,۰۰۰ تا ۶۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است.قیمت لباس فرم ابتدایی دخترانه در سال ۱۴۰۳ از ۴۶۰,۰۰۰ تا ۷۲۰,۰۰۰ تومان تعیین شده است و قیمت لباس فرم دبیرستان دخترانه در سال ۱۴۰۳ نیز در بازه ۶۰۰,۰۰۰ تا ۸۰۰,۰۰۰ تومان قرار دارد.

هزینه تنقلات و خوراکی های روزانه برای دانش آموزان

خوراکی های رایجی که دانش آموزان به مدرسه می برند طبق سلیقه و عادات غذایی تنوع زیادی دارد اما معمولا انواع بیسکوییت ها و کیک ها را برای نیم چاشت دانش آموزان در نظر می گیرند. برخی خانواده ها برای سالم تر کردن میان وعده دانش آموزان از انواع میوه استفاده می کنند تا از این طریق ویتامین های لازم دانش آموزان را تامین کنند. با این حال متاسفانه اغلب دانش آموزان به خوراکی های جذاب کارخانه ای علاقمندند. اگر بخواهیم برای یک روز یک دانش ‌آموز خوراکی معقولی را در نظر بگیریم که مثلا یک عدد کیک و یک عدد آبمیوه یا شیر کاکائو داشته باشد، باید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه کنیم. البته باز تاکید می کنیم که این هزینه نسبی است و با توجه به علائق دانش آموزان مختلف متفاوت خواهد بود.

هزینه مربوط به خرید کیف و کفش مدارس دانش آموزان

مهم ترین خرید برای یک دانش آموز تهیه یک کوله پشتی مناسب برای مدرسه است. کوله پشتی ها انواع مختلفی دارند وهر چقدر جنس کوله پشتی بهتر باشد و از برند خاصی باشد، قیمت کوله پشتی بالا می رود. در تصویر زیر قیمت کوله پشتی های گران موجود در بازار را می بینیم که قیمت گران ترین آن بالای ۱۴ میلیون اعلام شده است.
هزینه بعدی مربوط به خرید کفش مدرسه است که مناسب فصل سرما و برف و باران باشد و همچنین مناسب مدارس باشد. در مورد کفش هم قیمت ها متفاوت است و هر چقدر کفش دارای جنس خاص و بهتری باشد و از متریال یا برند خاصی باشد قیمت آن بالا می رود. در تصویر زیر چند نمونه کفش مناسب مدرسه را می بینیم که قیمت آن در محدوده ۱۳۰ هزار تومان تا ۵۶۸ هزار تومان مشاهده می شود که این رنج قیمت برای کفش های پر فروش بازار است.
کلام پایانی
همان طور که اشاره کردیم هزینه های جانبی دانش آموزان بسیار بالا رفته است و برخی خانواده ها واقعا توان اداره مخارج را ندارند. در شهرها و روستاهای کوچک تعداد دانش آموزانی که از تحصیل جامانده اند به شدت رو به افزایش است و سهم زیادی از دلیل آن هم بالا رفتن مخارج مدارس است. کاش مسئولان کشورمان به جای وعده های پوچ و تو خالی فکری برای سامان دادن به هزینه دانش آموزان می کردند و این هزینه ها با مدیریت درست حل و فصل می شد.

۲۳۳۲۱۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]