همکاری مهم ایران و بلاروس | تامین انرژی قوت گرفت
همکاری مهم ایران و بلاروس | تامین انرژی قوت گرفت

وزیر نیرو از همکاری های ۲ جانبه میان ایران و بلاروس خبر داد.

هرگونه همکاری در زمینه انرژی، می تواند زمینه ساز ساخت یک اقتصاد قوی و گردش اقتصاد باشد.

وزرای نیرو و انرژی دو کشور ایران و بلاروس در دیدار مشترک بر آمادگی دو کشور در خصوص همکاری در زمینه تولید توربین‌های گازی تاکید کردند. 

علی اکبر محرابیان در دیدار با وزیر انرژی بلاروس با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور شهید بر توسعه روابط با کشورهای منطقه بویژه بلاروس گفت: روابط بین ایران و بلاروس روابط ممتازی در سطح سیاسی است. این روابط همیشه رو به توسعه و گسترش در دولت‌های مختلف ایران بوده است.

وی با بیان اینکه کشور بلاروس یک کشور پیشرفته ازنظر صنعتی و سطح تکنولوژیکی است، ادامه داد: این کشور از نظر الکترونیک، ماشین آلات معدن و تجهیزات مختلف در سطح خوبی قرار دارد.

محرابیان با بیان اینکه ایران کشور پیشرفته‌ای است و بعد از انقلاب رشد چشمگیری در حوزه صنعتی داشته است اظهار کرد: روابط ایران و بلاروس در حوزه اقتصادی نیاز به تقویت دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: در زمینه توربین گازی آمادگی همکاری با بلاروس در زمینه فروش و خدمات پس از فروش داریم.

ویکتور کاارانکویچ، وزیر انرژی بلاروس ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران، گفت: کشور بلاروس از لحاظ شبکه انرژی در حال توسعه است و فرایندهای توسعه تحت نظر رئیس جمهور و دولت بلاروس است.

وی با اشاره به نیروگاه هسته‌ای بلاروس افزود: با راه اندازی این نیروگاه از یک طرف امنیت انرژی بلاروس تأمین شده و استقلال این کشور از لحاظ انرژی حفظ شده است و انرژی مورد نیاز بلاروس در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: این نیروگاه انگیزه‌ای شد تا ضمن تنوع در تأمین انرژی، مصرف برق ما از این نیروگاه بهره مند شده است.

وی با اشاره به اقدامات بلاروس در افزایش کارایی صنایع در استفاده از انرژی وصرفه جویی انرژی ادامه داد: فرآیند دیجیتالی سازی صنایع انرژی به سرعت در حال انجام است.

کاارانکویچ با اشاره به تبادل تجربه بین ایران و بلاروس در زمینه ساخت تعمیر و نگهداری توربین‌های گازی از کسب استقلال فنی حوزه انرژی در ساخت تجهیزات انرژی خبر داد.

وی ضمن تاکید بر همکاری همه جانبه و متقابل با ایران برای طراحی و ساخت نیروگاه‌ها و تجهیزات از بهره مندی تجربه تخصصی ایران در زمینه توربین‌های گازی خبر داد.

توربین‌های گاز، بخار و آب معمولاً دارای یک پوشش محافظتی در قسمت‌های اطراف پره‌هایشان می‌باشند که مسئول کنترل کردن سیال هستند. پوشش‌ها و پره‌ها می‌توانند دارای اشکال مختلف هندسی باشند که با توجه به نوع توربین و کاربرد آن یا نوع سیال و بازده، هر کدام دارای تفاوت‌هایی می‌باشد. در این مقاله به صورت کلی به آشنایی با توربین های گازی می‌پردازیم.

به طور کلی مراحل کار اکثر انواع توربین‌ها کاملاً برعکس پروسه‌های کار یک موتور یا پنکه است. در پنکه‌ها انرژی الکتریسیته طی فرایندهایی به انرژی مکانیکی تبدیل و باعث چرخش پره می‌شود. اما در توربین‌ها، برخلاف پنکه چرخش پره‌ها باعث می‌شود انرژی جنبشی سیال (مثلا باد) به انرژی مکانیکی تبدیل شود، سپس با پروسه‌های تخصصی به الکتریسیته تبدیل گردد. سیال به پره‌ها اصابت کرده و آن‌ها را به چرخش در‌می‌آورد. چرخیدن پره‌ها موجب چرخش محور اصلی توربین گشته که این میله متصل به یک ژنراتور برق است. چرخیدن این ژنراتور موجب تولید برق متناوب می‌شود.

توربین گازی یک نوع موتور درون‌سوز از گونه ماشین‌های تجهیزات دوار می‌باشد که بر پایه‌ی انرژی‌های گازهای متساعد و تولید شده از احتراق سوخت‌های مختلف عمل می‌کند. به صورت اصلی کاربرد آن در نیروگاه‌های سوخت فسیلی است اما در موتورهای بالگردها، موتورهای بعضی هواپیماهای مسافری، موتورهای هواپیماهای جنگنده و موتورهای توربینی برخی از انواع کشتی‌ها نیز نسخه‌هایی از توربین‌های گازی استفاده می‌شوند.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]