تقاضای مصرف برق | منتظر ثبت رکورد باشیم؟
تقاضای مصرف برق | منتظر ثبت رکورد باشیم؟

با افزایش دمای هوا و گرمای بی سابقه، مصرف برق نیسز افزایش پیدا می کند و آنطور که پیش بینی می شود امکان دارد تقاضای مصرف برق امروز به ۶۵ هزار مگاوات برسد.

همواره با رسیدن فصل گرم سال، مصرف برق افزایش پیدا می کند و این احتمال وجود دارد تا میزان مصرف رکورد جدیدی را ثبت کند.

مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور پیش بینی کرد در پی افزایش چند درجه‌ای دما در سراسر کشور، تقاضای مصرف برق امروز به ۶۵ هزار مگاوات برسد.

مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور پیش بینی کرد در پی افزایش چند درجه‌ای دما در سراسر کشور، تقاضای مصرف برق امروز به ۶۵ هزار مگاوات برسد. این در حالی است که هنوز به نیمه خرداد نرسیده و به دوره اوج بار تابستان وارد نشده ایم؛ اما با توجه به پیش بینی سازمان‌های جهانی که حاکی از آن است که سال ٢٠٢٤ گرم‌ترین سال جهان خواهد بود، ایران نیز که در اقلیم گرم و خشک کره زمین واقع شده، قطعاً زودتر وارد فصل گرما شده که عبور از این دوره گرم بدون مشکل در تأمین انرژی پایدار برای همه، نیازمند همراهی عموم مشترکان با صنعت برق کشور است.

به همین منظور مردم می‌توانند با مشارکت در پویش «باانرژی»، ضمن کسب اطلاعات در خصوص راهکارهای مدیریت مصرف برق و به کار بستن آنها به ویژه در فصل تابستان، در راه کمک به صنعت برق برای تأمین برق پایدار همه مشترکان خانگی از جوایز ارزنده آن نیز نظیر ٣٠٠ خودرو اتوماتیک داخلی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیک نظیر تبلت بهره مند شوند.

فصل گرما که آغاز می‌شود مخاطبان رسانه‌ها با کلیدواژه «پیک مصرف برق» بمباران می‌شوند. اما پیک مصرف برق یا ساعت اوج مصرف انرژی الکتریکی چیست؟ ایامی از سال و نیز ساعاتی در هر شبانه‌روز دارای بیشترین مصرف انرژی الکتریکی است که به آن، روزها وساعات اوج بار یا پیک مصرف گفته می‌شود.

پیک مصرف یعنی چه؟

در ساعات اولیه شب، در ایران، مصرف‌کنندگان مختلفی ازجمله صنایع، ادارات، چاه‌ها و … از برق استفاده می‌کنند. به غیراز این موارد، مصارف خانگی، خیابان‌ها، مغازه‌ها نیز به مدار وصل شده و شروع به استفاده از برق می‌کنند. در چنین وضعیتی مجموع مصرف برق به بالاترین حد خود می‌رسد و ساعات اوج مصرف برق به‌وجود می‌آید. ساعات اوج مصرف برق در ایران، از ساعات اولیه شب و حوالی غروب و به‌مدت ۴ ساعت شروع می‌شود.

البته در روزهای تابستان نیز از ساعت ۱۲ تا ۱۸ به ساعات اوج مصرف برق اضافه می‌شود. ناگفته نماند که این ساعات در۶ ماهه اول و دوم سال متفاوت خواهد بود؛ به‌طوری که در ۶ ماهه اول سال، ساعات اوج مصرف برق، از ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۴ شب محاسبه می‌شود. ساعات اوج مصرف برق در ۶‌ماه دوم سال، بین ساعات ۱۷ تا ۲۱ است. براساس موارد گفته شده، کوچک‌ترین تغییر در نحوه مصرف برق در ساعات اوج مصرف می‌تواند از هدر رفتن انرژی الکتریکی تا حد زیادی جلوگیری کند.

همواره گفته می‌شود مصرف برق در ایران بالاست. سالانه همایش‌ها و سمینارها و محتواهای خبری و تبلیغی بسیاری برای جا انداختن این مطلب برگزار، تولید و توزیع می‌شود. به زبان فنی مصرف انرژی در ایران، به‌ازای واحد سطح خانه، براساس داده‌های ترازنامه هیدروکربوری، ۱۶۵۰مگاژول محاسبه می‌شود.

درحالی‌که در هیچ‌یک از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف انرژی، با وجود آب و هوایی به‌مراتب سردتر از ایران، از ۱۰۰۰مگاژول تجاوز نمی‌کند. به‌عنوان نمونه میزان مصرف انرژی به‌ازای واحد سطح خانه در پرتغال، ۲۵۰مگاژول، در یونان ۴۰۰مگاژول، در ایتالیا ۶۰۰مگاژول و در جمهوری چک ۸۰۰مگاژول است. اما به زبان ساده و همه فهم مصرف برق در ایران چقدر بالاست؟ در ادامه با چند عدد، رکوردهای مصرف برق در ایران را به نمایش می‌گذاریم.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]