دیپلماسی انرژی و اقتصاد | صادرات نفت چگونه افزایش یافت؟
دیپلماسی انرژی و اقتصاد | صادرات نفت چگونه افزایش یافت؟

دولت سیزدهم در راستای برقراری ارتباط با کشورهای همسایه موفق عمل کرد و توانست دیپلماسی انرژی را به درستی پیش ببرد.

دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم توانست، صادرات نفت را افزایش دهد و ارز آوری بسیاری را برای کشور حاصل کند. 

دیپلماسی انرژی، مسأله‌ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن داشت و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه موفقیت های چشمگیری داشته باشد. 

 دیپلماسی انرژی، مسأله‌ای است که دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به آن دارد و توانست با احیای روابط خود کشورهای همسایه سکان دار این موضوع باشد، به عنوان مثال از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان که بخشی از ناترازی ما را جبران می‌کند و هم بر گستره ارتباط ما با کشورهای همسایه می‌افزاید به طوری که امکان هاب انرژی شدن را برای ایران فراهم کند افزون بر این مسائل دیپلماسی انرژی با وجود تحریم‌ها می‌تواند منجر به ارز آوری هم می‌شود.

حسن مرادی، کارشناس انرژی صحه بر این موضوع می‌گذارد  می‌گوید: باید توجه داشته باشیم که ازسرگیری سوآپ انرژی با ترکمنستان، اهمیت زیادی دارد، به دلیل گستردگی ایران، هزینه زیادی برای انتقال گاز از جنوب، به سمت شمال و بخش‌های دیگر کشور، به دولت تحمیل می‌شود؛ بنابراین، بهترین راه برای کاهش هزینه‎ انتقال انرژی، خرید گاز از کشورهای شمالی مانند ترکمنستان است که با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، این اتفاق افتاد.

نرسی قربان هم دیگر کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان وجود داشت و برای مقطعی قطع شد، گفت: پس از پرداخت بدهی ۱.۶ میلیاردی به این کشور، توانستیم دوباره، دیپلماسی انرژی را با این کشور برقرار کنیم. همچنین باید بدانیم که ایران به عنوان دومین کشور دارای ذخایر گازی دنیا، می‌تواند با تعاملاتی که رئیس جمهور فقید با کشورهای دیگر، برقرار کرده است، تبدیل به هاب منطقه‌ای شود؛ به این شکل که از کشورهای دیگر هم گاز وارد کند و به کشورهایی که نیازمند گاز هستند، بفروشد. ما می‌توانیم از ترکمنستان گاز وارد کنیم و به کشورهای دیگر از جمله عراق و پاکستان بفروشیم.

جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم شورای اسلامی درباره اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی انرژی گفت: در حوزه انرژی مخصوصاً در حوزه نفت شاید ظاهراً با مشکل تحریم مواجه بود اما با توسعه ارتباطات با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی انرژی فعال توانست میزان فروش نفت را فوق‌العاده افزایش دهد و اقدام به خنثی کردن تحریم‌ها کند.

به گفته مرادی در این مدت زمان، با کشور عراق هم ارتباط دیپلماسی انرژی برقرار شد. کشور عراق نیاز به برق داشت و ساماندهی انرژی در دولت سیزدهم در برحه‎ای به صورت تأمین گازوئیل و در زمان دیگری به صورت بنزین برای ما اتفاق افتاد. علاوه بر این، در زمان رئیس‌جمهور شهید، ما با دولت افغانستان هم با وجود ساختار معیوب و مشکلاتی که این کشور با آن روبه‎رو است، توانستیم، ارتباط دیپلماسی فعالی در حوزه انرژی داشته باشیم.

کوچکی نژاد هم در این زمینه توضیح داد: در حوزه برق ارتباطات با کشورهای همسایه مثل عراق و سایر کشورها باعث شد که در در زمان‌هایی که پیک مصرف برق نداریم اقدام به صادرات برق به این کشورها کنیم و منابعی که باید عراق به ما بابت برق پرداخت می‌کرد هم پرداخت شد.

این منتخب مجلس دوازدهم ادامه داد: توجه ویژه رئیس جمهور فقید به حوزه انرژی باعث شد قطعی‌های برق در تابستان‌ها که خیلی جدی شده بود، حداقل در بخش خانگی حذف شد و با ناترازی جدی در حوزه برق مواجه نباشیم. ارتباط خوبی در حوزه انرژی با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و عراق برقرار شده است و با تمام این کشورها روابط حسنه‌ای برقرار شده است.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]