استفاده از تجدیدپذیرها | راه صادرات هموار شد
استفاده از تجدیدپذیرها | راه صادرات هموار شد

استفاده از انرژی های خورشیدی و تولید برق با استفاده از آن ها یک راهکار اصولی است که بیشتر کشورها از آن استفاده می کنند.

یکی از روش های تولید برق استفاده از انرژی خورشیدی با استفاده از صفحات خورشیدی است که چنین امکانی در ایران فراهم است.

تولید برق با پنل‌های خورشیدی از راهکارهای جهانی برای تامین برق موردنیاز کشورهاست، که دولت سیزدهم هم با توسعه کارخانجات تولید صفحات خورشیدی به‌دنبال استفاده حداکثری از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است و برقراری ۸ هزار مگاوات برق خورشیدی تا سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی شده است.

تعداد مشترکان مصرف برق خانگی در انتهای سال ۱۴۰۲ به بیش‌از ۳۲ ‌میلیون مشترک رسید و طی پنج سال آینده نیز این رقم به حدود ۳۶‌ میلیون مشترک خواهد رسید. همچنین برق بسیاری از کشاورزان و کارگاه‌های صنعتی در فصول گرم سال قطع می‌شود که ناشی از کمبود تولید برق در کشور است. یکی از راه‌های تأمین برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند پنل‌های خورشیدی است، به‌نحوی که یک پنل خورشیدی با ظرفیت یک‌کیلووات در اغلب نقاط جغرافیایی ایران سالانه می‌تواند یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوات‌ساعت و به مدت ۲۰ سال برق تولید کند.

متخصصان کشور اذعان دارند که ایران با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش‌از دوسوم آن و متوسط تابش ۵,۵ – ۴,۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، یکی از کشورهای با ظرفیت بالا در زمینه‌ی تولید انرژی خورشیدی است. بر اساس آمارهای بین‌المللی، میزان تابش خورشید و کریدورهای بادی متعدد موجود در ایران بالاتر از میانگین  کشورهای اروپایی فعال در این حوزه است که نشان‌دهنده‌ی استعداد و پتانسیل فوق‌العاده ایران در تامین انرژی‌های نو است. همچنین مطالعات موسسه DLR آلمان نشان می‌دهد، در مساحتی بیش‌از ۲ هزار کیلومترمربع امکان نصب بیش‌از ۶۰ هزار مگاوات  نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. بر این اساس اگر مساحتی معادل ۱۰۰×۱۰۰ کیلومترمربع زمین را به ساخت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک اختصاص دهیم، برق تولیدی آن معادل کل تولید برق ایران در سال ۱۳۸۹ یعنی حدود ۴۰ هزار مگاوات خواهد بود.

استفاده از پنل‌های خورشیدی، قدمتی حدود ۳۰ ساله در کشورمان دارد. در ابتدا اداره کل انرژی‌های نو با حضور افراد فرهیخته و متخصص در وزارت نیرو شکل گرفت و اولین پروژه خورشیدی ایران در طالقان کلید خورد. این پروژه در سال ۱۳۷۵ آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد. این نیروگاه ۳۰ کیلوواتی، شامل ۶۸۴ پنل خورشیدی ۴۵ واتی است که ساخت شرکت فیبر نوری ایران بوده است.

سهم تولید برق خورشیدی در کشور کمتر از یک‌درصد بود اما تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی با تولید حدود ۴۵۵ مگاوات برق، سهم ۵۰ درصدی از مجموع برق تولیدی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را به خود اختصاص داده‌اند. گزارش سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نشان می‌دهد که در مهرماه سال گذشته(۱۴۰۲) مجموع نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان به عدد ۹۰۴.۰۷ مگاوات رسید که سهم نیروگاه‌های خورشیدی ۴۵۵.۵ مگاوات بود. از آن‌جایی که سال گذشته روزانه بیش از ۵۸ هزار مگاوات برق تولید می‌شد، می‌توان به این نتیجه رسید که سهم تولید برق از انرژی خورشیدی در کشورمان کمتر از یک درصد بود، اما دولت سیزدهم به توسعه در تولید این انرژی پاک پرداخته است.

در گام نخست و با حمایت‌های دولت سیزدهم، اولین خط تولید سلول خورشیدی کشور در سال ۱۴۰۰ با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر ‌نیرو در مجموعه‌ی مانا انرژی راه‌اندازی شد و در گام بعدی، با حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری سنگین این مجموعه، نخستین کارخانه تولیدی پنل خورشیدی با ظرفیت سالانه ۵۰۰ مگاوات در تیرماه ۱۴۰۱ با حضور شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این کارخانه به بهره‌برداری رسید. در ادامه با سفر روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ وزیر نیرو به استان مرکزی و جمعی از مسئولین، دومین خط تولید پنل‌های خورشیدی شرکت “مانا انرژی پاک” با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال افتتاح شد؛ خط تولیدی‌ که با مساحت ۲۴ هزار مترمربع در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ احداث و مراحل نصب تجهیزات و تولید آزمایشی آن در انتهای سال ۱۴۰۲ انجام شد، این کارخانه از دو خط تولید ۹۰۰ مگاواتی تشکیل شده که برای اولین‌بار امکان تولید پنل‌های متفاوت با ظرفیت‌های ۵۵۰ تا ۷۰۰ وات را برای کشور ایجاد می‌کند و در آن از دقیق‌ترین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]