سهم ایران از تجارت گاز | وضع صادرات چگونه است؟
سهم ایران از تجارت گاز | وضع صادرات چگونه است؟

آنطور که آمار نشان می دهد، سهم ایران در تجارت گاز زیر ۲ دهم درصد است.

ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای دارنده گاز در جهان است و سهم ما از بازار جهانی زیر  ۲ دهم درصد است که آمار مطلوبی نیست.

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: به طور صادقانه سهم ما در تجارت گاز دنیا زیر ۲ دهم درصد است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را داریم و تمام روستاها گازرسانی شده است.

جواد نوفرستی در نشستی خبری با اشاره به ناترازی گاز و عدم امکان صادرات در کشور اظهار داشت: فرض کنیم ما هیچگونه ناترازی نداریم، موضوع گاز در کشور ما فراتر از عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

وی افزود: هدف صادرات گاز در پایان برنامه سوم در سال ۹۳، ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است اکنون ۱۰ سال از آن زمان گذشته است هنوز همچنان به اندازه ۱۰ سال قبل ۹ تا ۱۰ میلیون متر مکعب صادرات داریم.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: ما اکنون حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب در روز به ترکیه و عراق صادرات داریم، به طور صادقانه سهم ما در تجارت گاز دنیا زیر ۲ دهم درصد است و این افتخار نیست که بزرگترین شبکه گاز را داریم و تمام روستاها گازرسانی شده  است.

وی تاکید کرد: اگر پاکستان خط لوله صلح را که اکنون به خاطر موضوع جریمه پیگیر دریافت گاز است، به نتیجه برساند؛ آیا ما گازی برای صادرات داریم؟

نوفرستی خاطرنشان کرد: پایداری یعنی اینکه بدانیم گاز منازل، صنایع و صادرات قطع نشود نه اینکه فقط مازاد گاز را صادر کنیم باید هدف داشته باشیم و اولویت باید صادرات باشد.

وی یادآور شد: زمانی یک متر مکعب گاز را به ترکیه ۴۰ تا ۴۵ سنت صادر می‌کردیم و اکنون این رقم حداقل ۲۵ سنت است.

یکی از پروژه های مهم صادرات گاز ایران مربوط به خط لوله زیردریایی به عمان و هند است که بخشی از طرح دهلی برای تامین نیاز گازی از خلیج فارس است. اما با وجود گذشت بیش از یکدهه، این طرح قربانی تحریم‌ها و کمبود منابع مالی شده که در صورت تحقق می‌تواند نفوذ ایران در بازار بزرگ هند را تثبیت کند.

در سال‌های اخیر همواره انتقال گاز ایران به عمان و سپس به هند، از طریق خط لوله زیردریا مطرح شده است. اما عوامل مختلفی مانند تحریم‌های ایران و هزینه بالای این پروژه مانع از اجرای آن شد. رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دو هفته پیش از آغاز احداث خط لوله میناب تا کوه مبارک در نزدیکی جاسک با هدف صادرات گاز ایران به عمان در سال ۱۴۰۲ خبر داده بود. این خط لوله که قرارداد آن در سال ۲۰۱۳ امضا شد با طول ۴۰۰ کیلومتر مربع، قرار است برای مدت ۱۵ سال حدود ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران به عمان پمپاژ کند.

سالم العوفی، وزیر انرژی عمان نیز گفته بود که تهران و مسقط در تشکیل یک تیم فنی به منظور بررسی پیشرفت پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به عمان به توافق رسیده‌اند. این پروژه چیز تازه‌ای نیست و مذاکرات در خصوص آن دیرزمانی است که جریان دارد و در سفر اخیرش به ایران نیز به طور جدی به این موضوع پرداخته و درباره شیوه فروش گاز ایران صحبت شده است. ایرانی‌ها در تکمیل پروژه احداث این خط لوله، پیش رفته و دستاورد خوبی داشته‌اند.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]