قیمت بنزین بعد از انتخابات | لغو کرسنت ضرر میلیارد دلاری داشت
قیمت بنزین بعد از انتخابات | لغو کرسنت ضرر میلیارد دلاری داشت

توجه و رعایت دیپلماسی انرژی، نکته بسیار مهمی است که بسیاری از کارشناسان مطرح کرده اند که در دولت چهاردهم باید توجه ویژه تری به آن شود.

دیپلماسی انرژی، نقش کلیدی و اساسی بر اقتصاد کشور دارد و می تواند با برقراری یک ارتباط موثر، نقش سازنده خود را نمشان دهد. در این میان، کارشناسان بسیاری عقیده دارند که دولت چهاردهم باید تمرکز ویژه ای بر دیپلماسی انرژی داشته باشد. 

دیپلماسی انرژی بسیار پیچیده است

حسن مرادی کارشناس انرژی، در ارتباط با تداوم  وضعیت روابط دیپلماسی انرژی در دولت چهاردهم به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بحث انرژی را می توان یک موضوع بسیار پیچیده دانست که اهمیت بسیار زیادی دارد و دولت ها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند. لازم به ذکر است که اقتصاد کشور بر پایه انرژی بنا نهاده شده و بنده به یاد دارم که آقای زنگنه مطرح می کرد و آقای احمدی نژاد ادعا می کرد که نفت را بر سر سفره های مردم خواهد آورد و اعلام شد که سر سفره مردم چیزی به جز نفت وجود ندارد و این درآمد های نفتی است که سفره های ایرانی ها را تشکیل می دهد که چنین صحبتی قابل تامل است.

مرادی ادامه داد: اقتصاد انرژی ایران و تکیه طولانی دولتمردان ما و سیستم اقتصادی ما به نفت، سبب شده است که اهمیت آن برای هر دولتی که ادعا می کند دولت کارآمد است، می تواند این کارایی را در عملکرد دولت نسبت به دیپلماسی انرژی و اقتصاد انرژی نشان دهد. دیپلماسی انرژی گستردگی های خود را دارد و اگر به خوبی عمل کند، می تواند یک تحول بزرگی را در اقتصاد ایجاد کند. به عنوان مثال ما دارای ۱۵ کشور هستیم که چند کشور مانند ما به خودکفایی انرژی رسیده اند. اما ممکن است در بسیاری از مواقع، کشورها به یکدیگر نیاز پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط بگیرند. چنین موضوعی تعامل ۲ جانبه یا همان دیپلماسی انرژی نام دارد. حتی ممکن است ما با اتحادیه عرب مراوداتی داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین، دولتی که در آینده روی کار می آید، باید درک درستی از فضای بین الملل داشته باشد. بنده شنیده ام که یکی از کاندیدا در گذشته، دستور توقف قرارداد کرسنت را داده است. ما انکار نخواهیم کرد که در آن قرارداد اشکالاتی وجود داشته اما توقف آن میلیاردها دلار روی دست ما گذاشته است. در صحبت هایی که کاندیدا مطرح می کنند، نکات عجیب دیده می شود. یکی از کاندیدا مطرح کرده است که به تمام مردم ایران یارانه انرژی پرداخت خواهم کرد. باید اشاره کرد که رقم یارانه به گونه ای نیست که بخواهد به تمام مردم کشور توسعه پیدا کند و اگر تسری پیدا کند باید آن را بار بزرگی بر دوش دولت دانست.

این کارشناس انرژی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: زمانی که یک کاندیدا این شعار را می دهد، هدف و نظری که دارد، فریب مردم است. یا در حوزه غیر انرژی، یکی از کاندیدا مطرح کرده بود کاری خواهم کرد که ۱۷ درصد از درآمد مردم پس انداز شود. بنده به عنوان کسی که حقوق استاد تمام دریافت می کنم، اگر درآمد جانبی نداشته باشم، نمی توانم زندگی خود را بچرخانم. بنابراین چگونه است که می توان ظرف مدت ۴ سال، آنقدر درآمد کارکنان دولت بالا برود که نه تنها می توانند هزینه روزانه خود را پرداخت کنند بلکه ۱۷ درصد هم پس انداز خواهند کرد؟

مرادی خاطرنشان کرد: در مورد انرژی هم دیده شده که اظهار نظرهای غیر کارشناسی از کاندیدا مطرح می شود و یا خدایی نکرده ممکن است قیمت بنزین را بالا نشان دهند و بگویند که بلافاصله قیمت را بالا خواهیم برد که باید اشاره کرد جامعه پذیرای چنین موضوعی نیست. البته باید اشاره کرد که ما بنزین را کم تر از آب معدنی به مردم می فروشیم. اما نمی توان به راحتی از این سیستم فاصله گرفت و فاصله گرفتن دستگاه اجرایی از چنین سیستمی باید به مرور و تدریجی باشد. بنده فکر می کنم که مردم ما به این پختگی رسیده اند که اگر خدایی نکرده فریب شعارهای غیر منطقی و غیر استاندارد نماینده ای در حوزه انتخابی خود را خورده اند، انتظار ندارند شخصی که ادعای اداره کل کشور را دارد، به همان شعارها متوسل شود و حرف از تحول شدید اقتصادی بزنند.

وی گفت: مشاهده کردیم، کسانی که آتش تهیه روی دولت دوازدهم ریختند، زمانی که نوبت به عملکرد خودشان رسید، تورم دامن پهن کرد و غیر قابل کنترل شد. باید اشاره کرد که حرف تا عمل فاصله است و اگر بخواهیم عملکرد دولت ها در بحث انرژی و اقتصادی بررسی کنیم باید در هر دوره اشل گذاری شود و تمام قیمت ها بررسی و مشاهده کنیم که در زمان آن دولت، قیمت ها تا چه میزان شتاب داشته و این موضوع را ملاک قرار دهیم.

این کارشناس انرژی در پایان گفت: برای مثال کسی که در راس کشور بوده، عملکردش بر کسی پوشیده نیست و سمتی مانند رئیس مجلس، امتحان خود را پس داده و اگر خدایی نکرده شعارهای عجیب دهد که من این اقدامات را انجام می دهم جای تامل دارد. شما اگر می توانستید در دوره ای که اختیار قانون گذاری را داشتید باید این کار را می کردید، نه اینکه مطرح کنید تمام سیاست ها غلط بوده و اگر رئیس جمهور شوم این اقدامات را انجام می دهم. یا مثلا ممکن است شخصی در حوزه شهرداری فعالیت دارد و مردم عملکرد آن را دیده اند. نمی تواند بگوید بنده در شهرداری نمی توانستم و اگر رئیس جمهور شوم می توانم اقدامات بسیاری انجام دهم. بنده قصد قضاوت مثبت و منفی ندارم و می گویم مردم به عملکردها نمره خواهند داد و به شعارها توجهی نمی کنند. هرکدام از کاندیدا باید مطرح کنند که چه اقداماتی برای مهار تورم و رفع تحریم ها انجام داده اند. مردم با رسانه سر و کار دارند و نمی توان با شعار کاری کرد و تنها عملکرد است که می تواند ملاک نمره های مثبت مردم باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]